Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jozef en de geboorte van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef en de geboorte van Christus

6 minuten leestijd

De volheid des tijds is aangebroken. God gaat Zijn Zoon in de wereld zenden. De Zoon van God zal de menselijke natuur gaan aannemen.

Maria zal overschaduwd worden door de Heilige Geest en uit haar zal de Zaligmaker geboren worden. De Heere gaat niet alleen haar, maar ook Jozef, met wie ze ondertrouwd is, inschakelen in Zijn Goddelijke raad. Het geslachtsregister van de Heere Jezus in Mattheüs eindigt met Jozef.

In vers 16 staat: ‘En Jakob gewon Jozef, de man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus’. Jozef is uit Davids huis. Zo spreekt de engel hem ook aan. Hij is de man die naar menselijke berekening de vader van de Messias moest zijn. Jozef kon en mocht echter niet de natuurlijke vader van de Heere Jezus zijn. Christus moest immers buiten de toerekening van Adam geboren worden. Op het beslissende moment wordt Jozef uitgeschakeld, want hij kon de tweede Adam niet voortbrengen. In Mattheüs 1:15-25 lezen we hoe Jozef na bange zielenstrijd door Goddelijke openbaring Jezus als zijn eigen Kind mag aanvaarden door met Maria te trouwen.

Bange zielenstrijd

Jozef ontdekt dat zijn verloofde Maria in verwachting is. Toen Maria van de engel Gabriël de boodschap kreeg dat ze de moeder van de Heere Jezus zou worden, heeft ze in diepe eerbied gezegd: ‘Zie, de dienstmaagd des Heeren; mij geschiede naar Uw woord’ (Luk. 1:38).

Ze heeft haar weg in de hand van de Heere gelegd. Als Jozef ontdekt dat Maria een kindje verwacht, is hij ten einde raad. Hij hield zielsveel van Maria, maar hoe kon hij nu met haar trouwen terwijl ze zonder zijn toedoen en medeweten in verwachting was geraakt?

Wat moet hij doen? Hij weet het niet. In vers 19 staat van Jozef dat hij rechtvaardig was. Hij begeerde de Heere te dienen en naar Zijn geboden te leven. Jozef heeft alles overwogen. Hij had het recht haar openlijk aan te klagen voor ontrouw en haar zo te schande te zetten. Dat kan hij echter niet.

Maar haar huwen en net doen alsof er geen vlek aan haar kleeft, daar verzet zijn geweten zich tegen. Wat gaat deze jonge man teer om met zijn gevoelens van liefde voor Maria en wat wil hij ook in alles eerbaar en kuis in de weg van de Heere gaan. Jozef vindt een uitweg: haar heimelijk verlaten. Dan zou de smaad op hen beiden rusten. Wat een zelfverloochening! Maar als Jozef dat van plan is, grijpt God in.

Goddelijke openbaring

Aan Jozef verschijnt een engel des Heeren in de droom, zeggende: ‘Jozef, gij zone Davids, zijt niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want Hetgeen in haar ontvangen is, Dat is uit den Heiligen Geest’. Jozef krijgt, als zoon van David, de opdracht het Kind Dat Maria verwacht, als zijn eigen zoon te adopteren. Met deze boodschap lost de engel het raadsel op waarmee Jozef liep.

De Heere geeft hem de opdracht om op te treden als vader van het Kind van Wie Maria de moeder is. Vervolgens maakt de Heere juist aan Jozef de naam van dit Kind bekend: hij moet Hem ‘Jezus’ noemen, ‘want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden’.

Mattheüs schrijft dat Jesaja 7 vers 14 nu in vervulling gaat: ‘Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Immánuël; hetwelk is, overgezet zijnde, God met ons’. Jesaja profeteerde dat ‘een maagd’ zwanger zou worden. Mattheüs mag nu echter weten dat die maagd Maria is en schrijft daarom ‘de maagd’.

Jozef wordt als zoon van David er eerst totaal buitengezet. Vervolgens schenkt de Heere aan hem, als nazaat van het huis van David, Gods Zoon als zijn Kind.

Ziehier het wonder dat Christus als de tweede Adam, zonder de toerekening van Adams zonde, ingeplant wordt in het huis van David. Hij is Zijn broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. Wat een wonder dat Gods Zoon Zich zo diep wilde vernederen en één wilde worden met de zonde van Zijn Kerk om hun Zaligmaker te kunnen zijn.

Gelovige aanvaarding

Jozef volgt het bevel van de Heere op. Wat eerst onmogelijk was, wordt nu zo gemakkelijk. Het staat er zo eenvoudig in vers 24: ‘Jozef dan, opgewekt zijn van de slaap, deed gelijk de engel des Heeren hem bevolen had, en heeft zijn vrouw tot zich genomen’.

Door Goddelijke openbaring wordt hij ingewonnen en overwonnen om Maria tot vrouw te nemen. Door de gelovige aanvaarding neemt Jozef de taak als vader op zich om voor het Kind Jezus te zorgen en Het te beschermen. In Mattheüs 2 lezen we verschillende keren dat de Heere hem opdraagt ‘het Kindeken en Zijn moeder tot zich te nemen’, opdat Het niet zal vallen in de handen van de moordlustige Herodes. De Heere waakt over Zijn Kind en schakelt Jozef daarvoor in.

In deze geschiedenis van Jozef komt zo duidelijk naar voren hoe de Heere in het leven der genade plaatsmaakt voor Christus. Wat is het een les om eerst als een verloren adamskind er buitengezet te worden. Maar als we dan van onze kant niet meer zalig kunnen worden, gaat de Heere openbaren dat juist zulken nog zalig kunnen worden door een geschonken Zaligmaker. De Zaligmaker, Die als Namen draagt: Jezus en Immanuël.


Bij de voorpagina:

Gereformeerde Gemeente Lisse

Op 6 september 1865 wordt er in Lisse door ds. C. Kloppenburg een Kruisgemeente geïnstitueerd, die bijeenkomt in een klein kerkje aan de Kanaalstraat. Enkele maanden later begint men op het aangrenzende perceel met de bouw van een nieuwe kerk. In verband met de groei van de gemeente wordt dit kerkgebouw in 1887 vervangen door nieuwbouw. Op 17 augustus 1935 legt ds. H. Ligtenberg de eerste steen van het huidige kerkgebouw. Op 7 februari 1936 neemt hij de nieuwe kerk in gebruik met een preek over 1 Koningen 8:57. In 1997 wordt er bij de hoofdingang een aanbouw gerealiseerd, waarmee het aantal zitplaatsen op 1160 komt. Ook krijgt de kerk dan voor het eerst een naam: Salemkerk. Een jaar later wordt er een luidklok geplaatst. De geschiedenis van de gemeente is beschreven in ‘Uw trouw is groot’ en in ‘O Salem, roem den HEER’ der heren’. Het aantal belijdende leden bedraagt 727, het aantal doopleden 491.


Jozef, gij zone Davids, zijt niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want Hetgeen in haar ontvangen is, Dat is uit den Heiligen Geest.

Mattheüs 1:20b

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 2023

De Saambinder | 20 Pagina's

Jozef en de geboorte van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 2023

De Saambinder | 20 Pagina's