Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen. (…) Ik wil, word gereinigd. Markus 1:40b en 41b

Geliefde lezer,

Terwijl Jezus rondgaat in Galiléa ontmoet Hij een melaatse die genezing bij Hem zoekt. Een melaatse zag er afschrikwekkend uit. Het gezicht was misvormd, de stem was hees, nagels, haar en tanden vielen uit. Melaatsheid trok naar de dood toe tenzij er een wonder gebeurde. Deze ziekte was bovendien zeer besmettelijk. Daarom moest men in quarantaine en leefde men geïsoleerd van familie en vrienden. Ook mocht men niet opgaan naar de tempel. Het was een levende dode (Num. 12:12).

Geliefde lezer, melaatsheid is een beeld van de zonde. Psalm 51:4 (berijmd) verklaart dit: ’Ontzondig mij met hysop, en mijn ziel, nu gans melaats, zal rein zijn en genezen’. In de staat der rechtheid waren we rein. We droegen Gods beeld. Door onze val zijn we in geestelijk opzicht schrikwekkender geworden dan de ergste melaatse. Ook geestelijke melaatsheid is zeer besmettelijk. Het wordt van geslacht op geslacht overgedragen. Wie zal een reine geven uit den onreine?

Een melaatse wist dat hij in grote ellende verkeerde. Dat hij dodelijk ziek was. Maar wat is onze grootste ellende? Dat we onze ellende niet gevoelen (Ledeboer). Een geslacht dat rein in zijn ogen is, en van zijn drek niet gewassen is. Wat is nodig? Dat de geestelijke Medicijnmeester ons in de spiegel van de Wet ontdekt aan onze geestelijke melaatsheid. Dan leren we het God onterende en zielsverwoestende van onze zonde. Dan gaan we smeken: ’reinig mij van al mijn vuile zonden’.

Een melaatse moest zijn klederen scheuren en zijn hoofd ontbloten als teken van rouw en smart. Als de geestelijke melaatsheid wordt blootgelegd, wat ontstaat er dan een zielensmart vanwege de zonde bedreven tegen een goeddoend God. Wat rouwt men dan vanwege het Godsgemis waarvan men zelf de oorzaak is. Een melaatse werd beschouwd als een vervloekte. De ontdekte zondaar leert zich ook kennen als een vervloekte. Achter ieder gebod van de Wet leest zo iemand: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

De melaatse moest ook de bovenlip bewimpelen. Dat was een teken van schaamte. De ontdekte zondaar is ook beschaamd over zijn zonde: Mijn God, ik ben beschaamd en schaamrood om mijn aangezicht tot U op te heffen, mijn God; want onze ongerechtigheden zijn vermenigvuldigd tot boven ons hoofd en onze schuld is groot geworden tot aan den hemel. De melaatse moest eerlijk zijn over zijn ziekte. Als iemand hem naderde moest hij roepen ”onrein, onrein, onrein”.

Als Gods kinderen ontdekt worden aan hun geestelijke melaatsheid worden ze ook eerlijk voor God en klagen ze zichzelf aan: ’ ’k Wil mijn misdaân, die U tergen, Niet verbergen; Ik bedek voor U die niet.’ Volgens Lukas de medicijnmeester (5:12) was deze man vol melaatsheid. Naar de mens gesproken was hij ongeneeslijk ziek. Maar het gerucht dat Jezus in Galiléa was (vs. 28) deed hem uitgaan naar Jezus om bij Hem genezing te zoeken. Ook al mocht hij zich niet onder de mensen begeven, toch dreef de nood hem uit naar Jezus. Al roepende ”onrein, onrein, onrein”, komt de melaatse bij Jezus. Zo blijft voor een zondezieke ziel die niet meer genezen kan worden Jezus als de enige Medicijnmeester over. Ziende op hun geestelijke melaatsheid durven ze, ook na alle ontvangen genade, niet uitgaan naar Jezus en toch worden ze getrokken tot Jezus. ’Die in hun zonden en ellenden tot Hem zich ter genezing wenden.’

