Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 219
Hoofdstuk 33 – Het ongeloof gestraft (4)
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht want hun werken waren boos. Johannes 3:19
Hoe meer kennis, of middelen van de kennis iemand in deze wereld heeft gehad, des te meer stof wordt er voor het geweten bereid en be waard, om hem in de plaats der pijniging te bestraffen. De bestraffingen van het geweten vormen een bijzonder deel van de kwellingen van de veroordeelden. O, wat zal het geweten luid schallen in de oren van zulke zondaars! Heb ik je niet gewaarschuwd voor datgene waar die zonden op uitlopen, ellendig schepsel?
Hoe vaak heb ik niet met je gestreden, om, als het mogelijk was geweest, je van je zondige weg af te brengen, opdat je aan deze toorn zou ontkomen? Heb ik je vanbinnen niet vaak toegeschreeuwd: Blijf staan, zondaar! Luister naar mijn raad, keer om en leef! Je hebt niet naar mijn stem willen luisteren. Ik heb je tevoren voor dit gevaar gewaarschuwd, maar je hebt al mijn waarschuwingen in de wind geslagen. Je begeerten waren voor mijn licht te sterk, en nu zie je waarop dat uitgelopen is, maar ach, te laat!
Als iemand in deze wereld veel kennis, of middelen van de kennis heeft misbruikt en veronachtzaamd, heeft hij evenzovele belangrijke mogelijkheden en gunstige gelegenheden verspeeld om in de hemel te komen. Hoe meer mogelijkheden en gelegenheden hij heeft gehad om in de hemel te komen, des te ondraaglijker zal de hel voor die mens zijn. Zo groot als de weldaad was die de kennis en de middelen van de kennis hem hebben geboden, zo onuitsprekelijk zal ook de kwelling zijn die uit het verlies ervan zal opkomen.
Zondaars, nu staat de deur wijd voor u open; u hebt onder het Evangelie menige gezegende gelegenheid om behouden te worden. Het heeft u op de schone weg tot het eeuwige geluk gebracht. Velen van u zijn niet ver van het Koninkrijk Gods. Er zal in de hel tijd genoeg zijn om over dit verlies na te denken. Wat dunkt u: zal het niet triest zijn om daar te denken: o, wat was de toestand toen gunstig voor me om in de hemel te komen, om bij God te zijn, en onder de gezaligden daar! Eens werd mijn geweten overtuigd, en onder het Evangelie smolt ik weg in mijn aandoeningen. Ik werd bijna overtuigd christen te worden. Zeker, de onderhandelingen tussen Christus en mijn ziel waren bijna afgesloten, er waren nog maar een paar punten van verschil tussen ons. Maar ellendig mens die ik was: op die punten liep ik vast, en toen waren de onderhandelingen afgelopen, tot mijn eeuwige ondergang. Ik kon mijn lusten er niet aan geven, ik kon niet leven onder het strikte juk van Christus’ heerschappij. En nu moet ik voor altijd leven onder de ondraaglijke toorn van de rechtvaardige en schrikwekkende God.
Deze kwelling zal er in het bijzonder zijn voor degenen die onder het Evangelie verloren gaan. De heidenen die deze middelen niet hebben gehad, kunnen zulke gedachten dus niet hebben. Sterker nog: de duivelen zelf, die na hun schipbreuk nooit zo’n plank hebben gehad, ik bedoel, een middelaar in hun natuur, de duivelen aan wie nooit zulke voorwaarden tot verzoening werden aangeboden, zullen over hun verloren mogelijkheden tot herstel nooit zo nadenken als zondaars dat moeten en zullen doen. Daarom is dit het oordeel, dat het Licht in de wereld gekomen is, en de mensen de duisternis liever hebben gehad dan het licht.
Hieruit volgt dan dat noch de kennis, noch de beste middelen van de kennis in zichzelf voldoende zijn om een mens veilig te stellen voor de toekomende toorn.
Het licht is in zichzelf een uitgelezen weldaad, en daarom moeten de middelen die deze kennis aanbrachten en deden toenemen, dat ook zijn. Toch heeft een weldaad ervan te lijden wanneer die heel erg wordt misbruikt - en het misbruik van de grootste weldaden brengt de grootste ellende teweeg. Ach, christen, u hebt uw plicht nog maar half geleerd als u wéét wat die is. De gehóórzaamheid aan het licht maakt het licht pas echt tot licht: Indien gij deze dingen weet, zalig zijt gij zo gij dezelve doet (Joh. 13:17).
Het geluk volgt niet zonder meer op een eenvoudig wéten, maar op het dóén, op gehoorzaamheid aan ons weten. Anders vermeerdert degene die kennis vermeerdert, alleen maar smart: Die dienstknecht welke geweten heeft de wil zijns heren, en zich niet bereid noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden (Luk. 12:47). Wie dan weet goed te doen en niet doet, dien is het zonde (Jak. 4:17).
Wij zijn gehouden om in alle dankbaarheid de goedgunstigheid van de hemel ten opzichte van dit zondige geslacht te erkennen. Wij ontvingen heel veel uitnemende middelen van het licht, ver boven vele andere volken en geslachten van weleer, maar toch zouden we ons moeten verheugen met beving als we bedenken hoezeer in deze tijd van losbandigheid het licht wordt misbruikt, en welke ellendige dingen er voor vele duizenden onder ons te gebeuren staan.
Ik ben bang dat er een tijd komt dat velen onder ons zullen wensen dat ze nooit een voet op Engelse bodem hadden gezet. God heeft dit land met veel roemruchte, brandende en schijnende lichten gezegend. Ooit werd tot eer van dit land gezegd dat de bediening in Engeland een wonder in de wereld was. Als men in een ander land zorgvuldig en overtuigend begon te preken, werd er altijd gezegd: Je merkt dat die man in Engeland is geweest.
Des te meer rekenschap zullen we hebben af te leggen wanneer we dit licht misbruiken en ertegen in opstand komen. Hoe helderder het licht nu is, des te dichter zullen de nevelen en de duisternis hierna zijn als we er zo lichtzinnig onder zijn.
De duivelen hebben meer licht dan wij, en daarom worden ze ook meer gepijnigd. Over hen wordt in Jakobus 2:19 gezegd dat ze geloven, en sidderen. De verschrikking in hun geweten komt overeen met hun verlichting: zij sidderen. Het woord betekent het bulderen van de zee of een gedruis, een vreselijk geluid dat de woeste zee altijd maakt wanneer de golven op de rotsen breken.
(wordt vervolgd)
© 2008 Den Hertog B.V. Houten. Geschonken genade
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's