De nederige geboorte van de Middelaar
In een vijftal artikelen willen we in deze lijdensweken stilstaan bij de trappen van de vernedering van de Middelaar. U kent ze wel: Zijn nederige geboorte, Zijn lijden, Zijn dood, Zijn begrafenis en Zijn nederdaling ter hel.
Als de apostel Paulus in 2 Korinthe 5 spreekt over de verzoening met God in Christus eindigt hij met de woorden: “Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem’. De weg die God heeft uitgedacht om Zich met de zondaar te verzoenen, wordt in de geloofsbelijdenis van Nicéa op een tere wijze verwoord: ‘Die om ons mensen en om onze zaligheid is nedergekomen uit de hemel, en vlees geworden is van de Heilige Geest uit de maagd Maria, en een mens is geworden’.
Geliefde lezer, laat deze woorden eens op u inwerken: om ons mensen en om onze zaligheid is de Zoon van God nedergekomen uit de hemel. Het heerlijke heilsfeit van de menswording van Gods Zoon is voor u en mij in de eerste plaats een vernederende boodschap. Het bepaalt ons bij wie we zijn geworden door onze val in Adam en zullen blijven als er geen Goddelijk ingrijpen aan te pas komt.
Rechte verhouding
‘En ik heb gegeten’. Zo klonk het uit de mond van ons verbondshoofd Adam. Dat stelt u persoonlijk schuldig voor God, het bracht u onder Zijn vloek en het maakt u strafwaardig. Elke keer zal dat de grondtoon van het hart moeten zijn, wil de menswording van Gods Zoon voor u persoonlijk waarde krijgen en de rijkdom ervan meer en meer geopenbaard worden. Alleen zo kunt u zich persoonlijk insluiten bij het doel van Zijn menswording: rechtvaardigheid Gods worden in Hem. Dat is weer in een rechte verhouding tot God te staan. Met God verzoend te zijn.
Het heerlijke heilsfeit van de menswording is vernederend voor ons mensen, tegelijkertijd is het een weergaloze heerlijke openbaring van Wie God is en Wie Zijn Zoon is. God gaf in liefde Zijn eniggeboren Zoon, Die vrijwillig naar deze aarde kwam. Maar hóe werd Hij gegeven, en hóe kwam Hij? Niet in een weg van verhoging, maar in een weg van vernedering. Om ons mensen is Hij mens geworden. Zijn menswording op zich was geen vernedering, maar, zegt Paulus in Filippenzen 2, hij kwam in een weg waarin Hij Zichzelf heeft vernietigd. Zijn Goddelijke natuur verborg Hij achter Zijn menselijke natuur én in die natuur nam Hij de gestaltenis van een dienstknecht aan. Zó is Hij de mensen gelijk geworden. Hij nam de laagste plaats in, die van een slaaf. Hij vernederde Zich voor mensen die zichzelf moedwillig vernederen. Hij werd één met hun vernedering.
Tijdelijk en eeuwig
‘Aangezien wij dan naar Gods rechtvaardig oordeel tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben’, klinkt het in Zondag vijf van de Heidelbergse Catechismus. Dat is een belijdenis die in het tweede deel van de Catechismus, dat van des mensen verlossing, wordt gedaan. De wet zal in het zaligmakend werk niet rusten voordat een mens als een leeggemaakte zondaar komt bij Hem Die een waarachtig en rechtvaardig mens is en nochtans ook sterker dan alle schepselen, dat is: Die ook tegelijk waarachtig God is. Wie is Hij? Hij mag en moet gepredikt worden: onze Heere Jezus Christus. Hij werd mens, zoals u en ik. Nee, Hij staat buiten het verbondshoofd Adam, Hij is zonder zonde. Maar, tot zonde gemaakt, werd Hij één met hen die Hij kwam verlossen. Hij werd één in hun uiterst vernederende omstandigheden. Een zeer armoedige geboorte uit armoedige ouders. Dat was nederig, maar het méést nederige was het lichaam dat door de Heilige Geest uit de moederschoot van Maria werd voortgebracht. Het was een sterfelijk lichaam dat de gevolgen van de zonde in zich droeg. Een lichaam dat kon lijden en sterven. Lijdend kwam Hij ter wereld en lijdend zou Hij Zijn geest geven.
Voor mensen die zichzelf moedwillig hebben vernederd, kwam Hij in Zijn nederige geboorte. De zondeval was een bewuste daad waarmee de mens de heerlijkheid van Gods beeld van zich aflegde en zich in uiterste ellende stortte. De komst van de Zoon van God was een bewuste daad waarmee Gods Zoon Zijn heerlijkheid aflegde en uiterste ellende aannam om zondaren weer tot heerlijkheid te brengen.
Lezer, hoort u nu bij de dwazen die hier willens en wetens aan voorbijgaan? Of hoort u bij hen die nederig knielen?
wordt vervolgd
1. Zijn nederige geboorte
2. Zijn lijden
3. Zijn dood
4. Zijn begrafenis
5. Zijn nederdaling ter hel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025
De Saambinder | 24 Pagina's