Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoeksteen of zwerfkei?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoeksteen of zwerfkei?

Praktijkonderzoek naar gebedsbijeenkomsten in gemeenten (2, slot)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zagen in het vorige artikel dat gezamenlijk gebed veel zegen met zich meebrengt. Op welke manier geeft men invulling aan een gebedsbijeenkomst? Tegen welke obstakels loopt men aan en hoe kan de samenkomst meer draagvlak in het gemeenteleven krijgen?

De gebedsgroepen hebben nagenoeg allemaal dezelfde onderdelen: bijbellezen, toelichting op het bijbelgedeelte, delen van gebedspunten, zingen en gezamenlijk gebed. Iemand vertelde mij dat hij zijn best doet om ervoor te zorgen dat diverse mensen inbreng hebben, omdat het voor de organisator een valkuil is om alles zelf te doen. Hij vraagt mensen om een bijbelgedeelte voor te lezen dat diegene eventueel zelf uitkiest.

Een andere gebedsgroep leest een gedeelte uit een boek over gebed. Wat het bespreken van gebedspunten betreft: dit is goed om te doen, maar moet niet het grootste deel van de bijeenkomst vullen. Het bidden zelf wordt meestal door ieder van de aanwezigen gedaan in een min of meer vaste volgorde.

Thuis of in kerkgebouw

In de praktijk is er variatie in locatie en tijdstip van de bijeenkomsten. De meesten komen om praktische redenen samen bij iemand thuis. Vanwege het beperkte aantal deelnemers is dat een geschikte setting. Anderen kiezen voor een ruimte in het kerkgebouw om daarmee te benadrukken dat de bijeenkomst een activiteit is van de hele gemeente.

Verder hebben sommigen overdag tijd om samen te komen en kiezen anderen voor de avond. Het kiezen van het tijdstip kan een dilemma zijn, omdat ouderen soms alleen overdag kunnen en werkenden alleen ’s avonds. Dan is er ook de mogelijkheid om in het weekend samen te komen. Enerzijds zijn de meeste mensen op zaterdag vrij, anderzijds is de dag snel gevuld met allerlei activiteiten. Van C.H. Spurgeon weten we dat hij een groot voorstander was van gebed op de zondag. Hij noemde het gezamenlijke gebed tijdens de kerkdienst het geheim van zijn groeiende gemeente.

Jongvolwassenen gemist

Het is opvallend dat vooral de ouderen van de gemeente de gebedsbijeenkomsten bezoeken. Dit is begrijpelijk omdat een deel van de ouderen niet meer werkt en meer vrijheid heeft om de agenda in te vullen. Toch worden de jongvolwassenen gemist. Een gebedsbijeenkomst duurt vaak een uur en is meestal aan het begin van de avond, zodat mensen daarna ergens anders naartoe kunnen.

Een andere mogelijke verklaring voor het feit dat er meer ouderen komen, is dat gebed een zaak van de lange adem is. Het vraagt veel doorzettingsvermogen en trouw. Gebedsverhoring is lang niet altijd direct zichtbaar en jonge mensen vinden het moeilijker om geduldig te wachten. Juist in het volhardend bidden blijkt onze afhankelijkheid van de Heere en laten we merken dat het niet om ons gaat, maar om Hem.

God is soeverein en Hij geeft alles op Zijn tijd.

Wat verder opvalt, is dat er over het algemeen meer vrouwen dan mannen aanwezig zijn. Dit kan zijn omdat veel mannen gezamenlijk gebed te ‘vaag’ vinden en zij het nut er niet van inzien. Als het goed is, is gebed concreet. De gebedsbijeenkomst kan te algemeen worden ingevuld, waarbij er elke keer, oneerbiedig gezegd, een lijstje gebedspunten wordt afgewerkt.

Meer steun

Er mag in een gebedsgroep ook aandacht zijn voor verhoring. God wil dat wij verwachten dat Hij de gebeden verhoort. Een gebedsbijeenkomst die na jaren nog geen verhoring kan noemen, moet zich afvragen of er wel genoeg verwachting is.

Zoals opgemerkt vormt de gebedskring in de praktijk geen evenwichtige afspiegeling van de gemeente.

Jongeren en ouderen hebben elkaar nodig en kunnen elkaar in het gebed aanvullen. Nieuwe mensen betrekken bij de gebedsgroep kan door hen persoonlijk te vragen, maar in sommige gemeenten werkt zelfs dit niet. Iedereen vindt het goed dat er een gebedsgroep is, maar bijna niemand wil erin investeren.

