Jezus zingt psalmen
We stellen bij deze tekst uit Mattheüs 26 vier vragen over het zingen van Jezus: Wanneer heeft Hij gezongen? Wat is er gezongen? Hoe is het gezongen? En waartoe, met welk doel, is dit gezongen?
1. Wanneer gezongen
Het gezelschap van de elf discipelen heeft samen met hun Meester het laatste Pascha gehouden en ook het eerste Heilig Avondmaal gevierd. Het zijn de laatste uren dat ze zo in vrijheid samen zijn. Want na het verlaten van de paaszaal gaan ze naar de Olijfberg. Daar zal Hij met de woorden van Psalm 22 kruipen ‘als een Worm en geen Man’. In de Olijvenhof zal de Herder verraden en gevangengenomen worden. Vervolgens zal Jezus als een misdadiger gevonnist en gekruisigd worden. Dan hangt Hij tussen de aarde en de hemel.
Door dit alles heen blijft Hij trouw voor Zijn schapen zorgen. Op de weg tussen de paaszaal en de Olijfberg krijgen de discipelen veel onderwijs. Dit kunnen we uitvoerig lezen in Johannes 13 tot en met 16. Maar in deze laatste uren van afscheid zingt Hij ook. Wanneer ze de nacht van het verraad ingaan, zingt Jezus.
Psalmen zingen is zo troostrijk, het heeft iets teers. Blijkbaar kon Jezus niet zonder dit zingen, zelfs niet in de diepten van Zijn leven en lijden. Laat dat een les voor ons zijn! Jezus is niet alleen de hoogste Leraar, Die voortdurend onderwijs geeft. Hij is ook de enige Voorbidder, Die ons vóórbidt. De gebedswoorden en gebedszaken moeten van Hem komen. Maar Hij is ook de volmaakte Voorzanger. Hij zingt ons voor… geïnspireerde woorden van de Heilige Geest, ons overgeleverd in de Heilige Schrift, regel voor regel. Wanneer wij geen woorden meer hebben om onze duisternis en ellende tot uitdrukking te brengen, dan mogen we tóch zingen. Omdat Jezus het ook deed.
2. Wat gezongen
Aan het begin van de Paschamaaltijd werd het ‘kleine Hallel’ aangeheven, aan het einde van de maaltijd het ‘grote Hallel’. De kerk van het oude verbond zong vaak uit de woorden van God, door de Geest Zelf ingegeven. Zingend naderden ze met Gods eigen woorden tot de Allerhoogste. Zou dat de kerk van het nieuwe verbond ook niet passen? Zouden wij dan niet graag psalmen zingen? Hoor Jezus zingen, over Zijn God en Vader, Die de psalmen geeft in de nacht. De discipelen zingen de woorden weliswaar mee, maar de diepe inhoud zullen ze later pas verstaan. Daarom is Jezus hun Voorzanger, Die de diepten van de woorden volmaakt peilt. Gods gerechtigheid en waarheid zijn de blijvende inhoud van ‘de lofzang’, dat wil zeggen van de Psalmen 115 tot en met 118. Jezus laat hier een voorbeeld na. Hiermee wordt het psalmgezang bijzonder geheiligd voor de kerk van het Nieuwe Testament. De oorspronkelijke dichter van het oude verbond heeft dit niet kunnen vermoeden, deze rijke diepte en bijzondere heiliging. Jezus zet hiermee Zijn zegel op de psalmen als lied voor het Nieuwe Testament, ook door deze ontroerende zang aan de dis des verbonds. Zouden de engelen en de gezaligden zich niet verwonderd hebben over dit zingen in de nacht? Zó is er nog nooit gezongen.
3. Hoe gezongen
Woord voor woord klinken de Psalmen 115 tot en met 118 uit Jezus’ mond. Deze psalmwoorden zijn zo ook gezongen in de tabernakel, in de tempel en in de synagoge. Zo is er gezongen in Israël, in Babel, in de verstrooiing en alom. Maar nu schijnt het licht vanuit Jezus over deze oude psalmwoorden. Nu krijgen ze hun diepste betekenis in de voortgeschreden Godsopenbaring van het Nieuwe Testament. We horen ze nu uit Jezus’ eigen mond, aan het einde van Zijn leven als Borg van Zijn Kerk. Straks klinkt uit diezelfde mond: ‘Het is volbracht’. Daarom zingt Immanuël hier nu Zelf: ‘Niet ons o Heer’, niet ons, maar Uw Naam zij eeuwig eer’.
Psalmen uit Jezus ’mond zijn vol van de Verlosser en Zijn verlossing. Daarom zijn de ‘banden des doods en de angsten der hel’ door Hem volgens Psalm 116 overwonnen. Door Hem blijkt Gods ‘goedheid in nood en dood’ (Psalm 117). Terwijl de bijen van Psalm 118 Hem omringen, zingt de Gezondene des Vaders.
Zijn jongeren krijgen het van deze Opperzangmeester ingeprent, hoe wonderlijk God zorgt en leidt, door de dood en de opstanding van deze zingende Borg van Sion heen. Het zal blijken: ‘Ik zal niet sterven, maar leven’. Hier klinkt dus al: ‘Ik leef en gij zult leven’. Zijn overwinning over de dood en de hel zingt Hij hier al uit. Zijn stervende stem looft Gods Naam.
4. Waartoe gezongen
Met elkaar hebben ze gezongen, terwijl Goede Vrijdag aangebroken is. In veel huizen wordt het Pascha gevierd en vertellen de vaders over de verlossing van de verderfengel en over de uittocht. Daarom wordt er gesproken en gezongen over het uitzien naar de komst van de Verlosser en Messias. Wat is het nu waar: ‘Heden is deze Schrift in uw oren vervuld’ (Luk. 4:21). Maar, er kan ook gezongen worden zonder dit te verstaan. Zingen zonder dit gekomen en geslachte Lam is echter zo arm. Dan zingen we alleen voor de vorm, met de lippen, zonder de verlichting door de Geest van Immanuël. Maar het gaat om de troost en de kern van het lied van Mozes en van het Lam dat hier gezongen wordt! Hij zingt zoals er nog nooit gezongen is. De elf discipelen mogen met Hem meezingen. Zingt u ook mee, met uw hart?
En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar de Olijfberg.
Mattheüs 26:30
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 februari 2024
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 februari 2024
De Saambinder | 20 Pagina's