De melaatse valt biddende voor Jezus’ voeten neer. Matthéüs schrijft zelfs dat hij Jezus aanbad. Dat is geloofswerk. Deze melaatse was dus een kind van God. Hierom zal U een ieder heilige aanbidden in vindenstijd. Dan is men het eens met de Heere. Dat blijkt ook uit de bede van de melaatse: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen. Alsof hij zegt: ”Heere, U kunt mij genezen, maar als U het goed acht dat ik melaats blijf dan is het ook goed.” De melaatse buigt hier onder een tijdelijke straf. Wat een genade als een geestelijk melaatse, die midden in de dood ligt maar het leven in Christus zoekt, mag buigen onder alle tijdelijke en eeuwige straffen. Alleen de liefde Gods doet buigen onder Gods rechtvaardigheid, tevens smekende om barmhartigheid. Zal een geestelijk melaatse die zo tot Jezus komt beschaamd uitkomen? Onmogelijk! Want dit is Gods werk. Hij zocht op. Hij ontdekte. Hij trok in een weg van afbraak de zondaar naar Zijn voeten. Hij deed aanbidden. Hij deed buigen door Zijn liefde. Voor zo’n verloren geestelijk melaatse geldt: Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen.

De schare rondom Jezus is waarschijnlijk weggevlucht. Bang voor besmetting. Ze zullen de melaatse misschien wel berispt hebben: onreine, ga weg bij onze Meester. Wat doet Jezus? Vlucht Hij weg voor de melaatse? Nee! Zijn reine ziel zal wel gewalgd hebben van de verschrikkelijke gevolgen van de zonde die in deze man openbaar kwamen. Maar Jezus wijst niet af. Reeds vanaf de eeuwigheid was Zijn oog in ontferming gevestigd op deze ellendige. Hij was ook voor deze man naar de aarde gekomen om hem naar ziel en lichaam te kopen. Daarom was Hij innerlijk bewogen met barmhartigheid om deze ellendige te genezen van zijn melaatsheid. En Jezus met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, strekte de hand uit en raakte hem aan. Wat zal dat ontroerend geweest zijn voor deze man. Iedereen schuwde hem. Al lange tijd had niemand hem in liefde aangeraakt. Wat blijkt hier dat Jezus een Vriend is Die altijd lief heeft! Eeuwig wonder: de Reine wil gemeenschap met onreinen! Terwijl Jezus’ hart bewogen is van barmhartigheid en Zijn hand vol is van liefde, opent Hij Zijn lippen waarin genade is uitgestort: Ik wil, word gereinigd. Als de Heere spreekt Ik wil, dan gebeurt wat Hij beveelt. En als Hij dit gezegd had, ging de melaatsheid terstond van hem, en hij werd gereinigd.

Als de Heere in 2021 dit machtwoord spreekt tot een arme, bedelende, geestelijk melaatse die de Heere vrijlaat maar niet los kan laten, dan moet de zonde wijken, de wet zwijgen en de satan wijken. Waarom? Omdat de Reine indaalde in de onreinheid van Zijn Kerk. Als we iets van dat wonder ervaren, dan blijft over verwondering, aanbidding en dankbaarheid. ’Mijn God, U zal ik eeuwig loven, Omdat Gij ’t hebt gedaan.’ Wat is er dan een begeerte om rein voor de Heere te leven. Echter, verdere ontdekking leert dat men steeds melaatser wordt. Dit is nodig om opnieuw uitgedreven te worden naar de Fontein tegen de zonden en tegen de onreinheid.

Hoe meer kennis van Jezus, hoe melaatser in zichzelf, hoe meer gesmeekt wordt: ’Herschep mijn hart, en reinig Gij o HEER’, Die vuile bron van al die wanbedrijven.’

Geliefde lezer, van nature vluchten wij van Jezus af. We hebben Hem niet nodig omdat we onze geestelijke melaatsheid niet kennen. Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? O smeek om ontdekking aan uw geestelijke melaatsheid. Weet toch dat geen onreine erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus (Ef. 5.5). Daarentegen zal de Kerk die in de tijd soeverein is opgeraapt uit hun onreinheid en die iets kennen van het alles reinigende bloed van Christus, maar in de beleving steeds onreiner worden, straks volkomen rein staan voor de troon en voor het Lam en jubelen: Gij hebt ons God gekocht met Uw bloed.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's