Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eenstemmig verlangen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenstemmig verlangen

Praktijkonderzoek naar gebedsbijeenkomsten in gemeenten (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Veel mensen in de gemeente waarderen het dat er een gebedsbijeenkomst is, maar onderschatten de kracht van het gebed.’ Deze uitspraak van een bezoeker geeft kernachtig weer hoe dubbelzinnig de houding van gemeenteleden is ten opzichte van gebedsbijeenkomsten.

In een groeiend aantal hervormde gemeenten bestaan gebedsbijeenkomsten. Een deel van de gemeente komt samen en meestal wordt er – nadat men begonnen is met het lezen van een bijbelgedeelte en zingen – voor diverse onderwerpen gebeden, zoals de zondagse eredienst, het gemeentewerk, de zieken en de zending.

Veel vragen

Er is de laatste jaren meer aandacht voor gezamenlijk gebed. De Gereformeerde Bond heeft een brochure uitgegeven om hier bijbels onderwijs over te geven (zie kader). Ik heb zelf ook ervaring met het deelnemen aan gebedsgroepen. Hoewel Gods beloften over het gebed duidelijk zijn, zoals ‘Bid, en u zal gegeven worden’ (Matt.7:7), zijn er rondom een gebedsbijeenkomst veel vragen. Ik ben in de regio Alblasserwaard bij mensen langs geweest om te spreken over hun ervaringen met de gebedsgroep in de gemeente om zo een beeld te krijgen van de achtergrond en invulling van de gebedsbijeenkomsten. Wat zijn de positieve ervaringen en waar lopen gebedsgroepen tegenaan?

Ontstaan

In de meeste plaatsen worden er al enkele decennia gebedsbijeenkomsten gehouden. Deze zijn ontstaan onder invloed van evangelicale bewegingen. Dit roept de vraag op of een gebedsbijeenkomst wel past bij de identiteit van de hervormde gemeente. Hoewel nu in een toenemend aantal gemeenten evangelische invloeden geaccepteerd worden, is het voor veel anderen nog steeds een lastig onderwerp. De mensen die ik gesproken heb, gaven aan dat zij het bezwaar van evangelische invloed niet herkennen. Ze zien dat in de Bijbel gebedsbijeenkomsten plaatsvinden en zijn van mening dat hier ook op een reformatorische manier invulling aan gegeven kan worden door te zorgen voor meer structuur en orde. Een ander verschil is dat er minder aandacht is voor het direct zoeken naar Gods leiding en het luisteren naar Gods stem.

In de Bijbel lezen we dat christenen samen bidden. Daarom voelen ook nu gemeenteleden zich geroepen om dit gezamenlijk te doen. De Bijbel zelf speelt ook een belangrijke rol bij de invulling van de bijeenkomst. Men begint met bijbellezen en in het gebed worden bijbelse beloften aangehaald. In het gebed mogen wij God Zijn eigen beloften voorhouden. Verder staan er veel gebeden in de Bijbel die onderwijs geven over de inhoud en verschillende elementen van het gebed.

Persoonlijke zegen

De reden dat mensen een gebedsbijeenkomst bezoeken, is dat zij het gebed zien als de basis van hun persoonlijke leven en van alles wat er in de gemeente gebeurt. Het is niet altijd makkelijk om trouw elke keer samen te komen. De drukte van alledag houdt ons bezig en het kost moeite om daarvan los te komen.

Toch is samenkomen om te bidden in de eerste plaats voor jezelf een voorrecht. Je bent dan even niet druk bezig, maar je kunt in alle rust Gods aangezicht zoeken. God wil dat wij eerst bij Hem komen, voordat wij zelf ergens aan beginnen. Als het gebed de basis is van al het gemeentewerk, mogen wij de verwachting hebben dat God met Zijn Geest onder ons wil werken. Ook als er weinig mensen komen – veel gebedsgroepen bestaan uit vier of vijf vaste deelnemers – wordt het gebed als een persoonlijke zegen ervaren.

Wat ook waardevol is aan een gebedsbijeenkomst, is dat er voor mensen gebeden wordt voor wie dat vanaf de kansel niet gebeurt, omdat zij dat niet prettig vinden. Een gebedsgroep kan ook vaker voor dezelfde persoon bidden. In de gemeente is er beperkte tijd voor het gebed en mensen weten slechts opper‑vlakkig wat er speelt. Voor het verzamelen van gebedspunten gebruikt de gebedsgroep gegevens uit het kerkblad of ze komen voort uit een persoonlijk gesprek met een gemeentelid. Het is voor zieken bemoedigend om te weten dat een groepje gemeenteleden trouw voor hen bidt. Iemand vertelde mij dat een zieke vrouw merkte dat er voor haar gebeden werd. Ze was er zo door bemoedigd dat ze na haar genezing zelf ook naar de gebedsgroep ging.

Gods leiding

Een andere zegen van gebedsbijeenkomsten is dat het gebed zorgt voor een sterke onderlinge eenheid. Gebedsgroepen zijn meestal niet groot, waardoor er veel onderlinge betrokkenheid is. Er worden persoonlijke dingen gedeeld en samen kunnen de deelnemers regelmatig terugzien op gebedsverhoring in hun persoonlijke leven. Gezamenlijk gebed kan onderlinge verschillen in de gemeente wegnemen. Iemand merkte terecht op dat er soms te veel gepraat en gediscussieerd wordt en te weinig gebeden. Sommige gebedsgroepen ervaren duidelijk de zegen van het samen bidden. De deelnemers merken bijvoorbeeld dat het gebed meer gaat leven in de gemeente. Ook merkt men Gods leiding op belangrijke momenten, zoals bij het beroepen van een predikant. Daarnaast zijn er incidenteel extra gebedsbijeenkomsten, zoals bij een ernstige ziekte of riskante operatie.

Een bijzondere vorm van gezamenlijk gebed is wanneer verschillende mensen ieder op een vaste tijd bidden voor bijvoorbeeld een ernstig ziek gemeentelid. Veel mensen uit de gemeente leven dan mee en op het gebed gebeuren wonderlijke dingen.

Krachtig

Uit deze gegevens blijkt dat we de kracht van het gezamenlijke gebed niet moeten onderschatten. Dit blijkt uit wat de Heere Jezus Zelf zegt in Mattheüs 18:19 en 20, namelijk dat ‘als twee van u op de aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Eenstemmig verlangen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's