Eerbaar gewaad
Wat stralen wij met onze kleding uit naar de buitenwereld? Is het nog geloofwaardig om te zeggen ‘christen’ te zijn met zoveel schaamteloosheid in ons uiterlijk?
(Ont)kleding
Er ligt een verzameling aan vragen rond ‘eerbare kleding’ voor ons waarop we willen reageren. Opmerkelijk overigens dat deze vragen afkomstig zijn van jongeren en ouderen, mannen en vrouwen. En dat ze allemaal hun diepe bezorgdheid en soms verontwaardiging uitspreken over het ‘kleedgedrag’ van ons volksdeel doordeweeks en zelfs in Gods huis.
Onlangs sprak een voorganger van een multiculturele gemeente in Rotterdam uit dat veel christenen een wereldgelijkvormige kledingtrend zonder meer geaccepteerd hebben. Ook liet deze voorganger weten dat zijn indruk was dat veel vrouwen er zich niet van bewust zijn wat een onkuise kledingstijl met mannen doet. En, helaas is dit herkenbaar in onze gemeenten, ‘door de culturele conditionering is het schaamtegevoel weggepoetst’.
Dat deze zaken alle eeuwen door een punt van zorg zijn geweest, is duidelijk als we de Bijbel wat kennen. Naast voorbeelden van goddeloosheid, die vrijwel altijd verbonden zijn met zedeloosheid, is de oproep van de apostel Paulus duidelijk: ‘Desgelijks ook dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of parelen, of kostelijke kleding. Maar (hetwelk den vrouwen betaamt die de godvruchtigheid belijden) door goede werken’ (1 Tim. 2:9,10). Een mooie kanttekening (23) voegen we daarbij: ‘Niet allerlei vlechting des haars of aandoen van goud of parelen worden hier verboden, gelijk te zien is Gen. 24:22, 53; Ex. 35:22; Spr. 31:22; Luk. 15:22, maar die strekken tot hovaardij, lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen der vrouwen tegen of boven haar staat en beroep’.
In de Efezebrief (5:26,27) worden de mannen gewezen op het liefhebben van hun vrouwen, ‘gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft’. Bij het vervolg, ‘opdat Hij haar heiligen zou’, lezen we in kanttekening 35: ‘Dat is, afzonderen zou van alle wereldse mensen, en Zich alleen toe-eigenen. Waarmede de apostel te kennen geeft dat ook de mannen hun vrouwen heiliglijk tot zich moeten nemen, en van alle wereldse wulpsheden en schandvlekken vrijhouden’.
Als iets van deze ware Godsvreze ons hart gaat bezetten, dragen vrouwen geen mannenkleding en zijn onder andere afzakbroeken voor mannen en korte rokken voor vrouwen geen discussiepunten meer.
Bekleding
Onze kleding is uiteindelijk geschonken vanwege Gods goedertierenheid. Naakte en ontblote mensen moesten bedekt en beschermd worden om onder het aangezicht van een heilig God te kunnen leven. Vóórdat Adam en Eva het paradijs uit moesten, lezen we: ‘En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen en toog ze hun aan’ (Gen.3:21). Naar Gods inzetting zal dat mannelijk en vrouwelijk geweest zijn en eerbare bekleding. Iets van het ‘geheim’ heeft het eerste mensenpaar wellicht ook verstaan. Daar zijn de eerste dieren om onze zonden gedood. Daar heeft het eerste bloed gevloeid. Daar is de komende Christus aangewezen, Die in de volheid van de tijd - geheel ontkleed - gehangen zou worden aan een vloekhout.
Lezer(es), God geve wedergeboorte en bekering. Dan zullen we gepaste kleding dragen op reis door de tijd naar de eeuwigheid. Uiterlijk naar de eis van Gods Woord, allermeest geestelijk met het ‘kleed van Christus’ gerechtigheid’. En bij tijden mag de belofte uit Openbaring 3 vers 5 glanzen: ‘Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen’.
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juni 2024
De Saambinder | 24 Pagina's