Een ingrijpend voorstel
Wat is er aan de hand in kerkelijk Nederland? Er is veel verwarring. Deze verwarring gaat geen kerk voorbij. Veel verwarring heeft te maken met een nieuwe manier van Bijbellezen. Dat werd onlangs zichtbaar in de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). In maart gaat de NGK-synode namelijk ingrijpende besluiten nemen over homoseksualiteit.
Het moet gezegd worden, het rapport van het Studiedeputaatschap, ‘Homoseksualiteit in de kerk’, dat in december werd gepresenteerd, zit goed doordacht in elkaar. Het onderwerp wordt van alle kanten belicht, allerlei pastorale ervaringen krijgen een plek. Verschillende homo’s, al dan niet samenlevend, komen aan het woord. De synodecommissie wilde niet zonder hen over hen spreken. Binnen de commissie is heel intensief met elkaar gesproken, voors en tegens zijn zorgvuldig afgewogen. Maar, het resultaat is ingrijpend. Voor de synodevergadering van maart ligt een voorstel om homoseksuele relaties volledig te erkennen. Dat wil zeggen dat praktiserende homo’s aan het Avondmaal mogen en ambtsdrager mogen worden. Hoe is het zo ver gekomen? En, wat kunnen wij hiervan leren?
Volop in discussie
De Nederlandse Gereformeerde Kerken zijn de fusiekerk van de voormalige Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). In mei vorig jaar gingen de kerken samen. De Nederlands gereformeerden waren de meest vooruitstrevende van de twee. Als eerste openden zij bijvoorbeeld de ambten voor vrouwen. De vrijgemaakten volgden. In “Het onfeilbare Woord” (deel IIB van de serie Semper Reformanda) is dat proces uitvoerig beschreven.
In beide kerkverbanden was het onderwerp homoseksualiteit al volop in discussie. Stap voor stap werd de deur geopend voor een ruimere visie. De Nederlands gereformeerden lieten praktiserende homo’s al toe aan het Avondmaal, al was er nog geen officieel synodebesluit genomen. De vrijgemaakte synode riep in 2017 op om terughoudend te zijn met tucht over homoparen. Immers, de klassieke kerkelijke visie op homoseksualiteit staat onder druk, zo luidde het argument. Het waren signalen dat beide kerkverbanden op termijn wissels om zouden zetten. Met het nieuwe rapport van het Studiedeputaatschap is dat ook gebeurd.
Les
In zo’n ontwikkeling zit een les. Welke? We zien in de genoemde kerken dat de praktijk de regels heeft uitgehold. Dat gebeurde overigens ook op andere fronten! Lange tijd bijvoorbeeld probeerden de gereformeerd vrijgemaakten sturing te geven aan wat plaatselijke gemeenten zongen. Gemeenten voerden echter een ruimer beleid dan het kerkverband had vastgesteld. Allerlei liederen, tot opwekkingsliederen toe, deden hun intrede. Uiteindelijk gaf de synode de zaak maar helemaal vrij. Het leiding geven was mislukt door het gedrag op het grondvlak.
Eenzelfde ontwikkeling was er rond het gebruik van Bijbelvertalingen. De synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken ontraadde in 2007 ‘met klem’ het gebruik van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). Vijftien jaar later bleek de helft van de plaatselijke gemeenten deze Bijbelvertaling toch te gebruiken.
Eenheid
Gebeuren zulke zaken alleen in kerken? Nee, het is herkenbaar in gezinnen, in klaslokalen, in verenigingen. Besluiten worden vaak ondermijnd door afwijkend gedrag van hen die grenzen opzoeken. Kinderen doen soms ‘gewoon’ niet wat ouders zeggen, leerlingen niet wat de leraar zegt, gemeenten niet wat het kerkverband zegt. Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken gebeurt dit nu rond vrouwelijke ambtsdragers. Vooruitstrevende gemeenten leggen de synodebesluiten naast zich neer. Het zijn weliswaar besluiten van de meest brede kerkelijke vergadering, maar zij hebben als plaatselijke gemeente een andere overtuiging. Zij vinden dat die overtuiging overeenkomt met de Bijbel, zij voelen zich dus gehoorzaam aan God. Dan moet een synodebesluit toch geen sta in de weg zijn?
De les voor ons? In elk geval is er deze les dat geestelijke eenheid van een kerkverband samenhangt met het loyaal zijn aan gemaakte afspraken. Die zijn niet voor niets gemaakt. Als gemeenten rond de onderwerpen in dit artikel een eigen koers varen, zetten zij deze geestelijke eenheid onder druk. Dat knaagt aan het onderlinge vertrouwen. Gemeenten gaan naar elkaar kijken: Waarom doen ze dat toch? Daarom zijn ontwikkelingen elders belangrijk voor ons om er lessen uit te trekken. Tot welzijn van Gods kerk.
wordt vervolgd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024
De Saambinder | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2024
De Saambinder | 24 Pagina's