Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een inkeren tot zichzelf ….

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Een inkeren tot zichzelf ….

11 minuten leestijd

En tot zichzelven gekomen zijnde … Lukas 15: 17a

Geliefde lezer(s), in de gelijkenis van de verloren zoon staat een voorbeeld hoe de Heere verloren zonen en verloren dochteren van Adam wil zaligen. De Heere Jezus spreekt deze gelijkenis uit. Hij doet het op zo’n bijzondere wijze. Want dan staat er van de verloren zoon: En tot zichzelven gekomen zijnde. Dat wil zeggen een inkeren tot zichzelf. Deze zoon had er werkelijk alles doorgebracht. Hij was door eigen schuld terechtgekomen in een onuitsprekelijke ellende. Dan zouden we toch denken: Jongen toch, zie je nu nog niet het kwade dat je gedaan hebt? Gaan je ogen er nog niet voor open wat je ervan gemaakt hebt? De dood zou ten slotte zijn deel worden als er geen ver andering kwam. Dan zou hij sterven in dat vreemde land. Maar onthoudt het: Nooit komt de mens tot zichzelf, als de Heere er niet aan te pas komt. Dat komt omdat we buiten onszelf leven, als in een droom, als in een beeld.

We beseffen maar niet in welk een ontzaglijke staat we leven. De dichter van Psalm 39 zegt dat de mens als een beeld daarheen gaat. Als men niet tot zichzelf komt, gaat men de oorzaken buiten zichzelf zoeken. Dan klaagt men over de gevolgen van de zonde en niet over de zonde zelf. Wat is het dan nodig dat die mens tot zichzelf gebracht wordt. Wat een woord!

Maar als het ogenblik daar is dat de Heere ingrijpt, als Hij Zijn beeld in de mens gaat herstellen, dan dringt het in, dan dringt het door. Dan komt het in het binnenste van ons hart. Dan zie ik het in één keer liggen. We liggen allemaal in de goot, we hebben allemaal de Heere verlaten in het paradijs. We hebben Hem de rug en de nek toegekeerd en nooit, nooit zal een mens weer terugkeren en vanuit zichzelf gaan vragen naar Zijn Schepper of Formeerder. De Heere moet het Zelf werken door de bediening van Zijn Geest.

Als dat gebeurt, dan krijgt men met God te doen. Want er gaat Godskennis aan vooraf. Als het hart geopend wordt, zal de ver oordelende en de verdoemende kracht van de Goddelijke Wet erin dringen. Dan zien we dat we vanwege het zondekwaad een voorwerp zijn van Gods toorn, reeds van het uur van onze ontvangenis af. Dat geeft een totale omkeer vanbinnen. Dit in keren tot onszelf is niet onder woorden te brengen.

Toch zien we in deze gelijkenis dat de verloren zoon gaat zeggen: Ik verga van honger. In het natuurlijke had hij niets meer over om van te leven. Zelfs de draf werd hem niet gegeven. Daarmee kon hij zijn buik niet vullen. Als dat in het geestelijke gebeurt, dan valt het ware Godsgemis open. Het is voor hem waar: Ik ben God kwijt, ik ben Zijn beeld kwijt. Dan de smartelijkheid daarvan te ervaren in het binnenste.

Er is een afbeelding waarop de verloren zoon te zien is, zittend bij de zwijnen als één hoopje ellende onder een boom, met het hoofd naar beneden. Het lag in zijn hart: Ik verga van honger!

Dat was niet alleen de begeerte naar de natuurlijke spijs, maar ook naar de spijze zoals die er was in het huis van zijn vader. De Heere ging hem terugleiden. Hij liet hem zien wat hij gedaan had. Hij nam hem als het ware bij de hand en bracht hem bij zijn losbandig leven. Daar hoorde hij weer de zondige muziek en zag hij in gedachten hoe er gedanst werd. Hij werd in gedachten ook teruggebracht naar het huis van zijn vader, hoe goed hij het daar toch had gehad. Een zeker schrijver zegt: En toch, daar in dat verre, vreemde land achterhaalde hem de liefde van zijn vader. U zult zeggen: Hoe kan dat nu, daar in dat verre, vreemde land?

Als we dit in het geestelijke overbrengen: de liefde van God de Vader werkt in het hart van een verloren zondaar. Het werk van de waarachtige bekering is een Goddelijk werk, waarin altijd ligt de trekkende liefde des Vaders. Dat liefdeskoord werd om zijn ziel geslagen en dat begint te trekken. Als dat gebeurt, dan komt er een heimwee in de ziel van een mensenkind, in de vreselijke ellendestaat waarin men verkeert. We zien waar we uitgevallen zijn. We moeten in de gunst en in de gemeenschap des Heeren hersteld worden.

Maar hij heeft ook teruggedacht aan het huisgezin van zijn vader. Hij overdacht bij zichzelf: Hoevele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger! Het woord ’huurlingen’ moet u niet negatief opvatten. Huurlingen zijn de dagloners die bij zijn vader in dienst waren. De huurlingen werden door zijn vader zelfs goed verzorgd. En dan krijgt hij een betrekking op die huurlingen. Hij wordt jaloers op hen. Want hij vergaat van honger.

Dat is wat geweest in het leven van die jongste zoon. Die begeerte om terug te gaan naar huis.

Misschien hebt u voorheen een kind des Heeren wel met minachting behandeld, maar dat wordt anders, hoor. Wat kan het een droefheid geven als we in ons eertijds met Gods volk gespot hebben. Als de Heere zaligmakend werkt in het hart wordt dat zo anders. Dan gaat men dezulken achten als de heiligen van de hoge plaatsen. Ik ben de grootste der zondaren, ik heb alles er doorgebracht en ik hoef nergens meer op te rekenen.

Geliefde lezer(s), hier zien we enige kenmerken van de waarachtige bekering. Een bekering die ons allen nodig is. Hoe kunnen we anders biddag houden, als we de zonden aan de hand houden. Het is zo nodig: Het rechte inkeren tot onszelf, om als een arme smekeling in de binnenkamer gebracht te worden, om onze Zielenrechter om genade te leren bidden. Zo één durft nergens meer op te rekenen, maar het zou het middel kunnen zijn, dat de Heere Zich in Christus over ons wil ontfermen.

Dat worde ons uitgenade geschonken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Een inkeren tot zichzelf ….

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

PDF Bekijken