Discipelen met een zwaard
Waarom roept de Zaligmaker Zijn discipelen op om een zwaard te kopen en was het gebruikelijk dat zelfs de volgelingen van Jezus een zwaard droegen?
Oproep
Jezus is met Zijn jongeren in de Paaszaal. Daar heeft Hij veel woorden gesproken en de evangelist Lukas laat op de voorzegging van Petrus’ verloochening die woorden over het zwaard volgen. We lezen in Lukas 22 vers 35b, 36: ‘Als Ik u uitzond, zonder buidel en male en schoenen, heeft u ook iets ontbroken? En zij zeiden: Niets. Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed en kope een zwaard’.
De Zaligmaker wijst Zijn discipelen op een andere tijd die aanbreekt. Zeker, er was ook in de jaren van omwandeling weerstand, soms bittere haat. Maar vaak waren ze onder het ‘gewone’ volk toch geacht en met ontzag bejegend. Waren deze mannen niet dienaren van Jezus, Die indrukwekkende wonderen verrichtte en leerde als ‘macht hebbende’? Zonder (geld)buidel om voedsel te kopen, male (reiszak met eerste levensbehoeften) en (reserve)schoenen waren ze uitgezonden. Overal waren ze ontvangen en hadden gastvrijheid genoten. Het had hen aan niets ontbroken. Maar als Jezus deze woorden spreekt, weet Hij dat de voorbereidingen voor Zijn gevangenneming al in volle gang zijn. Judas de verrader is vertrokken en de stoet die Hem straks zal arresteren, is al geformeerd. Ze moeten niet langer rekenen op een vriendelijk onthaal en daarom klinken deze ernstige woorden. Roept Jezus hier nu werkelijk op om een wapen aan te schaffen? Graag volgen we onze kanttekenaar (45) die onder meer schrijft: ‘Met welke gelijkenis Christus de apostelen vermaant, gelijk in een geweldigen overval en nood van vijanden een iegelijk bezig is om zich van zwaarden en andere wapenen te voorzien, om den vijand tegen te staan; dat zij ook alzo in deze zware aanstaande tijden van vervolging zich moeten voorzien van geestelijke wapenen, om daardoor sterken wederstand te doen. Hetwelk de apostelen toen niet verstonden dan van de uiterlijke wapenen, gelijk blijkt uit vers 38’.
Onverstand
De discipelen hebben echter gedacht aan letterlijke wapens en we lezen in vers 38a: ‘ En zij zeiden: Heere, ziehier twee zwaarden’. Calvijn (1509-1564) schrijft in zijn Bijbelcommentaar: ‘Het was voorzeker een schandelijke en grove onvatbaarheid in de discipelen, dat zij, nadat hun zo dikwerf van het dragen van het kruis gesproken was, nog altijd meenden dat zij met het uitwendig zwaard moesten strijden’. M. Henry (1662-1714) meent dat het antwoord van de Meester (‘Het is genoeg’) ironisch bedoeld is. Twee zwaarden voor alle twaalf, terwijl de vijand met een grote menigte zwaarden en stokken onderweg is. De kanttekening (48) wijst erop dat wel zal blijken wat Hij wilde leren.
Rest de vraag of het gebruikelijk was om een zwaard te dragen. Sommige verklaarders menen dat vanwege de onveiligheid in die dagen het niet ongebruikelijk was een kort zwaard onder de kleding te dragen voor noodsituaties. Zelf scharen we ons het liefste onder die verklaarders die menen dat Petrus en Johannes een slachtmes hebben laten zien. Zij waren het immers die de Paaszaal hadden bereid en het paaslam hebben geslacht? Wat een gedachte: moest het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt, nu door een mes, dat voor het slachten van het Paaslam gebruikt is, worden beschermd?
Lezer(es), welk zwaard draagt u?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025
De Saambinder | 24 Pagina's