Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Institutie van Johannes Calvijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Institutie van Johannes Calvijn

De ootmoed, de ootmoed, de ootmoed

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met het gezegde van Chrysostomus dat ootmoed de grondslag van onze filosofie is, ben ik het altijd hartroerend eens geweest en nog meer met de woorden van Augustinus, waar deze opmerkt: ’Toen men een zekere redenaar vroeg wat er onder de regels voor de welsprekendheid op de eerste plaats komt, antwoordde hij: ’de voordracht’; wat op de tweede plaats: ’de voordracht’ en wat op de derde plaats: ’de voordracht’. Als u mij nu zou vragen wat de regels voor de christelijke godsdienst zijn, zou ik in dezelfde trant willen antwoorden: ’in de eerste, de tweede en de derde plaats, en altijd weer: de ootmoed’.

Met ootmoed bedoelt Augustinus overigens niet dat een mens in het bewustzijn van zijn geringe krachten zich onthoudt van hoogmoed en snoeverij, maar dat hij werkelijk beseft dat het met hem zo gesteld is dat hij alleen maar in de ootmoed zijn toevlucht vinden kan, zoals hij op een andere plaats verklaart. ’Niemand moet zich maar op de borst kloppen,’ zegt hij daar; ’van zichzelf is de mens een satan; wat hem gelukzalig maakt, heeft hij uitsluitend van God. Wat hebt u immers van uzelf anders dan zonde? Houd de zonde zelf maar, die is van u, want de gerechtigheid is van God.’ En elders: ’Waarom maakt men zich zo’n grote voorstelling van wat de natuur kan? Die is gewond, verslagen, uitgeput en verloren. Een ware belijdenis, geen onwaarachtige verdediging is er nodig.’ En: ’Als een mens erachter komt dat hij in zichzelf niets is en dat hij van zichzelf niets heeft wat hem helpen kan, dan zijn de wapens gebroken en is de strijd gestreden. Welnu, het is nodig dat de wapens van de goddeloosheid geheel en al verbroken, verbrijzeld en verbrand worden; zonder wapens moet u achterblijven, geen toevlucht mag u meer in uzelf hebben. Hoe zwakker u in uzelf bent, des te meer ondersteunt de Heere u.’

Institutie II.2.11

© 2009 Den Hertog B.V., Houten.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De Institutie van Johannes Calvijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's