Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zijn Zoon voor de wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn Zoon voor de wereld

Gods eigenschappen (4, liefde)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo is Gods liefde groter dan wij kunnen bevatten. Mensenwoorden schieten tekort om die liefde te kunnen beschrijven. Het sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen om die liefde te kunnen dragen.

Toch mogen wij van Gods liefde spreken met woorden die Hij ons Zelf aanreikt in Zijn Woord. Het bewonderen, aanbidden en genieten van de liefde van God brengt ons tot het eeuwige toppunt van zaligheid (Ps.68:21).

Volmaakt

God is de Liefste. Hij is onuitsprekelijk, boven alles en iedereen beminnelijk, van welke kant je ook naar God kijkt. Aan alle kanten is Hij even volmaakt, zuiver, heerlijk en heilig. Hij is het allerhoogst en eeuwig Goed. Hij is het waardig volmaakt en eeuwig bemind te worden. Daar loopt alles op uit. ‘Want uit Hem door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid.’ (Rom.11:36) Er is een eeuwige, volmaakte liefde tussen de drie Personen in God. In die liefde schittert de eenheid van God. De Heere Jezus zegt in Johannes 17:24: ‘omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld’.

Gods wet

Wat Gods liefde is, laat Hij ons Zelf weten in Zijn wet. Christus leert ons: ‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.’ (Matt.22:37-40) Alle liefde vloeit uit God en keert terug tot God.

Paulus zegt van de liefde in 1 Korinthe 13 ook dit: ‘zij zoekt niet haar eigen belang.’ Ze zoekt God, ook in en door alle schepselen, alleen God. Als het schepsel doel wordt in zichzelf, is het een afgod. Naastenliefde is vooral je naaste tot God brengen en Gods liefde aan je naaste gunnen.

In de belijdenisgeschriften wordt de liefde van God niet apart genoemd. In zondag 47 van de Heidelbergse Catechismus en artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staan de belangrijkste eigenschappen van God. Zijn liefde wordt niet genoemd. Zijn Wezen ís liefde. God is liefde. Alle eigenschappen van God zijn volmaakt en één. Zij zijn alle doortrokken van Zijn liefde.

De liefde van God wordt zichtbaar in Christus. Hij zegt Zelf: ‘Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.’ (Joh.14:9)

Hele wereld

In Christus geeft God het Liefste wat Hij heeft, Zijn eniggeboren Zoon. ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.’ (Joh.3:16) In Christus verzoent Hij de wereld met Zichzelf. In Hem laat Hij weergaloos zien wat Zijn liefde is.

In Christus geeft God Zichzelf – en dat aan een mensheid die zich van Hem heeft afgekeerd. Calvijn tekent bij Johannes 3:16 aan: ‘Hij gebruikt hier de universele uitdrukking ‘een ieder’ om zowel allen zonder onderscheid te nodigen om deel te hebben aan het leven, als ook om elke verontschuldiging af te snijden van de ongelovigen. Dat is ook de betekenis van het woord ‘wereld’, dat eerder is gebruikt. Want hoewel er niets in de wereld gevonden kan worden dat de gunst van God waardig is, toch betoont Hij Zichzelf verzoend met de gehele wereld, als Hij alle mensen zonder uitzondering nodigt tot het geloof in Christus, wat niet anders is, dan een ingang in het leven.’

J.C. Ryle merkt over deze tekst op: ‘Deze liefde is ontwijfelbaar verschillend en afgescheiden van de bijzondere liefde, waarmee God Zijn heiligen beschouwt. Het is een liefde van medelijden en niet van goedkeuring of genadige gezindheid. Maar niettemin is het echte liefde. Het is een liefde die God vrijmaakt van onrechtvaardigheid als Hij de wereld oordeelt.’ God de Vader geeft Zichzelf in Zijn Zoon. In Hem geeft Hij alles wat Hij te geven heeft. Juist dat geeft aan het offer van Christus een oneindige kracht en waarde, meer dan genoeg voor de zonde van de gehele wereld.

De Zoon en de Geest

God de Zoon geeft Zichzelf. Hij neemt uit pure liefde onze menselijke natuur aan. Hij vernedert Zichzelf tot in de diepste versmaadheid van de hel. Hij draagt de straf die ons de vrede aanbrengt. Daarin gaat Hij onder in de oceaan van Gods rechtvaardige toorn tegen onze zonde. In het offer van Christus schittert Gods oneindige, weergaloze, alles bedekkende liefde. Het is de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere. Die liefde gaat de kennis te boven.

God de Heilige Geest brengt die liefde in het hart van vijanden. Christus is voor ons gestorven toen wij nog vijanden waren (Rom.5:10). Die liefde heeft geen voorwaarden en geen grenzen. Die liefde is vrij en almachtig. Die liefde maakt ons een nieuw schepsel. ‘Ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.’ (1 Joh.4:7b,8) Die liefde doet ons God liefhebben en alles wat God liefheeft. Die liefde strekt zich dan ook uit naar alles wat van God is. Wij krijgen Zijn geboden lief. ‘Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen.’ (1 Joh.5:3) Wij krijgen Zijn kinderen lief. ‘Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.’ (1 Joh.3:14)

Keerzijde

Gods toorn is verschrikkelijk tegen alles wat in strijd is met Zijn liefde. ‘Onze God is een verterend vuur.’ (Hebr.12:29) Het vuur van Gods toorn is geblust in het offer dat de Heere Jezus heeft gebracht. Maar buiten Hem blijft de toorn van God op ons (Joh.3:36). De enige weg om aan de toekomende toorn te ontvluchten is het geloof in Christus. In het Evangelie komt Hij naar ons toe om ons te nodigen, ja zelfs te bidden. Maar het is eeuwig vreselijk Zijn liefde te versmaden en op zo’n grote zaligheid geen acht te geven.

Hier kunnen we van de liefde van God nog maar iets kennen en dragen. Wij kennen ten dele, maar dat weinige is genoeg om ons met heel onze ziel te doen verlangen naar de volmaakte kennis van die liefde. (Filip.3:12)

Als wij delen in Gods liefde, gaat onze ziel naar God. Dan zullen we helemaal en eeuwig vol zijn van Zijn liefde. Op de grote dag van onze opstanding zullen we verrijzen met een verheerlijkt lichaam. Dan zullen we Hem met ziel en lichaam eeuwig beminnen, zoals Hij het waard is. Dan zullen we leven in een alles vervullende, oneindig gelukkig makende, nooit eindigende liefde. Die liefde vervult en verenigt iedereen in de hemel. God is dan alles in allen.

God leren kennen

In deze serie buigen we ons over het geloof in de levende God. We belichten negen eigenschappen van Hem. Hij is:

1. Eeuwig

2. Almachtig, alwetend, onveranderlijk

3. Heilig

4. Liefde

5. Goed

6. Rechtvaardig

7. Barmhartig

8. Geduldig

9. Trouw

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.

Johannes 3:16a

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Zijn Zoon voor de wereld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's