Vragen over (de) weg
In onze dagen hoor je nogal eens dat iemand ‘weg’ is (overleden). Waar komt dat vandaan en is het passend? Is de uitdrukking ‘er is een weg bij God vandaan’ niet verwarrend?
God nam hem weg
Vermoedelijk zal met de geschiedenis van Genesis 5 voor het eerst gesproken zijn over iemand die ‘weg’ was. We zijn dan bij de geschiedenis van Henoch en lezen in vers 24: ‘Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer, want God nam hem weg’. In Hebreeën 11 vers 5 vinden we meer woorden over Henoch: ‘Door het geloof is Henoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want vóór zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad dat hij Gode behaagde’. De kanttekening (15) schrijft bij dat ‘weggenomen’ de oorspronkelijke betekenis van het woord in de grondtaal: ‘overgezet, namelijk van de aarde in den hemel’. Dat is om jaloers op te worden! En dan verstaan we ook de uitdrukking dat iemand ‘goed’ weg is of een ‘betere ruil’ heeft gemaakt.
Het lijkt ons niet onjuist als we deze uitdrukking zo gebruiken. Temeer omdat de meest gebruikte zegswijze ‘overleden’ niet altijd passend is. Als we zeggen dat iemand ‘overleden’ is, spreken we daarmee uit dat iemand ‘over het lijden’ is. Maar als we nooit hebben gehoord van het wonder van wedergeboorte in iemands leven, vrezen we dat het meest ontzettende lijden naar de ziel (en bij de wederkomst ook naar het lichaam) begonnen is.
God opende een weg
Een andere vraagsteller begreep vanaf zijn jonge jaren niet de uitdrukking: ‘er is een weg bij God vandaan’. Het gaf zelfs verwarring want het riep de gedachte op om letterlijk ‘weg te blijven’ bij de genadetroon. Al vaker hebben we er de vinger bij gelegd dat elke uitdrukking vraagt om duidelijke uitleg. Met name de jonge generatie moet niet in het ongewisse blijven over allerlei ‘staande’ uitdrukkingen. Hopelijk wordt in de prediking, bij de catechese en in het pastoraat geprobeerd om allerlei begrippen vanuit de Heilige Schrift uit te leggen in eenvoudige taal.
Als het om genoemde woorden gaat, zal de herkomst wel bekend zijn. We lezen in Genesis 3 vers 24: ‘En Hij dreef den mens uit, en stelde cherubs tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens’. Na de zondeval moest de mens om eigen schuld de heerlijke hof verlaten en was de gemeenschap met God verbroken. Adam en Eva konden niet terug. De weg naar God en Zijn gemeenschap was afgesloten. Maar als de Heere met Zijn Geest gaat werken in een zondaarshart, wordt die treffende vraag uit de Heidelberger geleerd: ‘Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?’ (Heidelbergse Catechismus, Zondag 5, vraag 12). We kunnen ook zeggen: ‘is er nog een weg’ om met God verzoend te worden?
Eeuwig wonder als de Heere dan in het vastlopen van al onze wegen, de Weg, de Waarheid en het Leven gaat openbaren. Als er oog mag komen op de weg van ontkoming in Christus. Dat is de ‘weg bij God vandaan’.
Lezer(es), kent u die ‘weg bij God vandaan’ opdat u straks ‘goed weg’ zult zijn?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2025
De Saambinder | 24 Pagina's