Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (260)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (260)

7 minuten leestijd

Ondanks alle meningsverschillen die er zijn, is er één zaak die ontegensprekelijk is, en dat is ’de grote verborgenheid der godzaligheid’ (1 Tim. 3:16). Paulus doelt met deze verborgenheid op de korte inhoud van de leer van het Evangelie, namelijk dat Gods Zoon mens is geworden om verloren zondaars met God te verzoenen en in Zijn gemeenschap terug te brengen. Hoewel deze zaak zeker is, is het tegelijk één groot raadsel, een onbegrijpelijk mysterie. De Filistijnen kregen van Simson zeven dagen om zijn raadsel op te lossen (Richt. 14:12). Maar al zou een natuurlijk mens, hoe ontwikkeld en geleerd hij is ook zeven dagen krijgen om deze grote verborgenheid der godzaligheid op te lossen, hij zou aan het einde van die zeven dagen niet wijzer zijn dan aan het begin ervan.

De reden is dat deze grote verborgenheid zo ver verheven is boven ons verstand, dat het zonder hemels licht verborgen blijft.

De enige toegang tot God door Christus ontsloten

Hoe duidelijk werd deze grote verborgenheid door de tabernakel afgebeeld die door het voorhangsel uit twee delen bestond! Het ene compartiment wordt ’het heilige’ genoemd en het andere ’het heilige der heiligen’. De heilige, verheven God woonde achter het voorhangsel, waardoor deze plaats het heilige der heiligen wordt genoemd. Niemand van het volk mocht daar komen, zelfs de priesters niet. Al waren de priesters dan werkzaam bij het gouden reukaltaar dat vlak vóór het voorhangsel stond, toch had de Heere hen met de dood bedreigd als zij het voorhangsel zouden wegschuiven om een blik in het heilige der heilige te slaan, laat staan om er naar bínnen te gaan. Zij wisten dat niemand God kon zien en leven.

Deze voorhang leert ons dat de hemel voor ons gesloten is, tenzij… Tenzij Gods Geest ons waarachtige bekering en op Zijn tijd geloofskennis schenkt, dat God de Vader Zijn Zoon op aarde heeft gezonden om de scheiding weg te nemen en ons de toegang tot Hem te openen. Zie dát is het Goddelijk geheim, het grote mysterie en de verborgenheid van de godzaligheid.

Een scheiding, en tóch Christus te kennen met vreugde?

1. Hoe was dit toen met het volk van Israël?

De veelkleurige voorhang, versierd met afbeeldingen van cherubim, hing sierlijk tussen het heilige en het heilige der heiligen, en vormde een scheiding tussen het volk en Gods glorierijke aanwezigheid. Het woord ’voorhangsel’ betekent ’van elkaar scheiden’. De voorhang fungeerde als scheiding tussen God en de mens. God was binnengesloten en de mens buitengesloten. Alléén Aäron als hogepriester kreeg van de Heere toestemming om eenmaal per jaar op de Grote Verzoendag naar binnen te gaan met het bloed van dieren, om verzoening bij God te doen voor zichzelf, zijn gezin en voor het volk van Israël (Lev. 16:2). Het volk van Israël ontving onderwijs van de priesters dat het voorhangsel niet alleen wees op de scheiding tussen God en verloren zondaars, maar ook op Christus Die als de enige Hogepriester Zijn volk met Zijn hartenbloed zou vrijkopen door Zich op te offeren aan het vloekhout van het kruis. Ongetwijfeld zullen er velen van het volk zijn geweest die hiervan vreemdeling waren. Zij hoorden het onderwijs aan, zonder enige gelovige verwondering over of vreugde in Christus te smaken. Andere woestijnbewoners daarentegen zullen hun schouders hebben opgetrokken omdat zij het bijzonder dwaas vonden om in een onzienlijke Christus te geloven. Het was voor hen een raadsel, een mysterie dat ver boven hun begripsvermogen ging. Kortom, het voorhangsel ofwel de scheiding blééf een scheiding vormen tussen God en hun ziel, tenzij zij door genade gelovig de rechte betekenis ontdekt kregen wat het heilige der heiligen afbeeldde! Alleen de ware gelovigen mochten weten dat het heilige der heiligen achter het voorhangsel op de hemelse heerlijkheid wees. De plaats waarin zij eenmaal zouden worden opgenomen om de heerlijkheid van de onzienlijke Christus volkomen tot hun eeuwige zaligheid te zien (Openb. 22:4).

