Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 203

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 203

Hoofdstuk 30 – De navolging van Christus – 2 (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft. 1 Joh. 2:6

Ons navolgen van Christus is een van de belangrijke bepalingen die ieder mens, die door Christus tot het getal van Zijn discipelen wordt toegelaten, moet onderschrijven: Wie Mij niet navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn (Luk. 14:27). En ook: Zo iemand Mij dient, die volge Mij (Joh. 12:26). Dat is de voorwaarde waaraan wij ons hebben onderworpen, als wij oprecht gelovigen zijn. Wij zijn er strikt toe verplicht Christus na te volgen: niet alleen omdat God het heeft geboden, maar ook omdat wij er zelf mee hebben ingestemd. Als we echter belijden deel te hebben aan Christus, terwijl ons hart er nooit in heeft toegestemd te volgen en Zijn voorbeeld na te volgen, dan zijn we huichelaars die zichzelf bedriegen, en verschillen we geheel en al van het Schriftuurlijke kenmerk van wie gelooft (Rom. 8:1). Zij die van Christus zijn, worden hier be

De eer van Christus maakt het voor de christen noodzakelijk dat hij gelijkvormig is aan zijn Voorbeeld. Welke weg blijft er anders nog over om lasterende monden te stoppen en de Naam van Christus tegen de smaad van de wereld te verdedigen? Hoe kan de wijsheid gerechtvaardigd worden van haar kinderen, ánders dan op deze manier?

Waardoor zullen we aan degenen die daar aanleiding toe zoeken die aanleiding onthouden, ánders dan doordat we ons leven inrichten naar het voorbeeld van Christus? De wereld heeft ogen om ons doen en laten te zien, en ook oren om te horen wat wij belijden. Daarom moet u laten zien dat u beginselvast bent in uw belijdenis en in uw levenswandel, want anders kunt u nooit hopen de Naam en de eer van de Heere Jezus te verdedigen.

Dan volgen nu de gebruiken: tot onderrichting, tot vermaning en tot vertroosting.

Het eerste gebruik tot onderrichting Als allen die belijden deel te hebben aan Christus er strikt toe zijn verplicht Zijn heilig voorbeeld na te volgen, volgt daaruit dat het heel onrechtvaardig is wanneer de wereld de godsdienst ervan beschuldigt dat zij die de godsdienst belijden, aanstoot geven en kwaad doen.

De christelijke godsdienst keurt losbandigheid en schandelijke daden bij alle belijders streng af. Om hén hoeft de godsdienst niet gewantrouwd te worden. Het is dwaas de godsdienst te veroordelen om wat deze zelf veroordeelt. Losbandigheid komt op geen enkele manier voort uit de beginselen van het christelijk geloof, maar staat er juist lijnrecht tegenover: Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen; en onderwijst ons dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matiglijk en rechtvaardiglijk en godzaliglijk leven zouden in deze tegenwoordige wereld (Titus 2:11, 12). Het is een bewijs van de uitnemendheid van de christelijke godsdienst, dat zelfs zondige mensen de naam ervan begeren en de godsdienst willen belijden, ook al bedekken zij er alleen maar hun zonden mee. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een ernstig misbruik is van zoiets uitnemends als de godsdienst. Maar toch: als het geweten van alle mensen er niet zo heel veel eerbied aan betoonde, zouden huichelaars de godsdienst met dat doel nooit zo misbruiken als nu.

In de lijn van deze redenering kan er geen godsdienst in de wereld bestaan: want noem mij maar eens een godsdienst die níét wordt misbruikt door het doen en laten van sommigen die deze godsdienst belijden. Deze manier van doen gaat als vanzelf in de richting van het atheïsme, en zonder twijfel moedigt de duivel daartoe aan.

Als alle mensen die níét pogen om Christus in de heiligheid van Zijn leven na te volgen, hun aandeel aan Christus verbeuren, wat zal dan het aantal oprechte christenen in de wereld klein zijn!

Zeker, als veel gepraat zonder een onberispelijke wandel, en een algemene belijdenis zonder een heilige levenspraktijk genoeg zouden zijn om een christen te vormen, zouden er in dit deel van de wereld heel veel christenen wonen! Als Christus evenwel slechts diegenen erkent, en hen alleen, die in het voetspoor van Zijn voorbeeld gaan, is het aantal ware christenen heel klein.

De grote menigte van mensen die de naam van christen dragen, wordt gevormd door degenen die naar het vlees wandelen, naar de gang van deze wereld. Zij vinden het goed dat hun leden werktuigen van de ongerechtigheid zijn om te zondigen (Rom. 6:13). Voor hen is strikte godzaligheid niet anders dan slavernij: nauw is de weg, en weinigen zijn er die erin wandelen.

(wordt vervolgd)

© 2008 Den Hertog B.V. Houten.

Geschonken genade

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 203

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's