Leiden in liefde
Britse jongeren zijn op drift. Uit de steekproef ‘Trends, Truth and Trust’ blijkt dat meer dan de helft denkt dat hun land beter af is met een sterke leider die geen rekening hoeft te houden met het parlement of verkiezingen. Daarnaast vindt 45% van de mannelijke ondervraagden dat de sterke focus op gelijkheid van mannen en vrouwen inmiddels mannen discrimineert.
De Britse omroeporganisatie Channel 4 deed onderzoek onder Generatie-Z (jongeren tussen 13 en 27 jaar oud). De uitkomsten zijn misschien opvallender dan elders, maar laten onmiskenbaar een wereldwijde trend zien. Ook in Nederland. Hoe moeten we dit duiden en wat leert de Bijbel ons?
Wereldwijde trend
Het politieke klimaat in de westerse wereld is in beweging. Populistische bewegingen, momenteel vooral aan de rechterzijde van het politieke spectrum, winnen aan invloed. Denk aan de regeringsdeelname van de PVV in Nederland, de overwinning van Trump in de Verenigde Staten en de forse winst van de AfD in Duitsland.
De regeringen in deze landen hebben veel problemen links laten liggen en hebben met hun focus op progressieve thema’s de verbinding met een deel van het volk verloren. Iemand verwoordde het zo: ‘Progressieve leiders begrijpen niet dat veel jonge mannen zorgen en problemen hebben. Ze zien deze mannen zelf als een probleem’. Het is te begrijpen dat jongeren dan weinig vertrouwen hebben in de overheid en hun heil zoeken bij populistische partijen.
Ook sommige reformatorische Generatie-Z’ers zijn vatbaar voor deze ontwikkelingen. Via sociale media komen zij in aanraking met een veelvoud aan opvattingen. Daardoor kleuren zij mee met wereldwijde trends. Ze wantrouwen links-progressieve media met hun focus op gender en klimaat. Terwijl ze rechts-populistische leiders welwillend benaderen. Zeker als die opkomen voor traditionele waarden.
Toch is het belangrijk om kritisch te blijven. Het gevaar is dat we ons laten verleiden tot standpunten die op het eerste gezicht lijken op Bijbelse waarden, maar bij nadere beschouwing niet overeenkomen met Gods Woord.
Kromme stok
De roep om sterke leiders is niet nieuw. In de tijd van de profeet Samuël vroeg het volk Israël ook om een koning die hen zou leiden in de strijd (1 Sam. 8). Ze waren ontevreden over Samuëls zonen, die corrupt waren en het recht verdraaiden. Het verlangen naar een koning lijkt begrijpelijk, maar de HEERE keurde deze wens af omdat het volk Hem daarmee afwees als hun enige Koning. Deze geschiedenis leert ons dat een koning die liever vertrouwt op eigen kracht dan op Goddelijke leiding geen zegen voor het volk is.
Soms wordt gezegd dat de Heere met een kromme stok een rechte slag kan slaan. De Bijbelse voorbeelden van de Perzische koning Kores en de Romeinse keizer Augustus tonen dit aan. De harten van koningen zijn in de hand van de HEERE als waterbeken (Spr. 21: 1). Deze geschiedenissen betekenen echter niet dat we ons vertrouwen mogen stellen op een ‘kromme stok’. Als we het van de Trumps van deze wereld verwachten, komen we altijd beschaamd uit. ‘Welgelukzalig is hij die de God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op de HEERE zijn God is’ (Ps. 146:5).
In liefde dienen
Waarom spreken krachtige leiders op dit moment aan? Het is interessant om naar enkele reacties op de overwinning van Trump te luisteren. ‘Hij zegt het zoals het is en is niet bang om tegen de gevestigde orde in te gaan’. Een ander gaf aan dat ‘Trump staat voor een sterke mannelijke figuur in een tijd waarin traditionele mannelijkheid onder druk staat’.
Zo heeft de Roemeense presidentskandidaat Georgescu een promotiefilmpje gemaakt, waarin hij als ruiter in traditionele kleding door de sneeuw galoppeert en zwemt in een ijskoud meer. Dezelfde klanken horen we bij influencers zoals de inmiddels tot de islam bekeerde Andrew Tate. Zij promoten ideeën waarin mannen macht hebben, stoer zijn en geen emotie tonen. Ook staan ze voor een levensstijl waarin mannen superieur zijn aan vrouwen.
In de focus op mannelijkheid valt het ‘ik-gerichte’ op. De Bijbel wijst ons een uitnemender weg: de liefde, die leidt tot zelfverloochening. ‘Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij’. Paulus roemt liever in zijn zwakheden, opdat de kracht van Christus dan zichtbaar wordt: ‘want als ik zwak ben, dan ben ik machtig’ (2 Kor. 12:10).
Man-zijn draait niet om macht of superioriteit. Christus leert ons dat mannen hun verantwoordelijkheid verstaan en dat zij in liefde dienen. Als Heere en Meester waste Hij de voeten van Zijn discipelen. Als de Leeuw uit Juda’s stam diende Hij door Lam van God te worden.
Eigen positie christendom
Wie Bijbels wil leven, laat zich niet leiden door het keuzemenu van deze wereld. De onderzoekers van Channel 4 concluderen dat Generatie-Z zowel de meest populistische als de meest progressieve generatie is. Dit lijkt tegenstrijdig, maar laat zien hoe verdeeld onze tijd is. In de media lijkt het alsof dit momenteel de enige twee smaken zijn; precies wat er gebeurt in tijden van polarisatie. We worden als het ware gedwongen om te kiezen. Beide stromingen zijn niet gebaseerd op Gods Woord; met een keuze uit deze twee komen we op z’n best van de regen in de drup. De leus van de 19e-eeuwse staatsman Groen van Prinsterer blijft daarom actueel: ‘Tegen de revolutie het Evangelie!’
Het christelijk getuigenis is ook in de 21e eeuw onmisbaar. De progressieve idealen hebben de westerse wereld kwetsbaar gemaakt. Tegelijkertijd zullen populistische politici niet voor een Bijbelse kentering zorgen. Moreel verval, verwarring en anarchie liggen op de loer als leiders zich niet afhankelijk weten van hun Schepper en niet beseffen dat ze eenmaal verantwoording moeten afleggen. Deze tijd van progressieve drammerigheid en populistische grootspraak vraagt leiders die vanuit Bijbelse waarden in liefde dienen.
Populistische politici zullen in de samenleving niet voor een Bijbelse kentering zorgen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025
De Saambinder | 28 Pagina's