Samenspraak over de brief van Paulus (12b)
Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek. Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Romeinen 1:16 en 17
HOPENDE: De apostel spreekt over een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek. Dit is niet op een oppervlakkige wijze door ons op te vatten, alsof het van de mens zou afhangen of hij het Evangelie gelooft of niet gelooft. Neen, dat Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid. Het is het middel in Gods hand waardoor het geloof gewerkt wordt. Wel laat de apostel hier weten dat niemand hier uitgesloten wordt, omdat hij te heidens, te onedel, te gering en te arm is, want de Griek komt zowel tot de zaligheid als de Jood. Maar wel heeft het ons wat te zeggen, als er zo staat: eerst den Jood, en ook den Griek.
De zaligheid was uit de Joden, zoals de Heere Jezus Zelf tot de Samaritaanse vrouw gezegd heeft. Zo heeft Christus dan ook tot Zijn discipelen gezegd, dat zij niet moesten uitgaan op de weg der heidenen, noch ingaan in enige stad der Samaritanen, maar veel meer moesten heengaan tot de verloren schapen van het huis Israëls. Men moest het Evangelie gaan verkondigen over de gehele wereld, maar beginnende van Jeruzalem. Het Jodendom zou echter grotendeels aan de verharding worden overgegeven en zo zouden de apostelen zich dan ook moeten keren tot de heidenen. Toch zou de wijsgerige Griek ook zomaar niet ontvankelijk zijn voor het Evangelie. Maar het Evangelie zou een kracht Gods tot zaligheid zijn voor degenen die zouden mogen geloven. En daarom laat de apostel er ook zo op volgen: Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. De apostel toont nu aan, hoe het Evangelie een kracht Gods tot zaligheid kon zijn. De krachtige uitwerking tot zaligheid die het Evangelie had, steunde op de voldoening aan Gods gerechtigheid door de borgtocht van de Middelaar.
UITZIENDE: Zo komt de apostel tot het grote doel dat hij in geheel deze zendbrief op het oog heeft. De leer van de rechtvaardigmaking door het geloof zou hij in deze zendbrief zeer krachtig verdedigen. De door God verkorenen moeten tot het geloof komen, daar Christus voor hen heeft voldaan aan de eisende gerechtigheid Gods. Die voldoening zal hen dan ook worden toegerekend. Met de rechtvaardigheid Gods bedoelt de apostel hier dus de rechtvaardigheid waarmee we alleen voor Gods gericht kunnen bestaan en die rechtvaardigheid is alleen de gerechtigheid van Christus die ons door God geschonken en door het geloof toegeëigend wordt. Zo zijn we nu dus eigenlijk gekomen tot de dierbare inhoud van deze zendbrief van de apostel aan de Romeinen. De apostel heeft eerst een inleiding moeten geven tot de hoofdgedachte van deze zendbrief. En die inleiding gaf ons ook al heel wat te overdenken. Maar nu komen we tot de eigenlijke behandeling van het zo dierbare leerstuk van de rechtvaardigmaking des zondaars door het geloof, zonder de werken. Het geloof sluit de werken uit. Maar de rechtvaardigheid Gods snijdt ook al het werk van de mens af. En nu wordt de rechtvaardigheid Gods in het Evangelie van Christus geopenbaard. De rechtvaardigheid is een deugd in het Goddelijke Wezen. God is de rechtvaardigheid Zelf, want elke deugd is in Hem één met Zijn Wezen. Zijn rechtvaardigheid moet Hij dan ook ten volle handhaven in het straffen van de zonde. Als Hij dat niet deed, hield Hij op om God te zijn. Daar wordt al zijn volk ten volle van overtuigd. Maar dan zal men ook weten wat de rechtvaardigheid Gods van de gevallen mens eist. Hoe valt dan alle werk van de mens als waardeloos weg! Maar nu dat wonder, dat de rechtvaardigheid Gods in het Evangelie geopenbaard wordt als bevredigd door Christus! Het Evangelie houdt het werk van die dierbare Persoon niet verborgen. Die Zon der gerechtigheid kan niet besloten blijven achter de wolken van Horebs vloek en donder. Maar ze openbaart zich ook uit geloof tot geloof.
HOPENDE: Daar is nog wel iets over te zeggen. We zullen dus aan deze tekst de volgende keer ook nog onze aandacht moeten proberen te geven.
(wordt vervolgd)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's