Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

We kunnen op God aan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

We kunnen op God aan

Gods eigenschappen (6, rechtvaardig)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

God doet recht. Dat is het eerste wat bij mij bovenkomt, als ik denk aan de rechtvaardigheid van God. God is rechtvaardig vanuit Zichzelf en doet daarom ook recht. Dat kan niet anders. Hij is zoals Hij doet en Hij doet zoals Hij is. Zijn eigenschappen corresponderen met Zijn wezen.

Je moet er toch niet aan denken dat God niet rechtvaardig is. Dat Hij al het onrecht in wereld en kerk op zijn beloop laat. Dat de dader een eeuwige voorsprong zou hebben op zijn slachtoffer. Dat zou wijzen op onverschilligheid van God tegenover Zijn eigen schepping. Nee, Hij komt op het onrecht terug. Hij zet het recht, overeenkomstig Zijn wezen.

Dag van het recht

Wij belijden immers dat Jezus Christus zal terugkomen om te oordelen de levenden en de doden. In Hem is God present in de volheid en eenheid van Zijn deugden, want Hij heeft Gods Naam geopenbaard. Op deze ‘dag van het recht’ zal God Zijn heilbrengende, reddende gerechtigheid laten zien: Hij zal verdrukten bevrijden, lammen doen springen, paria’s in een nieuwe gemeenschap plaatsen, de geschonden schepping louteren en vernieuwen. Deze dag van het recht brengt ook de grote scheiding (Matt.25:31-46; Openb.20:11-15). De gelovigen zullen samen met Christus de ongelovigen oordelen. Misdadigers zullen hun rechtvaardige straf niet ontlopen en aan wantoestanden wordt een einde gemaakt.

De dag van het recht loopt uit op de rechtvaardiging en verheerlijking van God door al Zijn schepselen. Zo wordt het voor iedereen zichtbaar: onze God is vrij van alle onrecht.

Eenheid

Belangrijk om dat vast te houden: God is rechtvaardig en daarom doet Hij recht. God is Zijn eigenschappen. Elke eigenschap biedt een bepaald perspectief op wie God naar Zijn diepste wezen is. Er bestaat daarom ook geen tegenstelling tussen Gods verschillende eigenschappen. Over de ene eigenschap van God mag je niet spreken zonder de andere eigenschappen erbij te betrekken. Deze eenheid van al Gods eigenschappen bewaart ons ervoor om ze van elkaar te scheiden of tegenover elkaar te zetten. Tegelijk mogen we ze niet als identiek aan elkaar beschouwen. We mogen ze dus niet van elkaar scheiden, maar wel van elkaar onderscheiden.

Heilbrengende gerechtigheid

Wat betekent het dat God de Rechtvaardige is? Zoals bijvoorbeeld Psalm 11:7 zegt: ‘Want de Heere is rechtvaardig, Hij heeft gerechtigheid lief.’ Wel, Hij doet met ons zoals het van Hem op grond van Zijn verbond en woorden verwacht mag worden. Hij handelt niet op grond van onze menselijke ideeën over onrecht en straf, maar op grond van Zijn liefde en zijn beloften voor Abrahams volk, Israël. God de Rechtvaardige handelt in overeenstemming met Zijn Woord. Daarom kunnen we op Hem aan, of het nu gaat om wat Hij ons geeft of om wat Hij ons vraagt. Zijn rechtvaardigheid is dus niet in tegenstelling met Zijn trouw of genade, ook al is dat naar onze beleving vaak wel zo. Wij denken bij woorden als rechtvaardigheid en gerechtigheid al snel aan straf en oordeel. Maar Gods gerechtigheid komt in betekenis heel dicht bij Gods verbondstrouw. Op grond daarvan zegent Hij Zijn volk dat trouw is, tuchtigt Hij diegenen van Zijn volk die ontrouw zijn en straft Hij de vijanden van Zijn volk (zie bijvoorbeeld 1 Sam.26:23; Hos.2:18-19; Zach.8:8).

