Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons reisdoel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons reisdoel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

U zult voor Mij een koninkrijk van priesters (...) zijn. Exodus 19:6

‘Waar wil je met je leven naartoe?’ Jongeren worden uitgedaagd om op deze vraag te reflecteren. De toekomst ligt voor hen. Ons reisdoel beïnvloedt alles: studieplannen, werk, ambities, relaties en ook de betrokkenheid bij kerk en geloof.

Waar wil de Heere God met Israël naartoe? Dat is de vraag in Exodus 19. Het volk is inmiddels drie maanden onderweg door de woestijn, als ze bij het Sinaïgebergte arriveren. Bij deze beroemde bergketen ontdekken ze dat vrijheid een begrip is met twee invalshoeken. Vrijheid is niet alleen een vertrek uit de negativiteit van slavernij, vrijheid is ook het betreden van een nieuwe ruimte. Dat vraagt om een positieve invulling. God heeft Israël ‘op arendsvleugels uit Egypte gedragen’ (vs.4), opdat ze een ‘koninkrijk van priesters’ worden. Wat heeft deze reisbestemming ons vandaag te zeggen?

Koninkrijk van priesters

Mij valt op dat aan het begin van de Bijbel nauwelijks over ‘koninkrijken’ wordt gesproken. En als het wel gebeurt, dan heeft het woord nogal eens een dubieuze lading. Babel wordt bijvoorbeeld een koninkrijk genoemd (Gen.10:10). Babel is het rijk van de menselijke trots. Ook van Abimelech lezen we dat hij een koninkrijk heeft (Gen.20:9). Maar hij gaat zodanig met vrouwen om dat hij zich bijna vergrijpt aan Abrahams vrouw, Sara. De eerste aardse koninkrijken zijn oorden van hoogmoed en normloosheid. Waarom mengt God Zich in dit gewoel door Israël om te vormen tot een politiek koninkrijk? Het antwoord is dat de Heere God één rijk op aarde wil stichten dat anders is dan andere rijken. Hij wil één rijk, waar Hij regeert. Eén rijk, waar Zijn vrede en recht de toon zet. Eén rijk, waar Hij geëerbiedigd wordt. Dat gebeurt bij de Sinaïberg. Daartoe sluit God het verbond, geeft de wet, belooft land, bouwt een bestuur op – dé ingrediënten voor een politieke samenleving. Als je het tentenkamp rond de berg ziet liggen, lijkt het wel een vluchtelingenkamp. Toch wil God dit miserabele volkje omvormen tot een stukje Godsrijk op aarde. Daar komt bij dat het koninkrijk uit priesters zal bestaan. Dat betekent uiteraard niet dat elke burger het officiële priesterambt gaat bekleden. Alleen de familie van Aäron wordt hiertoe geroepen. Wel mag er van het gehele volk een priesterlijke allure uitgaan. Een priester is een dienaar. Een priester balanceert op het grensvlak van God en het volk. Aan de ene kant vertegenwoordigt hij God bij mensen – door te zegenen, vergeving te schenken en wetten toe te passen. Aan de andere kant mag hij mensen bij God vertegenwoordigen – door te offeren voor zonden, gaven te heiligen en te bidden.

Wat de priester doet in het heiligdom, mag het complete Israël doen bij de volken rondom. Ze mag Gods licht verspreiden en omgekeerd de donkerte van de wereld bij dé Ontfermer brengen (Jes.49:6). De spannende vraag is: bereikt Israël haar bestemming? En hoe brengen wij het ervan af? Waar gaat ons leven naartoe?

Christus, ons reisdoel

De verbazingwekkende boodschap van de Bijbel is dat God – ondanks ons falen – ons niet uitrangeert. Jezus Christus maakt alle dingen nieuw. Jezus is als de Opgestane de ‘Vorst van de koningen der aarde’ en als Priester Degene ‘Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed’ (Openb.1:5). Christus nodigt ons vandaag niet alleen uit om burger van Zijn koninkrijk te worden. Dat is al een adembenemende verandering in ons leven. Maar bovendien is ‘Christus Degene Die ons daadwerkelijk tot een koninklijk priesterdom maakt (Calvijn). Bij Hem moet je zijn om je bestemming te bereiken.

Gebroken wereld

We worden getroffen door de corona-uitbraak. Twee maanden geleden kwamen daar heftige berichten uit de Verenigde Staten bij. Elke nacht waren er rellen na de aangrijpende dood van George Floyd. Wat gebeurt er op zo’n moment? Waar gaat het naartoe? Ook als gelovige kan het je duizelen.

Toch kan deze crisistijd een nieuw ontwaken brengen als het om de bestemming van mijn leven gaat. Meer dan ooit besef ik dat Christus als Koning alle dingen in Zijn hand heeft. Alleen in Hem ben ik werkelijk geborgen. Meer dan ooit besef ik dat de gebroken wereld van vandaag priesters nodig heeft. Ze heeft gelovigen nodig die op het grensvlak balanceren, die – hoe miserabel het misschien ook lijkt – Christus in hun omgeving zichtbaar maken en die omgekeerd de nood van hun omgeving bij Christus brengen. Mijn gebed mag zijn dat ik zo’n christen ben, tot aan de dag van Christus’ terugkomst.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Ons reisdoel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's