Het zou goed zijn als gemeenteleden en kerkenraad vaststellen welke plaats de gebedsbijeenkomst in de gemeente heeft. Soms is de kerkenraad vertegenwoordigd, maar in de meeste gevallen willen de gebedsgroepen meer steun. Iemand stelde eens de vraag of gebed de hoeksteen of een zwerfkei in de gemeente is.

Betrokkenheid

Kan de conclusie getrokken worden dat als de gebedsbijeenkomst slecht bezocht wordt, er weinig gebed in de gemeente is? Als we letten op het geheel van de gemeente, zien we dat er op veel meer momenten gezamenlijk gebeden wordt. De zondagse samenkomst is feitelijk een grote gebedsbijeenkomst, want de kerk is een huis van gebed. Verder wordt er thuis gezamenlijk gebeden en op de verenigingen, in de kerkenraad, bij de bijbelstudiekringen en in allerlei andere verbanden. Die conclusie is dus te kort door de bocht.

Het is wel goed dat als er een gebedsgroep is, het geheel van de gemeente ook daadwerkelijk vertegenwoordigd is. Het mooie en unieke van een gebedsgroep is immers dat het gebed niet op de achtergrond raakt door overleg of activiteiten. Ook op bij voorbeeld een bijbelkring is er ruimte voor gezamenlijk gebed, maar dit verwordt gemakkelijk tot een afsluitende activiteit die er bijna bij inschiet.

De betrokkenheid op de gebedsbijeenkomst wordt vergroot door hierover goed te communiceren. Een eenvoudig middel is het kerkblad of een nieuwsbrief. Sommigen schrijven elke keer een actueel stukje over het gebed. Vaak worden kaarten gestuurd naar de personen voor wie gebeden is, soms met een bijpassende bijbeltekst erop. Een persoonlijke kaart en bijbeltekst wordt meestal gewaardeerd. Mensen ervaren het als bemoedigend dat er aandacht voor hen is, niet alleen door bezoek, maar ook in het gebed.

Obstakels

Gebed is een zegen, maar kan tegelijk ook een last zijn. Jezus zegt dat ieder die Hem wil volgen zijn kruis moet dragen. Het is soms moeilijk om trouw te blijven in het gebed. Het klinkt niet leuk, maar het dienen van de Heere kan zwaar zijn. Het is niet moeilijk om een gebedsgroep te beginnen, maar na verloop van tijd blijkt dat er meer bij komt kijken dan enthousiasme. Mensen hebben elkaar daarom nodig om door te kunnen blijven gaan.

Een van de moeilijkheden die gebedsgroepen ervaren, is dat ze weinig gebedspunten ontvangen. Het lijkt erop dat maar weinig mensen het belang van voorbede inzien. Ook wordt wel eens om inbreng gevraagd van de kerkenraad, maar dan komt er weinig. De ambtsdragers zouden tijdens hun bezoeken regelmatig kunnen vragen of de gebedsgroep voor die persoon mag bidden. Uiteraard moeten de bidders dan wel de privacy van het betreffende gemeentelid in acht nemen.

Gebedsgroepen lopen aan tegen de lage opkomst. Ouderen zijn immers soms afwezig door bijvoorbeeld ziekte. Het probleem van een kleine groep is dat bij afmelding van enkele deelnemers de bijeenkomst niet door kan gaan. Dat daarnaast de organisatie vaak bij één persoon of echtpaar ligt, kan belastend zijn. Als namelijk niemand bereid is deze taak over te nemen, is het voor deze persoon moeilijk om te stoppen, omdat dit het einde van de gebedsgroep betekent.

Meer draagvlak

Ieder betrokken gemeentelid ziet het belang van het gebed in. Het is een wonder dat God niet buiten ons om werkt, maar ons inschakelt. De vraag is hoe wij het gebed een grotere rol in de gemeente kunnen geven. Juist het gezamenlijke gebed wil God gebruiken. Dit gebeurt in de gemeente op meerdere manieren, maar vooral op de gebedsbijeenkomst. De meeste gebedsgroepen geven aan dat er meer draagvlak in de gemeente nodig is. Betere interactie tussen de gemeente en de gebedsgroep zorgt voor een betere invulling van de gebedsbijeenkomst en stimuleert de gemeenteleden tot persoonlijk gebed.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Hoeksteen of zwerfkei?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's