Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods soevereiniteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods soevereiniteit

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En er waren vele melaatsen in Israël ten tijde van den profeet Elísa; en geen van hen werd gereinigd dan Naäman, de Syriër. Lukas 4:27

Geliefde lezers,

Toen Jezus naar Zijn gewoonte opging in de synagoge (vers 16), waren de inwoners van Nazareth verwonderd over Zijn prediking (vers 22). Maar Jezus kende hun harten. Ze vonden het aangename woorden, ze geloofden Zijn woorden echter niet. Hij was voor hen maar de zoon van Jozef.

Ze verwachtten dat Hij hier dezelfde wonderen, tekenen en genezingen zou doen als in andere plaatsen. Zou Jezus in andere plaatsen wel wonderen doen en in zijn eigen stad Nazareth niet? Dat zou ongelooflijk zijn. Laat zien dat U onze plaatsgenoot bent!

Wat zag Jezus in hun harten? Hoogmoed! De inwoners van Nazareth waren de wonderen waardig. Jezus was het aan hen verplicht. Ze hadden Jezus niet nodig als Zaligmaker. Ze wilden wonderen zien! Ze zaten vol hoogmoed, aardsgezindheid, eigenliefde. Ze waren rijk en verrijkt; ze hadden een hard en onverbroken hart; ze voelden zich niet gebonden in de banden van zonden en satan. Daarom hadden ze Christus niet nodig.

Toen stelde Jezus hen Gods soevereiniteit voor. Dat betekent: De HEERE doet wat Hij wil. Hij zal Zijn gaven, genade en wonderen betonen aan wie Hij wil en wanneer Hij wil en hoe Hij wil. Hij hoeft aan niemand verantwoording af te leggen. Zijn wil is heilig en goed. Wij begrijpen dat niet. Wij denken menselijk en willen God zelfs ter verantwoording roepen. Maar de HEERE is vrijmachtig. Hij regeert naar Zijn eeuwige Raad en Welbehagen (Ps. 115:3).

Daarom noemde Hij in Nazareth de voorbeelden van Elia en Elisa. En er waren vele melaatsen in Israël ten tijde van den profeet Elísa; en geen van hen werd gereinigd dan Naäman, de Syriër. Een heidense generaal, een vijand van Israël; en dat met voorbijgang van de Joodse melaatsen. Dus de Heere ging de Israëlieten voorbij en ging naar de heidenen. Zo was de Heere ook vrij om Nazareth voorbij te gaan en geen wonderen en genezingen te doen. Hier sloot Jezus Nazareth buiten! Waarom? Vanwege hun hoogmoed, hun ongeloof en hun zelfvoldaanheid. Ze dachten dat ze meer rechten hadden dan andere plaatsen. Ze hadden Jezus nodig als Wonderdokter, niet als Zaligmaker. Jezus was verplicht om hen de wonderen te tonen.

Omdat ze hoogmoedig waren, omdat ze niet onwaardig waren, omdat ze rijk en verrijkt waren, sloot Nazareth zichzelf buiten. Omdat Nazareth Jezus niet nodig had tot verzoening van hun zonden en schuld.

Zo is de Heere altijd soeverein in de verkondiging van Zijn Woord. Hij zendt Zijn Woord en knechten naar Zijn vrijmacht. Daarvan spreken de Dordtse Leerregels, 1.3: ’En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.’

De Heere is ook soeverein in de uitwerking van Zijn Woord (Jes. 55:11). De Heere is niets aan een mens verplicht; maar wij zijn alles aan de Heere verplicht (Rom. 9:15,16,21).

Lezer, ergert u dit? Ja, want dit is een leer tegen ons hoogmoedige en godsdienstige bestaan. Wij willen niet buitengesloten worden; we willen erin gesloten worden. We willen erbij horen. Wij willen in het verbond zijn. Wij willen zelf nog iets doen en betekenen voor God en Jezus.

Maar het is niet uit ons! Want we liggen in een staat des doods en we zeggen dagelijks: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust.

Wij zijn nette kerkmensen; dat is onze plicht. Maar we denken daarmee voorrechten op te bouwen. Wij zijn het waardig om bekeerd te worden. En dan buitengesloten te worden? Dat wekt onze ergernis en vijandschap op. Wij zijn vijanden van de leer van vrije genade; vijanden van de verkiezing. Dat God Zijn genade alleen geeft aan Zijn uitverkorenen. Al belijden we met het verstand deze leer, met het hart strijden we ertegen. We worden opstandig, of we worden lijdelijk. Ons ongeloof, onze vijandschap is de oorzaak. In het paradijs hebben we onszelf buitengesloten.

Ziet toe dat gij Dien Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veel meer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren Die van de hemelen is (Hebr. 12:25). Lezer, smeek of u mag buigen voor

Lezer, smeek of u mag buigen voor deze waarheid. Mocht de Heere in uw hart en leven werken door Zijn Geest, opdat u ingewonnen mag worden. Dan wordt u van waardig - onwaardig; dan wordt u van rijk - arm. Dan wordt uw harde hart verbroken vanwege uw zonde en schuld. Dan ziet u dat u gevangen bent in de macht van satan, in de boeien van de zonden, in de banden des doods. Dan wordt u een buitenstaander. Gods Woord en wet sluiten u buiten; u sluit uzelf ook buiten. U bent niet waardig om iets goeds van de Heere te ontvangen. U wordt een zondaar, een schuldige, een wetsovertreder, een goddeloze. U bent arm van geest, verbroken van hart, gevangen, melaats, onwaardig. U stemt toe dat u verdoemelijk in Adam ligt, een rechteloze! De HEERE is recht in al Zijn weg en werk.

En toch kunt u zonder God niet leven. U roept de Heere achterna. Net als de Kananese vrouw. Ze werd afgewezen; ze was een buitenstaander. Maar ze kon zonder Jezus niet verder leven. Ze bleef aanhouden en roepen: Heere, help mij! (Matth. 15:25). Wat een wonder, voor zo’n doodschuldige, verloren zondaar dat Christus spreekt: De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart; om de gevangenen te prediken loslating… (vers 18,19).

O wonder van genade! Dat de Heere door Zijn Woord en Geest u insluit. Dat u zalig kunt worden buiten uzelf. Door Christus Die arm geworden is, Die verbroken en verbrijzeld is, Die Zich liet gevangen nemen - om Zijn volk rijk te maken, om gebrokenen van hart te helen, om gevangenen vrijheid te schenken. O wonder, een buitenstaander, de grootste der zondaren, mij is barmhartigheid geschied. Ds. Fraanje sprak: ’De Heere geeft eerst buitensluitende genade; daarna insluitende genade.’ Niet te begrijpen, alleen eeuwig te bewonderen. Door U, door U alleen, om het eeuwig Welbehagen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Gods soevereiniteit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's