Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekennieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekennieuws

2 minuten leestijd

Groeien in Mediawijsheid Jeroen van der Laan uitg. De Banier; 248 blz., € 11,95.

Bent u mediawijs? Wilt u daarin groeien? Is dat wel wijs? Jeroen van der Laan, die vier jaar practor mediawijsheid was aan het Hoornbeeck College, heeft ter afsluiting van zijn practoraat het boek ”Groeien in Mediawijsheid” - bedoeld als digitale gereedschapskist voor de docent - samengesteld. Het practoraat ontwikkelde de ‘mediawijsheidboom’. Wie zich verdiept in deze zeer bruikbare handreiking voor leerkrachten en docenten klimt vanuit de wortels van de boom, via de stam, verder de boom in, om vervolgens de vruchten ervan te kunnen plukken.

Er is de afgelopen jaren veel gediscussieerd over de inzet van ICT in het onderwijs. Misschien bent u wel die leerkracht die het liefst nog met een krijtje in de hand voor de klas staat en het niet nodig vindt iets te weten van het digibord. Maar digiland staat niet stil. Misschien wilt u juist niet alleen iets weten van de basisvaardigheden van het model mediawijze docent, maar ook wel niveau A en B of zelfs niveau C beheersen. Lees dan vooral zelf wat dat allemaal inhoudt. Om die kennis te vergaren, moeten we het nodige weten van de mediawijsheidboom. Want, zo citeert Van der Laan de filosoof Confucius ‘Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn’.

Aan deze uitgave hebben verschillende scribenten meegewerkt. Wat is er veel media-wijsheid nodig om ‘als pelgrim, dienaar, burger en leerling’ onze leerlingen, onze jongeren, mee te nemen, te begeleiden in de 21e -eeuwse vaardigheden of digitale toepassingen. Want de docent heeft wel een sleutelrol in de implementatie daarvan. Wat is het verrijkend als docenten elkaar daarin ook tot een hand en een voet mogen zijn, vanuit de verschillende plekken in de boom, in het diepe besef dat wij straks met onze kinderen staan voor Gods troon: ‘Geef rekenschap van uw rentmeesterschap’. Onderwijsgevenden zullen vast kennis willen nemen van de opbrengst van dit practoraat. Ik wens u veel wijsheid toe, met de bede of de Heere het onderwijs wil zegenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 2023

De Saambinder | 24 Pagina's

Boekennieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 2023

De Saambinder | 24 Pagina's