Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods drinkbeker gedronken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods drinkbeker gedronken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Matthéüs 26:39b

Mijn Vader… Al was Christus verschrikt door de vreze des doods, de angst der hel, de banden van de dood, de poort van de eeuwige dood; toch riep Hij tot Zijn Vader, Die Hij lief had. Tot Zijn Vader, Die Hem liefhad.

Mijn Vader, indien het mogelijk is… Deze woorden laten zien hoe zwaar Christus als Borg heeft willen lijden! Het dierbaar lijden van Christus is niet te peilen. Het gaat ons verstand te boven. Christus noemt het lijden een drinkbeker. In de Bijbel wordt vaker Gods toorn, wraak en straf bij een drinkbeker vergeleken. Het zijn Gods rechtvaardige straffen, zonder Zijn barmhartigheid.

Wat moest Christus drinken? Een beker van toorn Gods, van vloek der wet, van straf op de zonden, van angst der hel, van bitterheid der ziel. Dat wilde Hij lijden voor zondaren, voor vijanden, voor al Zijn uitverkorenen, die Hij van eeuwigheid uit de hand van Zijn Vader had ontvangen.

Het lijden was zo zwaar, dat Christus verbaasd en zeer beangst werd, ja in zware strijd was. Een diepe zielsdroefheid kwam over Hem. Het waren zielenwonden, pijlen die Zijn hart doorboorden, diep inwendig lijden, benauwdheid, schrik, smart en ontzetting. Mijn ziel is geheel bedroefd tot de dood toe. De kanttekening zegt: ’Met deze woorden wordt te kennen gegeven een uiterste droefheid en benauwdheid, die Hem het bloedige zweet uitgedrukt heeft, en is ontstaan, niet zozeer uit vrees voor den aanstaanden wreden dood, die ook vele martelaars onbeschroomd hebben aanvaard, als wel uit het voorgevoel van den last des toorns Gods en der helse kwalen, die Hij aan het kruis voor ons geleden heeft.’

Het zielenlijden was onzichtbaar, maar veel zwaarder dan het lichamelijke lijden. Christus wilde met ziel en lichaam lijden, omdat de mens in ziel en lichaam gezondigd heeft. Het formulier van het Heilig Avondmaal spreekt dat Christus ’den toorn Gods (onder welken wij eeuwiglijk hadden moeten verzinken) van het begin Zijner menswording tot het einde Zijns levens op aarde voor ons heeft gedragen, en alle gehoorzaamheid en gerechtigheid der Goddelijke wet voor ons heeft vervuld; voornamelijk toen Hem de last van onze zonden, en van den toorn Gods, het bloedige zweet in den hof uitgedrukt heeft.’

Welk een eeuwige liefde des Vaders tot Zijn volk spreekt hieruit. Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? (Rom. 8:32). Welk een eeuwige liefde van Christus als Borg, Middelaar, Zaligmaker. Hij werd niet verhoord; zodat Zijn volk wel verhoord wordt. Hij is van God verlaten; opdat u nooit verlaten zult worden. Hij heeft de strijd gestreden; opdat u mag rusten in Zijn volbracht werk. Hij heeft de beker van Gods toorn gedronken en geledigd; opdat u een beker van liefde ontvangt. Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende (Ps. 23:5). Hij is tot zonde gemaakt; opdat u rein en heilig voor Zijn Vader gesteld mag worden. Hij werd benauwd van alle zijden, maar werd niet verhoord; zodat u mag zingen: ’Ik werd benauwd van alle zijden, En riep den HEER’ ootmoedig aan; De HEER’ verhoorde mij in ’t lijden, En deed mij in de ruimte gaan.’ (ps. 118:3).

Doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Verhoor Mij, Vader, alleen als het met Uw eer, met Uw wil, met Uw eeuwig raadsbesluit overeenkomt. Christus was niet onwillig om de zware toorn en straf te dragen. Maar Hij voelde als waarachtig mens de ondragelijke smarten. De kanttekening zegt: ’Namelijk naar de genegenheid die de menselijke natuur is ingeschapen om zijn eigen verderf te ontvlieden, welke Ik nochtans aan Uw wil in alles onderwerp. Daarom is deze genegenheid van Christus zonder zonde geweest.’

Christus was in Zijn lijden zonder zonde. Hij was niet onwillig. Hij was niet opstandig, Hij was niet moedeloos. Zijn wil volkomen verenigd met Gods wil. Hij betoonde ook in Gethsemané: Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen Die Mij gezonden heeft (Joh. 6:38).

In Zijn gewilligheid was Hij de Borg van Zijn volk. Om hun onwilligheid en onverenigdheid te verzoenen. Hoe snel kunnen ze in tegenspoed moedeloos of opstandig zijn. Maar Christus’ gewilligheid verzoent hun zondige onwilligheid.

Maar Christus is ook het Voorbeeld voor Zijn volk. Zoals Hij nooit tegen de wil van Vader inging, zo behoren ook Zijn kinderen eenswillend te zijn. Ze behoren altijd te bidden: Uw wil geschiede. Om altijd uit het geloof en naar Zijn wil te bidden, te denken en te leven. Hoe onmogelijk in eigen kracht! ’O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk!’

Jezus was niet alleen Borg en Voorbeeld, maar Trooster, zoals in vraag 44 van de Heidelbergse Catechismus staat: ’Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden, maar inzonderheid aan het kruis, gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft.’

Christus, als het Hoofd van het genadeverbond, heeft als de tweede Adam in de hof hersteld wat de eerste Adam, als het hoofd van het werkverbond, in de hof heeft verbroken en verloren. Gods recht was geschonden. Gods toorn was opgewekt. De mens raakte Gods gunst en beeld kwijt en is gevallen in een staat des doods. De mens heeft de dood en de hel verdiend. Hoe ongelukkig en rampzalig zijn we geworden!

Kent u uw schuld? Smeek om geopende ogen en een verbroken hart. Zodat uw zonden tot een last worden, zodat u onder de vloek van de wet gebukt gaat, zodat u inleeft dat u in Adam verdoemelijk voor God bent.

Dan krijgt Christus als de enige en volkomen Zaligmaker alle waarde! Hij heeft aan Gods recht voldaan, Gods toorn gedragen, de dood en de hel overwonnen. Om voor al Zijn uitverkorenen vergeving van schuld en straf, en een recht ten eeuwigen leven te verdienen. Wanneer dat gesmaakt mag worden dan is er liefde, aanbidding, verwondering en ootmoed. U mag met hart en mond zeggen: Geloofd zij God met diepst ontzag. Die God is ons een God van volkomen zaligheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Gods drinkbeker gedronken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's