Biddag in een tijd dat de Heere met ons twist
We hopen op 11 maart onze jaarlijkse biddag te houden, in een tijd van diep geestelijk verval en verlating van Gods heilige geboden en inzettingen. Niemand kan ontkennen dat de Heere een twist heeft met de inwoners van de wereld. Denk aan het mysterieuze coronavirus dat de hele wereld in de ban heeft. Het virus verspreidt zich razend snel, zoals de bosbranden in Austra lië duizenden hectares land verwoestten. De medici proberen een afdoend middel te vinden, maar tot op heden is deze niet voorhanden. Vele slachtoffers zijn door dit virus aangetast, onder wie honderden zijn bezweken. Mondkapjes worden bij duizenden uitgedeeld, besmette patiënten worden nagegaan met wie zij zijn omgegaan, maar wordt ook dé oorzaak onderzocht? Merken we Gods slaande hand op, naast de ontreddering? Is het dan geen noodzaak om als boetvaardige zondaars met de Heere te worstelen, en vergeving van zonde af te smeken en of Hij met de gesel van Zijn oordeel niet zal doortrekken?
De twist van de Heere dichter bij huis
Heeft de Heere geen twist met ons land vanwege de gruwelen die openlijk worden bedreven, waarmee wij de Heere tergen en waarom Hij Zijn oordelen zendt om ons te straffen? Wie onder ons is hierover werkelijk bedroefd en keert tot zichzelf in, omdat van ons geldt: Zie, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben? (Jer. 8:9). Is er over het algemeen geen kennis meer van God en Zijn Woord in ons land? Rust er geen geest van blindheid, zondige verdraagzaamheid en van ongerechtigheid op ons? Roept de Heere ons land niet toe, zoals in de tijd van Jeremia: O land, land, land, hoor des Heeren woord!? (Jer. 22:29). Zal de Heere dan een voleinding met ons land en volk maken? We zijn zeer bevreesd dat de Heere met Zijn oordelen door zal trekken! Is het dan geen grote noodzaak dat wij op onze jaarlijkse biddag als boetvaardige en schuldige zondaars genade afsmeken voor land en volk, voor ons koninklijk huis en regering en voor ieder persoonlijk?
De twist van de Heere nog dichter bij huis
Heeft de Heere geen twist met Zijn kerk in ons land, en niet in het minst met het kerkelijke leven? Kerkverlating, wereldgelijkvormigheid, verschuiving van wezenlijke zaken, onderlinge twisten en niet in het minst de weinig bevindelijke kennis van, en geloofsoefeningen met God in Christus! Het is van tweeën een, òf Christus is alles òf Christus is niets. Is Christus niets of zeer weinig, dan blijft de loutere vorm over, het geestelijke leven taant, de dodelijke lijdzaamheid krijgt de overhand, koude gebeden worden opgezonden, of er is een zondige genoegzaamheid van het voorstaan van de zuivere leer van vrije genade.
Als ambtsdragers het kostelijke van het snode niet scheiden zodat deze plicht schrikwekkend wordt verwaarloosd, staat de Heere op het punt om het Zelf te doen door Zijn kerk op de zeef te leggen en Zijn dorsvloer grondig te doorzuiveren. Satan kan denken dat hij daarop met zijn macht de kerk kan verwoesten, door het hart van mensen tegen elkaar op te zetten. Christus heeft echter ook hem in Zijn hand om zijn boze plannen te verijdelen, omdat Hij altijd de eer van Zijn Naam en waarheid en het welzijn van Zijn Kerk op het oog heeft.
Maar zal de Heere ook niet twisten met Zijn kerk als er onderlinge twist is? Onderlinge twist is vreselijk. De uitdrukking dat de Heere met ons gaat twisten zoals we lezen in Hosea 4:1, wil dan zeggen dat Hij ons gaat beschuldigen en oproepen om verantwoording af te leggen. Zal er iemand onder ons zijn die hierop een voor de Heere bevredigend antwoord kan geven? Zal het vreselijke oordeel dat de Heere zal uitspreken niet terecht, rechtvaardig en vreselijk zijn? Er kan sprake zijn van oorzaak en gevolg van droevige omstandigheden.
