Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op dinsdag 17 maart hoopt ds. Jan Bernard ten Hove (Veenendaal) aan de Vrije Universiteit te promoveren op een proefschrift met de titel Kaf en koren op de dorsvloer. De Kerk in het licht van het laatste oordeel. Van harte gelukgewenst. Hier volgen enkele van de dertig stellingen bij de dissertatie:

• Augustinus distantieert zich al vroeg in zijn ambtelijke dienst van het chiliasme, maar uit het feit dat hij dit aanvankelijk niet open doet, kan men zowel afleiden dat chiliastische voorspellingen leven onder het kerkvolk alsook dat de kerkvader deze zaak niet op de spits wilde drijven.

• In diverse geschriften, in het bijzonder in zijn preken, bestrijdt Augustinus de gedachte dat God het Joodse volk zou hebben verworpen, en beargumenteert hij de continuïteit van Gods heilshandelen met het Joodse volk in de nieuwtestamentische tijd, inclusief de verwachting van een toekomstige bekering van het Joodse volk; in dit verband keert hij zich tegen anti-Joodse sentimenten bij de manicheeërs en bij het eigen kerkvolk.

• Het kaf in de kerk is volgens Augustinus geen bedreiging voor het koren wat betreft de toerekening van de schuld, maar wel wat betreft de invloed die een slechte levenswandel kan uitoefenen op anderen.

• Het onderscheid tussen koren en kaf zoekt Augustinus niet in een radicaal-ascetische ethiek of in mystieke ervaringen, maar in de gerichtheid van het hart en daarmee onlosmakelijk verbonden de concrete levenswandel.

• Wanneer men Augustinus wil inpassen in een evolutionistisch denkpatroon, moet men bedenken dat de sterfelijkheid van de mens volgens hem het gevolg is van de zondeval van Adam en Eva, als een historische gebeurtenis in een verloren paradijs.

• Wanneer Augustinus stelt dat de kerk in zijn tijd wereldwijd is verspreid, is het aannemelijk dat het Evangelie is doorgedrongen tot in Katwijk aan Zee, het strategisch belangrijke eindpunt van de Romeinse limes op het Europese vasteland (fort Brittenburg).

• De baard van een man wordt door Augustinus beschouwd als een kunstwerk van de Schepper dat ook het opstandingslichaam zal sieren. •••

Martine Oldhoff doet (promotie)onderzoek aan de PThU naar spreken over de ziel. Zij hield hierover een voordracht tijdens de vergadering van de generale synode. ‘De Schrift biedt geen kant-en-klaar zielbegrip, maar het Bijbels spreken over de geschapen mens die door God geroepen wordt, geeft wel aanleiding om van de ziel et spreken.’ Hier volgt een fragment van het slot:

Het lichaam van Christus bestaat uit al die verschillende mensen: jong en oud, gezond en ziek. Ook lichamelijk en verstandelijk beperkte zielen tellen volledig mee. Spreken van ‘hoeveel zielen de gemeente telt’ is niet meer zo gebruikelijk. Maar misschien dat het af en toe gebruiken van deze uitdrukking kan helpen bij het bepalen bij de kern van het kerk-zijn. Je kunt er een beetje zenuwachtig van worden: dat het gaat om de ziel, uw ziel, mijn ziel. Er staat wat op het spel in dit leven. Is de kerk de plek waar het gaat om ‘ziel en zaligheid’? (…) Mag juist de kerkgemeenschap een plek zijn waar de ziel tot rust komt, verpoost, vrede ervaart, gered wordt en gaat verlangen naar God, bidt om en handelt met het oog op zijn Rijk van recht en vrede? De oefenplaats waar goed voedsel voor de ziel is. (…)

De zondagse eredienst is het epicentrum van het ‘winnen van de ziel’ voor Christus. Daar wordt door de verkondiging een gooi naar de ziel gedaan en wordt de ziel door de sacramenten gevoed. Het ontvangen van brood en wijn, lichaam en bloed van Christus doet wat met ons, dat blijkt wel uit Paulus’ waarschuwing jezelf geen oordeel te eten en drinken (1 Kor.11:29). Het kan ook weldadig zijn voor de ziel. Door het lichaam wordt de ziel gevoed.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's