2. Hoe is het nú met ons?

Onderzoek eens of het voorhangsel u persoonlijk niet wijst op de scheiding tussen u en God, en of u totaal geen behoefte aan Christus hebt en geen vreugde in en liefde tot Hem kent. Ziet u dan niet dat u uw scheiding tussen God en uw ziel bevestigt als u aardsgezind bent? Als u het liefst hier op aarde wilt blijven en geen begeerte kent om ontbonden te worden en met Christus te zijn? Paulus spreekt over het feit dat ’de verborgenheid der godzaligheid groot is’. U stemt hiermee in, maar u hebt geen behoefte om deze grote verborgenheid, dit bijzondere raadsel en mysterie bekendgemaakt te krijgen. U ploetert van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, alsof u niet in de genadetijd leeft om u tot God te bekeren. Alsof God u niet elke dag oproept en zelfs met een eed bevestigt geen lust te hebben in uw dood, maar wel dat u zich bekeert van uw boze weg, opdat u mag leven en niet zult sterven. (Ezech. 33:11).

De hele godsdienst is u een raadsel. U kunt zelfs spottend denken dat het hersenspinsels van mensen zijn die van mystieke ervaringen spreken. Het is voor u een compleet raadsel als u ziet dat de ware christenen de onzienlijke Christus liefhebben, en in Hem het leven, vreugde, zaligheid en vrede vinden. Het is voor u een mysterie dat, hoewel zij Christus met hun natuurlijke ogen niet zien, zij Christus toch met hun hele hart liefhebben, zich aan Hem verbonden voelen en Hem met geloofsarmen omhelzen. Het is voor u een raadsel dat zij hun kruis achter Christus gewillig dragen. Ook al vrezen zij bij ogenblikken uit moedeloosheid daaronder te struikelen, toch gaan zij met Christus’ hulp van kracht tot kracht verder (Ps. 84:8). Het gaat uw begripsvermogen te boven als we het volgende schrijven wat we lazen van een godvrezende predikant, die zei: ’Als het mogelijk was, u zou nog liever in de hel zijn met Christus dan in de hemel zonder Hem’. U kunt ook deze uitdrukking negatief duiden als een mystieke en vreemdsoortige ervaring. Toch zou het voor u oneindig beter zijn om heilig jaloers te worden, en de Heere af te smeken of Hij u het heilgeheim bekendmaakt, zodat u de onzienlijke Jezus onuitsprekelijk lief krijgt. Dan kunnen we met Petrus ook van u zeggen: Dewelke gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Dewelke gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde (1 Petr. 1:8).

3. Hoe is het nú met Gods volk?

Het voorhangsel duidt op scheiding. Hoe pijnlijk is het als u deze scheiding inleeft. Hoe vreugdevol is echter uw hart als Gods Geest het gescheurde voorhangsel voor uw geloofsoog opent. Alleen dan zult u gelovige gedachten aan Christus in de hemel hebben. U denkt dan aan Christus in de hemel, en hoewel u Hem niet ziet maar wel in Hem gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde. U zult instemmen dat als u zo aan Christus in de hemel denkt, uw gedachten worden afgeleid van uw kruis en van alle omstandigheden.

Volk des Heeren, zoek de dingen die boven zijn, richt u op de onzienlijke Christus en verlang naar Zijn gemeenschap in de hemel waar geen scheiding, geen voorhangsel meer is. Laat u dit tot troost zijn, dat straks al uw verdriet, kruis, rouw, haat en smaad volkomen uit uw gedachten verbannen zullen zijn als u door de hemelpoort in het hemelse heiligdom wordt binnengeleid, waar de straten blinken van hemels goud (Openb. 21:21). Als u nú zware kruisen draagt, zullen zij alle bij de hemelpoort van u worden afgenomen. Als u nú gelasterd wordt, zult u straks door Christus vertroost worden en de Goddelijke goedkeuring ontvangen. Als uw hart híer met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde vervuld wordt bij het gelovig zien van de onzienlijke Christus, wat zal dan straks het ééuwig aanschouwen zijn van de zienlijke Christus! Dáár is geen voorhangsel of scheiding meer! Dáár is God alles en in allen! Roep dan nú verlangend uit met de bruid: Totdat de dag aankomt en de schaduwen vlieden; keer om, mijn Liefste, word Gij gelijk een ree of een welp der herten, op de bergen van Bether (Hoogl. 2:17). Het woord ’Bether’ betekent ’scheiding’. Straks is er géén scheiding meer!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

De Wachter Sions | 16 Pagina's

De tabernakeldienst (260)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

De Wachter Sions | 16 Pagina's