Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brand bij de buren: Wat zegt het ons?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brand bij de buren: Wat zegt het ons?

4 minuten leestijd

Ongehoorzaamheid aan synodebesluiten en een andere manier van Bijbellezen veroorzaken een crisis in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Er is brand bij de buren. Wat heeft deze brand ons te zeggen? En kan zo’n brand ook in de Gereformeerde Gemeenten ontstaan? Of smeult het vuur al?

De crisis in de Christelijke Gereformeerde Kerken gaat ook ons aan. ‘En hetzij dat één lid lijdt, zo lijden al de leden mede’, schreef Paulus aan de gemeente in Korinthe. Wij belijden dat onze gemeenten, door Gods genade, een openbaring zijn van het lichaam van Christus, maar zeker niet de enige! Dat betekent dat de nood in een ander kerkverband ons raakt. Daar komt bij dat we dankbaar gebruik maken van publicaties vanuit de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Ik noem de hoogleraren A. Baars, J. van Genderen, H.J. Selderhuis, W. van ’t Spijker en W.H. Velema.

Tekenen der tijden

Er komt nog iets bij. Ook gebeurtenissen in de kerken behoren tot de tekenen der tijden waarover Christus sprak dat we er acht op moeten slaan. We hebben geestelijk licht nodig om ontwikkelingen in kerken te duiden. Opvallend is dat de grootste veranderingen vaak met de ‘mooiste’ argumenten worden verdedigd. We zagen dat in het vorige artikel bij prof.

De Bruijne. Wie vasthoudt aan de reformatorische leer van Gods Woord lijkt bij hem achter te lopen. Het is belangrijk om door zulke redeneringen heen te prikken. Daar hebben we geestelijk inzicht voor nodig.

Ons past in dit alles niet een houding van onverschilligheid, alsof het ons niet aangaat. Ook zeker geen houding van hoogmoed, alsof de Bijbel in onze handen een vertrouwder plaats heeft dan elders. Wie een generatie geleden gezegd zou hebben dat de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) praktiserende homo’s zou toelaten tot het Avondmaal en tot de ambten, zou op ongeloof gestuit zijn. Een kerkverband dat het Schriftgezag hoog in het vaandel heeft (denk bijv. aan prof. J. van Bruggen), maakt toch niet zulke ontwikkelingen door! Maar, het gebeurt voor onze ogen. Waarom zouden onze gemeenten niet kunnen volgen? Als de Heere Zich terugtrekt, wat blijft er dan van ons kerkelijk leven over? En, geven wij de Heere niet veel oorzaak om Zich terug te trekken?

Genesis 3

In het vorige artikel zagen we dat een denken vanuit het eigen ik ondermijnend werkt voor het gezag van een synode, en vooral van de Bijbel. Hiermee komen we bij een kern van de zaak. In de westerse samenleving is een geweldige nadruk komen te liggen op het eigen ik. (Zie hiervoor het leerzame boek ”Een nieuwe, vreemde wereld” van Carl Trueman). Deze ontwikkeling sluit heel goed aan bij Genesis 3, waar de vorst der duisternis inspeelde op het eigen ik. ‘Gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad’. Dat betekent dat de mens niet meer onderworpen is, maar zelf gaat bepalen wat goed en kwaad is. Onze wil is nu totaal verdorven en tegenovergesteld aan wat God vraagt. Genesis 3 moet ons daarom als een ontdekkend hoofdstuk bijblijven, opdat we ons niet zouden verheffen, maar nederig en gehoorzaam buigen voor de Heere.

Mij valt op dat die diepte van de zondeval nauwelijks doorklinkt bij hen die voorstander zijn van bijvoorbeeld vrouwelijke ambtsdragers. Al te gemakkelijk wordt ervan uitgegaan dat we in staat zijn Gods Woord te verstaan. Maar, dat betekent ook dat als de diepte van Genesis 3, de werkelijkheid dat we gevallen mensen zijn, niet echt doorwerkt in ons leven, in onze prediking, pastoraat en onderwijs, wij hetzelfde gevaar lopen van innerlijke uitholling van de Bijbel. Dan gaat er van alles schuiven, terwijl we menen in het spoor van Gods Woord te gaan. De Heere mocht ons bewaren voor geestelijke verblinding.

Onze manier

Ook rond het gezag van kerkelijke vergaderingen moeten we alert blijven voor een houding van ‘De classis, de synode kan het wel vinden, maar wij doen het op onze manier’. Mogen er vrije liederen worden gezongen voor of na de kerkdienst, andere formulieren gebruikt bij Doop en Avondmaal, in kerkelijke samenkomsten andere vertalingen dan de Statenvertaling worden gebruikt? Allemaal onderwerpen van gemeenschappelijk belang waarover we gezamenlijke afspraken hebben gemaakt. Hoe belangrijk is het om loyaal te zijn, opdat we als gemeente ons niet vervreemden van het kerkverband. Want dat proces is funest geworden in de Christelijke Gereformeerde Kerken.

slot

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025

De Saambinder | 28 Pagina's

Brand bij de buren: Wat zegt het ons?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025

De Saambinder | 28 Pagina's