Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 181
Hoofdstuk 27 - De zonde gedood (4) Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Galaten 5:24
De dood aan het kruis was een heel smadelijke en schandelijke dood. Wie aan het kruis stierf, werd met smaad overdekt. De misdaden waarvoor hij stierf, werden bekendgemaakt, zodat iedereen die kon zien. Op deze manier sterft de zonde een heel smadelijke en schandelijke dood. Elke oprecht gelovige brengt in elk gebed een aanklacht tegen de zonde in; hij verzwaart en veroordeelt haar altijd wanneer hij haar belijdt, hij beweent het kwade ervan onder veel tranen en met veel zuchten. Hij maakt de zonde zo verachtelijk en afschuwelijk hij maar kan, met alle woorden die hij kan vinden - hoewel nog niet zo erg als de zonde in haar eigen wezen is: Mijn God, ik ben beschaamd en schaamrood om mijn aangezicht tot U op te heffen (Ezra 9:6). Dat heeft Daniël beleden: Bij U, o Heere, is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage (Dan. 9:7).
Evenmin kan het een gelovige op aarde verdrieten zichzelf vanwege de zonde aan te klagen, te veroordelen en zich voor zijn zonde te schamen. Dat is wanneer hij bedenkt en zich te binnen brengt dat de beschaamdheid der aangezichten en de verwarring die hij gevoelt, daarop uitloopt dat hij zijn God rechtvaardigt en Hem eer en heerlijkheid toebrengt. Het is als met David, die het goed vond om nog ellendiger te zijn voor God: zo behaagt het het hart van een christen om Gods Naam te verheerlijken en Gods eer te bevorderen. Hij laat zien dat hij beschaamd is, wanneer hij in ootmoed en met een verbroken hart zijn zonde belijdt.
De dood aan het kruis was geen natuurlijke, maar een gewelddadige dood. Dat is de dood van de zonde ook. De zonde sterft niet vanzelf, zoals de natuur sterft in de oude mens, in wie de wezenlijk belangrijke sappen zijn opgebruikt. Immers, als Gods Geest de zonde niet doodde, zou zij in de ziel van de mens tot in eeuwigheid leven. Het is niet het eeuwige vuur, het is niet de ganse toorn van God die voor eeuwig op veroordeelden rust, die de zonde kan vernietigen. De zonde is als een salamander, die eeuwig kan leven in het vuur van Gods toorn. Dan moet de zonde óf een gewelddadige dood sterven door de hand van de Geest, óf zij zal helemaal niet sterven.
Zo zien we waarom het doden van de zonde in het beeld van het kruisigen van het vlees wordt uitgedrukt.
Het derde. Waarom moeten allen die in Christus zijn, zo ’der zonde gekruisigd’ en ’der zonde afgestorven’ zijn? De noodzaak hiervan zal op verscheidene manieren blijken. De noodzaak zal daaruit blijken dat er een tegenstelling is tussen Christus en de ongedode begeerte; zij kunnen niet samengaan. Galaten 5:17: …deze staan tegen elkander.
In drieërlei opzicht kunnen Christus en de verdorvenheden niet naast elkaar bestaan. De verdorvenheden zijn tegengesteld aan de heiligheid van Christus. 1 Johannes 3:6: Een iegelijk die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk die zondigt, die heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. Dat wil zeggen: wie zo door de zonde wordt overspoeld, wie zo ondergedompeld wordt in de begeerte van het vlees, kan met de reine en heilige Christus geen gemeenschap hebben.
Ook is de zonde onbestaanbaar met de eer van Christus. 2 Timotheüs 2:19: Een iegelijk die de Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid. Het is zoals Alexander de Grote zei tegen een soldaat die net zo heette als hij: Bedenk dat je Alexander heet, en dat je niets mag doen wat die naam onwaardig is.
Ongedode begeerten zijn ook tegengesteld aan Christus’ heerschappij en regering. Lukas 9:23: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij. Dat zijn de voorwaarden van zelfverloochening, waarop mensen worden toegelaten om Christus te dienen. Als iemand zijn zonden niet doodt en zichzelf niet verloochent, staat Christus het hem niet toe Hem Heere en Meester te noemen.
Dat het nodig is om de zonde te doden, blijkt uit de noodzaak dat alle leden van Christus’ mystieke lichaam aan Hem, het Hoofd, gelijkvormig zijn. Het zou onbestaanbaar en ongepast zijn wanneer we een heilige, hemelse Christus zouden zien, Die leiding zou geven aan een groep onreine, vleselijke en zinnelijke leden: Neemt Mijn juk op u en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart (Matth. 11:29). Het is alsof Hij wil zeggen: Wat zou het voor de wereld monsterachtig zijn om te zien dat een troep leeuwen en wolven een zachtmoedig en onschuldig lam volgde: als mensen met tierende en ongedode begeerten Mij zouden belijden en Mij zouden erkennen als het Hoofd dat hen regeert. En verder, in 1 Johannes 2:6: Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft. Het is alsof hij wil zeggen: Volg Christus na in uw manier van doen, of doe in uw belijdenis niet alsof u van Christus bent. Daarover klaagde de apostel in Filippenzen 3:18: Velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn. Een mens kan er zich niet méér in beijveren Christus een grotere schande en oneer aan te doen dan wanneer hij Zijn Naam en het belijden van Zijn Naam tot een dekmantel voor zijn verdorven lusten maakt.
De noodzaak van het kruisigen van het vlees blijkt uit de wijze waarop het heil wordt bewerkt, zoals die in het Evangelie is uiteengezet. Overal verlangt God dat de zonde gedood zal worden, op straffe van veroordeling: Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houw ze af en werp ze van u. Het is u beter tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden (Matth. 18:8).
(wordt vervolgd)
© 2008 Den Hertog B.V., Houten.
Geschonken genade
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020
De Wachter Sions | 12 Pagina's