Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoals U al Uw volk bekeert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoals U al Uw volk bekeert

4 minuten leestijd

Is dit wel een juiste bede: ‘bekeer ons, zoals U al Uw volk bekeert’?

Bevel en bede

We hebben er geen enkel bezwaar tegen om het zo te vragen mits deze bede om bekering maar niet uitgespeeld wordt tegen het bevel tot bekering. Er is geen bezwaar omdat we de bede om bekering lezen in bijvoorbeeld Klaagliederen 5 vers 21: ‘HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als vanouds’. De kanttekening (44) verwijst naar Jeremia 31 vers 18, waar we ook zo’n bede lezen: ‘Ik heb wél gehoord dat zich Efraïm beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE mijn God’. Ook lezen we als uitleg: ‘Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met dewelke wij U vertoornd hebben’.

Maar deze bede staat náást de vele malen dat de Heilige Schrift het bevel tot bekering en geloof doet horen. Als Johannes de Doper zich tot de scharen richt, lezen we de kern van zijn prediking: ‘Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Matth. 3:2b). En hij had het van geen vreemde, want een hoofdstuk verder (Matth. 4:17) lezen we: ‘Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’. In lijn met deze woorden staat de bekende uitdrukking in onze Dordtse Leerregels (II,5): ‘Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof’.

Als Adam

De toevoeging ‘zoals U al Uw volk bekeert’, kan misverstand oproepen. Alsof de uiterlijke, bijzondere bekeringsweg van Paulus, Lydia, de stokbewaarder of cipier in Filippi en Timotheüs bij allen op dezelfde wijze verliep. Natuurlijk is er onderscheid: Paulus werd krachtdadig stilgezet door de stem van de Zaligmaker, het hart van Lydia werd wonderlijk geopend onder de preek van de heidenapostel, de stokbewaarder werd na die vreselijke aardbeving een bevende zondaar en Timotheüs is van jongs af aan geleid tot de zaligheid.

Maar de kernzaken ‘ellende, verlossing en dankbaarheid’, ‘ik was dood en ben weder levend geworden’, ‘van onder de wet gebracht onder de genade’ en dergelijke, zijn toch hetzelfde.

En dan komen beide lijnen, bevel en bede, bij elkaar. Dr. H.F. Kohlbrugge (1803-1875) heeft het eens zo uitgedrukt: ‘Wanneer de Heere tot Zijn volk komt, dat Hem toebereid is, dan vindt Hij ook werkelijk zo’n volk. Een volk, eerst Zijn vijand, dat nu de wapens voor Hem neergelegd heeft en zich op genade en ongenade overgeeft en in Hem gelooft, juist omdat het zonde heeft en omdat Hij het genadig is. Zonder dat zou het immers reddeloos verloren zijn! (…) Belijd: wij hebben de eeuwige dood, de eeuwige toorn verdiend. Veroordeel geheel en al alles wat in u is. Blijf niet langer vóór dit water staan, maar werp u erin! Belijd uw zonden, uw boze gedachten die gij over God koestert, uw lichtzinnige gedachten over de Goddelijke dingen, uw gierigheid, uw zelfzucht die liever alle goeds vertrapt in plaats van haar los te laten, uw hoogmoed alsof gij met uw zijn en doen iets zoudt betekenen. Verzwijg geen enkele van uw zonden voor Hem, en zoek niets anders meer dan genade. Zie dan of de vloed van dood en toorn niet over u wordt tot een vloed van genade! Dat betekent: zich bekeren’. Lezer(es), de puriteinse prediker John Owen (1616-1684) moet eens gezegd hebben: ‘ik acht niet anders bekeerd te zijn geworden dan Adam’. En God geve dezelfde genade in uw leven, zoals Hij al de Zijnen heeft bekeerd.


Heb jij/hebt u ook een vraag?

Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2025

De Saambinder | 24 Pagina's

Zoals U al Uw volk bekeert

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2025

De Saambinder | 24 Pagina's