Over de toepassing van het heil - John Flavel (ca. 1630-1691) - 226
Hoofdstuk 34 – De listen van de satan - 1 (5)
Maar als ons Evangelie verborgen is, is het verborgen in degenen die verloren zijn, in wie de god dezer wereld de zinnen verblind heeft van degenen die niet geloven, opdat het licht van het heerlijke Evangelie van Christus, Die het Beeld Gods is, hen niet zou bestralen (naar de Engelse vertaling). 2 Korinthe 4:3, 4
We kunnen op twee manieren over iets nadenken. De een denkt er ’op een afstandje’ over na, de ander is er nauw bij betrokken. Nooit zijn de gedachten zo sterk op Christus, de hemel en de hel gericht als vlak nadat een mens verlicht wordt. Er staat in Mattheüs 11:12, toen de bediening van Johannes de Doper de zinnen van de mensen verlichtte: En van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld. Zeker, die mensen waren volijverig; ze wilden geen afwijzing aanvaarden, geen weigering aannemen. Ze wilden door alle moeilijkheden heen dringen, naar de hemel toe - en zo zou het ook met u moeten zijn. Als de god dezer wereld uw zinnen niet had verblind, zou u nooit zo ongeconcentreerd bidden, zou u nooit zo achteloos en onoplettend luisteren. U bidt alsof u níét hebt gebeden, en u luistert alsof u níét hebt geluisterd. Met het hart van velen van u is het als met het hart van Aristoteles, aan wie na een wat vreemde en hoogdravende redevoering die voor hem werd gehouden, werd gevraagd hoe hij die redevoering had gevonden. Hij zei: Echt, ik heb die toespraak niet gehoord: ik heb aldoor aan iets anders zitten denken.
Het is er eveneens een duidelijk blijk van dat de god dezer wereld de ogen van velen onder ons heeft verblind, dat ze niet bang zijn grote zonden te begaan om een klein gevaar en een beetje moeite te ontlopen. De hele wereld zou hen er niet toe kunnen overhalen die zonden te doen als de god dezer wereld hen niet om de tuin had geleid. Zij die de zonde als zónde hebben gezien in de spiegel van Gods wet, zullen het met Mozes liever verkiezen om met het volk Gods kwalijk behandeld te worden dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben (Hebr. 11:25). Zij die het kwaad van de zonde hebben gezien en de diepe nood van hun geest daarvoor hebben gevoeld, zullen alle afkeurende woorden, al het verlies, al het lijden dat hun door de mensen overkomt, beschouwen als niets, in vergelijking met de last der zonde.
De hoogmoed en de eigenwaan bij duizenden die het christelijk geloof belijden, laten duidelijk zien dat de drogredenen van de satan hun zinnen hebben verblind, dat zij zichzelf niet kennen, en evenmin de diep treurige staat van hun ziel. Zij die God in het helderste licht zien, verfoeien zichzelf in de diepste verootmoediging (Jes. 6:5; Job 42:5, 6). Als de Heere ooit uw ogen krachtdadig had geopend om u aan uw natuurstaat en aan de gang van uw leven te ontdekken, dat u onder de macht en de invloed was van aanhoudende verzoekingen en verdorvenheden, wat zou u dan uw veren laten hangen! Niemand ter wereld zou u lager inschatten dan uzelf. Uit dit alles blijkt dat de god dezer wereld hele mensenmenigten verblindt.
Het derde. Nu moeten we nadenken over de listen die de satan gebruikt om de zinnen te verblinden van degenen die niet geloven. We zullen merken dat er drie soorten listen zijn die de god dezer wereld bij de zinnen en het verstand van de mens aanwendt, als hij die verdonkert. Hij houdt het licht van het Evangelie tegen zodat het niet wordt ontvangen.
Hij gaat de kracht ervan tegen wanneer het ontvangen wordt. Hij past het met een andere bedoeling verkeerd toe.
Het is een grote list van de satan dat hij het verstand van de mens verblindt doordat hij verhindert en voorkomt dat het licht van het Evangelie wordt ontvangen.
Dat doet hij op vijf manieren.
Hij verleidt de uitdelers van het Evangelie ertoe de waarheden ervan te verdonkeren wanneer ze die overbrengen. Ze praten over de hoofden van hun hoorders heen, met hoogdravende taal en in gekunstelde termen, zodat iemand met een gewoon verstand achteraf geen verslag kan doen van de preek, en evenmin kan zeggen wat de dominee nu eigenlijk wilde. Zo iemand kan hem echter alleen maar daarin prijzen dat hij heel geleerd is en uitstekend kan spreken. Ik twijfel er niet aan dat de duivel heel druk bezig is als de dominees in hun studeerkamer zitten. Dan brengt hij hen in de verleiding om hem - door de hoogmoed van hun hart - in zijn bedoelingen ter wille te zijn. Hij leert hun het glas te beschilderen zodat hij het licht buiten kan houden.
Ik geef toe dat een correcte, ernstige en gepaste stijl de mond van de gezanten van Christus betaamt. In hun spreken en in hun werkwijze mogen ze niet ruw en onbeschaafd zijn. Maar het vertoon van grote, gezwollen woorden van ijdelheid, doet maar al te veel aan de trotse gnostici denken. [Gnostici: de verkondigers van een godsdienstige wijsgerige leer in de vroegchristelijke kerk. Zij vermengden christe lijke, wetenschappelijke en ook mystieke elementen uit andere godsdiensten met elkaar]. Men veronderstelt dat de apostel deze mensen hierover de les leest in Judas vers 16. Job 38:2: Wie is hij die de raad verduistert met woorden zonder wetenschap? Het is alleen maar om arme onwetende zielen bezig te houden en datgene weg te nemen wat de prediking beoogt. Immers, alles wordt in zoverre als goed beschouwd als het goed is tot het doel waarvoor het is bestemd. Een zwaard dat een gouden gevest [handvat] heeft, dicht met edelstenen bezet, is geen goed zwaard als het geen lemmet heeft om te houwen, of geen hand om een goede slag uit te delen. O, dat de dienaren van Christus liever eens zouden kiezen voor gezonde woorden dan voor grote woorden, liever voor woorden die geschikt zijn om het hart te doorboren dan voor woorden die de fantasie bekoren. De mensen moeten zich ervoor wachten de satan in zijn bedoelingen een handje te helpen, tégen hun eigen ziel. Ze moeten hun predikanten niet in de verleiding brengen, omdat ze van een eenvoudige prediking niets moeten hebben. Hoe begrijpelijker onze preken zijn, hoe eenvoudiger en duidelijker, des te waarschijnlijker is het dat ze iets goeds zullen uitwerken. Dát is de uitnemendste redevoering die mensen overreedt om tot Christus te gaan.
(wordt vervolgd)
© 2008 Den Hertog B.V. Houten. Geschonken genade
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's