Daarom staat in de Bijbel Gods heilbrengende gerechtigheid op de voorgrond. Het woord gerechtigheid kan daarom soms synoniem zijn aan ‘heil’, zoals we bijvoorbeeld lezen in Psalm 98:2, Jesaja 45:8 en 46:13. En de komende Messias, de ‘Heiland’ (Heilbrenger), wordt in Jeremia 23:6 genoemd: De Heere onze gerechtigheid.

In Christus

Ook de apostel Paulus sluit zich in het Nieuwe Testament bij die reddende gerechtigheid in de zin van heil aan. Hij keert zich daarbij tegen de Joodse opvattingen van zijn tijd. Wij kunnen de geboden van God niet in eigen kracht vervullen om zo rechtvaardig voor Hem te worden. God geeft ons Zijn gerechtigheid, Zijn heil in de dood en opstanding van Christus. Op grond van die gerechtigheid verklaart de rechtvaardige God zondige mensen rechtvaardig, door het geloof alleen (Rom.3:21-31). In Christus stelt God Zelf orde op zaken. Hij zet alle verhoudingen die door de zonde verstoord zijn, recht. Hij brengt heil en uitredding voor wie op Hem vertrouwen. Hij stelt mensen door Zijn Geest in staat om ‘rechtvaardig’, ‘in gerechtigheid’ te leven.

Verhevenheid en toewending

Net als bij de andere eigenschappen van God zien we ook bij Gods rechtvaardigheid twee momenten in onze kennis van God naar voren komen.

Enerzijds zien we Gods verhevenheid (of transcendentie). God is de Heilige, Die niet samenvalt met onze wereld en onze inzichten en opvattingen van wat rechtvaardig is. Hij gaat daarboven uit. Anderzijds zien we Gods toewending naar ons in het zoeken van recht en herstel van verhoudingen. In onze omgang met de Heere in Woord en gebed leren we Hem zo kennen.

Dat is reden tot lofprijzing (in het Grieks: orthodoxie) van de gelovigen. Daarom zien we met name in de lofpsalmen dat Gods eigenschappen naar voren komen. Ik denk bijvoorbeeld aan Psalm 103 en Psalm 145, waarin we een nauw verband zien tussen Gods daden en eigenschappen, die afwisselend van elkaar genoemd worden. God is recht- (vaardig) en doet recht.

Lofprijzing

In ons lied en in onze liturgie mogen we dus persoonlijk en als gemeente aan God teruggeven wat we van Hemzelf ontvangen hebben en wie Hij daarin voor ons bleek te zijn. ‘De Heere is groot en zeer te prijzen, Zijn grootheid is niet te doorgronden. De Heere is rechtvaardig in al Zijn wegen, goedertieren in al Zijn werken.’ (Ps.145:3,17)

Zo hebben we Hem ontmoet, de éne God die vol is van rechtvaardigheid en goedertierenheid. Vanuit wat God aan ons deed, concluderen we spontaan wie God kennelijk is. Onze God is rechtvaardig, we kunnen op Hem aan. Hoe vaak wij ons ook afvragen of Hij wel rechtvaardig is als Hij zo veel kwaad op deze aarde laat gebeuren zonder daar direct op te reageren. Maar, zegt de Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 13: Wij aanbidden en prijzen de rechtvaardige oordelen van God die nu nog voor ons verborgen zijn. Wetend: eens zullen Zijn kinderen Hem zien zoals Hij is (1 Joh.3:2).

God leren kennen

In deze serie buigen we ons over het geloof in de levende God. We belichten negen eigenschappen van Hem. Hij is:

1. Eeuwig

2. Almachtig, alwetend, onveranderlijk

3. Heilig

4. Liefde

5. Goed

6. Rechtvaardig

7. Barmhartig 8. Geduldig

8. Geduldig

9. Trouw

De HEERE is rechtvaardig in al Zijn wegen, goedertieren in al Zijn werken.

Psalm 145:17

Nog eens zal Hij verschijnen

als richter van ’t heelal,

die ’t hoofd van al de Zijnen

voor eeuwig kronen zal.

Nog is die dag verborgen,

wacht hem gelovig af,

terwijl de grote morgen

reeds schemert boven ’t graf.

Weerklank, lied 109:7

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

We kunnen op God aan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's