De vrucht van Pinksteren
‘En er geschiedde’. Dit is zo’n bekende uitdrukking waarmee Lukas benadrukt dat de eeuwige God Zijn raad volvoert in de tijd. Nu is het moment aangebroken dat de Heilige Geest uitgestort zal worden.
‘En het geschiedde’. Dat staat ook in Lukas 2 als Lukas het heilsfeit van de geboorte van de Heere Jezus beschrijft. Gods handelen in de tijd is wonderlijk en door niets en niemand te keren. God bepaalt het moment waarop de dingen gebeuren. ‘En het geschiedde’ is een mensvernederende en Godverheerlijkende les die Gods kinderen niet één keer, maar steeds weer moeten leren.
Haastelijk
Het woord ‘haastelijk’ tekent het voor mensen totaal onverwachte van wat er gebeurt. Zo is het als God Zijn wondermacht gaat tonen in het leven der genade. Er gebeurt iets wat niemand heeft voorzien, maar ineens is het er. ‘Haastelijk’ ziet er ook op dat God Zich niet laat voorrekenen, maar dat Hij alles doet op de door Hem bepaalde tijd. Dan kan God Zich niet langer inhouden om Zich te openbaren op zo’n manier dat ieder verwonderd staat.
Dit ‘haastelijk’ is een les die in het leven des geloofs steeds weer geleerd moet worden. Het geloof ziet immers uit naar Gods heil, maar kan zelf niets tot stand brengen. Wel ziet het geloof uit naar Zijn komst. ‘Haastelijk’ tekent het wonder voor een ziel die met David in Psalm 38:22 en 23 uitroept: ‘Verlaat mij niet, o HEERE; mijn God, wees niet verre van mij. Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn Heil’.
Uit de hemel
Lukas schrijft dat wat er nu in Jeruzalem gebeurt ‘uit de hemel’ komt. In de hemel is Christus verschenen voor Zijn Vader met het offer dat Hij aan het kruis heeft gebracht. Nu gebeurt wat Petrus zegt in Handelingen 2:33: ‘Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort dat gij nu ziet en hoort’.
De Heilige Geest is echter al bezig op aarde bij degenen die in de opperzaal bijeen waren, zoals in vers 1 staat. De Heilige Geest is immers ook de Geest der genade en der gebeden, Die Zelf een volk voorbereidt op nadere weldaden. Hoe ze bijeen waren staat in Handelingen 1:14a: ‘Deze allen waren eendrachtelijk volhardende in het bidden en smeken’. Het volhardend bidden en smeken is de vrucht van de belofte die de Heere bij Zijn hemelvaart hun heeft gegeven. Die belofte maakt ze werkzaam en vervult ze met intens gemis en verlangen. Het doet ze in volharding bidden en smeken om de vervulling van die belofte.
In deze 120 personen zien we hoe de Geest der genade en der gebeden werkzaam maakt om de vervulling. Dat er aan de vervulling een inleving van leegte en gemis voorafgaat. Christus bidt in de hemel en Zijn volk bidt op de aarde. Een pelgrim zei eens: ‘De Heilige Geest is mijn postbode, Hij brengt mijn smekingen naar boven, tot voor de troon, en de Heilige Geest brengt de verdienste van Christus tot het hart’.
Het eendrachtelijk bijeenzijn ziet op de eenheid in het ware geloof, maar wijst er ook op dat ze één waren in het gemis. Dit deed ze samen de hemel aankleven in de gestalte waarvan de Heere Jezus zegt in Mattheüs 11:12: ‘Vanaf de dagen van Johannes de Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld’.
Zulke geweldigers hebben zelf niets, maar verwachten alles te ontvangen vanuit de hemel.
Een gedreven wind
De Heilige Geest verschijnt in het beeld van de wind. Het beeld van de wind wordt ook door de Heere Jezus genoemd in Johannes 3:8: ‘De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is’. Zo begint het werk van de Geest in een mensenziel, onnaspeurlijk, Goddelijk, vrijmachtig en onwederstandelijk. Dat begin moeten we allen kennen. Als de Geest zo gaat werken, werpt Hij neer, bant Hij de zonde uit, maakt Hij leeg van alles buiten God.
Er komt Godskennis en ook zelfkennis. Dat is het ontledigende werk van de Geest. Hij leidt als Werkmeester van het geloof ook in al de waarheid en gaat zo plaatsmaken voor Christus. Het liefste werk van de Heilige Geest is wat Christus zegt in Johannes 16:14: ‘Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen’.
Het gehele huis
De grootste weldaad in het leven is als het hier op aarde Pinksteren mag worden in de ziel. Dan wordt waar: … ‘en vervulde het gehele huis waar zij zaten’.
Deze vervulling met de Heiige Geest betekent dat de drie-enige God komt wonen in het hart.
Daarvoor moest Christus eerst Zijn werk op aarde volbrengen en ten hemel varen. Hij heeft Zich in Zijn vernedering één gemaakt met de vloek en straf van Zijn volk, maar gaat Zich nu ook één maken met Zijn volk in Zijn verhoging.
Nu vervult Christus wat Hij zei in Johannes 16:15: ‘Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en u verkondigen’. Christus heeft Zijn Vader verheerlijkt op de aarde. Nu gaat de Vader Christus verheerlijken vanuit de hemel op de aarde in de harten van Zijn kinderen.
De vervulling is het ontvangen van de Geest der aanneming tot kinderen door Welke zij roepen: ‘Abba, Vader’. Dat is de volle zaligheid want: ‘Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen Gods en mede-erfgenamen van Christus’. Dan ligt de zaligheid vast in het werk van de drie-enige God.
En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen gedreven wind, en vervulde het gehele huis waar zij zaten.
Handelingen 2:2
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 2025
De Saambinder | 24 Pagina's