Een naam geschreven in de hemel
We moeten blijven lezen! Alleen, velen kijken liever op grote en kleine schermen. Maar lezen is toch echt heel veel beter. We gaan ons oefenen in het lezen, in een klein boekje van Matthew Meade.
Eerst even over Meade: hij werd in 1630 geboren in Leighton, een teruggetrokken dorpje in het Engelse graafschap Bedfordshire. Hij was dus een tijdgenoot van Samuel Rutherford, Alexander Peden, John Bunyan en John Owen. Meade is vooral bekend geworden door zijn prekenboek ”The almost christian discovered” (”De bijna-christen ontdekt”). Dit boek stelt aan de lezer de vraag of hij tot de levende leden van de gemeente behoort, uitverko- ren in Christus, gekocht met Zijn bloed, of dat hij een hypocriet is, een huichelaar die zich bedriegt voor de eeuwigheid.
Het bescheiden boekje waarin we nu gaan lezen heet ”Een naam in de hemel” (uitg. Den Hertog, 2013). Het bevat een preek van Matthew Meade over Lukas 10:20: ‘Doch verblijdt u daarin niet, dat de gees- ten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veelmeer dat uw namen geschreven zijn in de hemel’. Waarschijnlijk is deze preek in besloten kring uitgesproken en daarna wonderlijk bewaard gebleven. Nu kan deze preek ook voor anderen dienstbaar zijn. Een goede naam is immers beter dan goede olie, zegt de Prediker. Maar een naam geschreven in de hemel gaat een goede naam op de aarde ver te boven. Dat is de ware grond van de oprechte vreugde. Het is de korte samenvatting van dit boekje van Meade. We gaan lezen!
Verbod en vermaning
In de genoemde tekst uit Lukas 10 leest Meade een verbod en een vermaning, allereerst gericht aan de discipelen van Christus. Het verbod (het is meer een ontrading) is deze: ‘Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderwor- pen zijn’. De discipelen hebben de macht gekregen om de duivelen te weerstaan. Wat een wonder is dat, als de duivelen aan mensen onderworpen zijn, en wat een uitzonderlijke gave is zoiets! Maar over die gave kunnen de discipelen beter niet al te blij zijn. Ze zouden er maar ‘buitensporig verwaand’ en ‘geestelijk hoogmoedig’ van kunnen worden, schrijft Meade. Dat kunnen ze dus beter niet doen. Ze zouden Christus maar van Zijn eer beroven. En dat is gewoon zonde!
De discipelen worden daarentegen ver- maand en uitgenodigd zich te verblijden in een veel grotere weldaad, die van het mogen delen in de heerlijkheid en de gelukzakigheid hierboven. En dus: Ver- blijdt u dat uw namen geschreven zijn in de hemel! Meade: ‘Deel te hebben aan de hemel is een weldaad in een ander gewaad dan het uitwerpen van duivelen op aarde; en daarom moeten we ons in de tweede weldaad meer verblijden dan in de eerste’. Christus had ook tot de discipelen kunnen zeggen dat ze zich mochten verblijden over het feit dat ze Zijn volgelingen zijn, dat ze uit de wereld geroepen zijn, dat ze licht hebben ontvangen in de verborgenhe- den van het Evangelie, maar nee, Hij zegt: Verblijdt u dat uw namen geschreven zijn in de hemel.
Geschreven in de hemel
Wat betekent dat nu, dat er namen geschreven zijn in de hemel? Meade zegt dat het vanzelf niet gaat over námen, maar over ménsen: ‘Van hen die delen in de verkiezende liefde van God, Zijn verko- renen, staan de namen geschreven in het boek des levens. (…) Als zij gaan delen in de verlossende liefde van Christus, mag er van hen gezegd worden dat hun namen geschreven staan in het boek van het Lam. Als de Geest der genade hen heeft veran- derd en geheiligd, als Hij hun recht heeft gegeven op het eeuwige leven, dan mag er van hun namen worden gezegd dat die in de hemelen zijn geschreven’.
Als een mensennaam geschreven is in het boek des levens, dan staat die naam, zegt Meade, ook in het boek van het Lam. En als zo’n naam opgeschreven is in het boek des Lams, zal hij ook in de hemel geschreven zijn. ‘Ik vat het zo op dat al deze ver- schillende manieren van zeggen door de Heilige Geest hetzelfde betekenen: het geschreven zijn in het boek des levens en in het boek des Lams is naar de betekenis hetzelfde als de zinsnede die we in de tekst voor ons hebben, dat namelijk onze namen in de hemelen geschreven zijn’.
(Volgende week: een naam geschreven in de aarde)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2022
De Saambinder | 20 Pagina's