Maar we denken aan Daniël tot wie Christus en de engel Gabriël zei dat hij een zeer gewenste man was (Dan. 10). We lezen niet dat hij enige zonde had bedreven. Toch moest hij als balling naar Babel, en hij vereenzelvigde zich met het zondige volk. We horen dat hij niet alleen schuldbelijdenis aflegde, maar ook tot Christus en Zijn gerechtigheid de toevlucht nam: Want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn. O Heere, hoor, o Heere, vergeef, o Heere, merk op en doe het, vertrek het niet; om Uws Zelfs wil, o mijn God; want Uw stad en Uw volk is naar Uw Naam genoemd. Om de liefde tot God schreef Daniël het volk niet af, maar smeekte of de Heere hen om Christus genadig wilde zijn: Neig Uw oor, mijn God, en hoor, doe Uw ogen open, en zie onze verwoestingen, en de stad die naar Uw Naam genoemd is (Dan. 9: 18,19)
Om nu ook in deze biddagtijd bedroefd te zijn over de verdeeldheid binnen en buiten ons kerkelijke leven, en te worstelen om eenheid voor allen die de leer van vrije genade beleven, en uitdragen. We stemmen dan van harte in met de dichter van psalm 122:
Bidt, met een algemene stem,
Om vrede voor Jeruzalem;
Het ga hun wél, die u beminnen.
Geeft den HEERE de hand en komt tot Zijn heiligdom, zo lezen we in 2 Kronieken 30:8. Zoals men elkaar de hand geeft om het goede voor elkaar te zoeken en elkaars misdaden te vergeven, zo behoren we de Heere de hand te geven om vergeving van zonden af te smeken, om nauw met Hem te leven, om een verbond met Hem te maken, om Hem lief te hebben boven alles en om Zijn wil getrouw te gehoorzamen. Is het dan geen noodzaak om als oprecht boetvaardige zondaars vergeving van de Heere af te smeken, en of Hij in de toorn des ontfermens wil gedenken aan Zijn eeuwig verbond in Christus?
Wie van ons geeft de Heere de hand en is oprecht begerig om elkaar in het kerkelijke leven binnen en buiten ons van harte de hand te geven om eenparig te willen optrekken? Onmogelijk zegt u? Dan bent u niet vergevensgezind en gelooft Christus niet Die gezegd heeft: Zou iets voor den HEERE te wonderlijk zijn? (Gen. 18:14). De onvruchtbare Sara kreeg de zoon van de belofte, uit wie Christus zou worden geboren! Och, dat er gebedsworstelingen mochten zijn voor onvruchtbaren waar en op wie dit ook van toepassing mag zijn!
De twist van de Heere nog veel dichter bij huis
Alles wat ons tot Christus uitdrijft is een ontzaglijke zegen. Behalve een nauwe omgang, ontvangen we ook de zegen van Christus’ liefde, gunst en gemeenschap. Echter alles wat ons van Christus afdrijft is een vreselijk kwaad en de gevolgen zijn niet minder vreselijk. Waar Christus niet bovenop de troon van het hart zit, daar is sprake van mededingers.
Onthoudt dat de eerste afwijking van Christus in de binnenkamer begint, of beter gezegd in ons hart. Het persoonlijke gebed wordt haastig afgedaan, of zelfs nagelaten. Hiermee bedroeven we Gods Geest, zodat er geen geloofsoefeningen in Christus zijn of zelfs verachtering in de genade. Gods Geest begint dan te twisten of gaat met ons het rechtsproces aan, waarin Hij Zijn schuldig volk ter verantwoording roept en tegelijk Zijn genade en vergeving aanbiedt. Hoor deze bijzondere twistzaak: Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol (Jes. 1:18).
Als wij in deze beproevingstijd oprecht onze bloedrode schuld belijden, zal de Heere Zich niet verborgen houden. Hoe? Door ons als zondaars tot Hem uit te drijven, zodat we onze zwarte zondaarshanden op het rode Offerlam leggen. We zijn dan tevreden met het Lam, omdat we de kracht van Zijn zondeafwassende bloed ervaren. Wat een oprecht en hartelijk gebed zal er dan worden opgezonden voor Gods kerk en voor de maatschappij, en een dierbare geloofsgemeenschap met Christus beoefend worden!
We stemmen in met A.M. Toplady (1740-1778), auteur van ’Vaste Rots van mijn behoud’: ’Voordat ik uit mijn kamer kwam, werd ik in staat gesteld om zoete gemeenschap met God de Vader te hebben. Ik werd zeer vertroost, en ik verheugde mij in de tegenwoordigheid van mijn hemelse Vader.’
Een bijzondere en gezegende biden dankdag van harte toegewenst!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2020
De Wachter Sions | 12 Pagina's