Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 199

Hoofdstuk 29 – De navolging van Christus – 1 (7)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft. 1 Joh. 2:6

Welnu, christen, zie op uw Beschermer, zie op Jezus. Vermors uw leven niet in de ijdelheid. Christus was ijverig, weest u dan niet traag. En om u in uw inspanningen en in uw ijver in het navolgen van Christus aan te moedigen, moet u het volgende bedenken.

God doet u een grote eer aan wanneer Hij u in Zijn dienst neemt. Elk vat dat dient, is een vat der ere (2 Tim. 2:21). De apostel was heel begerig naar die eer (Rom. 15:20). Het was de heerlijkheid van Eljakim om als een nagel ingeslagen te worden in een vaste plaats, en dat veel mensen aan hem hingen (Jes. 22:23).

Uw ijver in het werk Gods zal maken dat u helemaal veilig bent in het uur van de verzoeking, want de Heere is met ulieden terwijl gij met Hem zijt (2 Kron. 15:2). De scholastici [beoefenaars van de scholastiek] stellen de vraag hoe de heiligen in de hemel onberispelijk zijn geworden, en vinden daar dan de volgende oplossing voor: ze zijn bevrijd van de zonde omdat ze voortdurend bezig zijn God op een gelukzalige manier te aanschouwen - en daarin worden ze verzwolgen.

IJver in het werk Gods is een uitnemend hulpmiddel om de genade te bevorderen. Immers, hoewel het eigene van de genade niet wordt verworven, wordt dat eigene heel sterk bevorderd als men er aldoor werkzaam mee is: …die heeft, dien zal gegeven worden (Matth. 25:29). Het was een goede opmerking van Luther: Het geloof neemt toe door de gehoorzaamheid.

IJver in het werk Gods is de directe weg om verzekerd te worden van de liefde Gods (2 Petr. 1:10). Deze weg leidt u naar de hemel op aarde. IJver en gehoorzaamheid vormen een sterke beveiliging tegen de verachtering. Als u een beetje begint te verslappen in de plicht, als u de plicht een beetje begint te verwaarlozen, neemt dat geleidelijk toe, totdat het geloof heel sterk wordt verzaakt. U kunt zien hoe die kwaal ontstaat, vanuit de voorgeschreven manier om die te genezen: doe uw eerste werken (Openb. 2:5).

Een ingespannen ijver in de tijd van uw leven zal u bijzonder tot troost zijn als de nacht van de dood over u komt (2 Petr. 1:11; 2 Kon. 20:3).

In het leven van Christus waren de vreugde in God en Zijn dienst zeer duidelijk zichtbaar, en dat vormt voor de gelovigen een heel goed voorbeeld ter navolging. Johannes 4:32, 34: Maar Hij zeide tot hen: Ik heb een spijze om te eten, die gij niet weet. Mijn spijze is dat Ik doe de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft. Alle vreugde van Christus was in de hemel. Als het ging over de vreugde in God, was de Zoon des mensen in de hemel, toen Hij hier onder de mensen wandelde. En als u van Christus bent, zullen de hemelse dingen ook de vreugde van úw ziel zijn. Welnu, de geestelijke vreugde is niets anders dan de vergenoeging en de aangenaamheid van een vernieuwd hart in de wandel met God en in de dingen van God. Ze komen daaruit voort, dat ze overeenkomen met de geestelijke gesteldheid van wie gelooft.

Bij die geestelijke vreugde moeten we aan vier dingen denken.

Aan het wezen ervan, dat bestaat in de tevredenheid, de rust en de vergenoeging van de geest in God en de geestelijke dingen. Het hart van de christen is daarop gericht, het rust daar waar het zou willen zijn. Het vindt een zeer grote voldoening in daden die voortkomen uit het geloof in God en uit de liefde tot God, zoals de smaak wordt gestreeld door iets dat lekker is (Ps. 63:6, 7; 119:14, 24; 17:18).

Het voorwerp van de geestelijke vreugde is God Zelf; het wordt ook gevormd door de dingen die met Hem verbonden zijn. Hij is de gezegende Zee waarin alle stromen van geestelijke vreugde uitmonden. Psalm 73:25: Wien heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde.

Het onderwerp van de geestelijke vreugde is een vernieuwd hart, en dat slechts voorzover het vernieuwd is. Romeinen 7:22: Want ik heb een vermaak in de wet Gods naar de inwendige mens.

Het beginsel en de bron van deze vreugde is, dat de geestelijke dingen overeenkomen met de natuur en de gesteldheid van de vernieuwde geest. Een merkbare genieting komt dán op, wanneer het vermogen en het voorwerp bij elkaar passen. Zo is het hier ook. Voor de smaak kan niets zo heerlijk zijn, geen kleur zo mooi voor het oog, geen melodieuze klank zo mooi voor het oor als de geestelijke dingen voor een vernieuwde ziel. Immers, de geestelijke zintuigen zijn fijngevoelig en de voorwerpen nog uitnemender.

(wordt vervolgd)

© 2008 Den Hertog B.V. Houten.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 199

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 december 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's