Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De fundamenten worden omgestoten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De fundamenten worden omgestoten

6 minuten leestijd

Omgekeerde vlaggen: al maandenlang zien we langs Nederlandse wegen onze nationale vlag omgekeerd wapperen. Het symbool van eenheid van ons land wordt gebruikt als uiting van protest tegen het regeringsbeleid inzake de landbouw, de stikstof, de positie van de boeren etc. Over een dergelijk gebruik van de vlag is inmiddels uitvoerig geschreven, ook in De Wachter Sions en in het RD. Ik doe daar verder geen uitspraak over. Wel bracht het mij tot een andere overweging. De vlag van Nederland wordt omgekeerd. Dat kun je ook zien als een symbool van andere omkeringen in onze samenleving. Over die omkeringen spreekt de dichter van de 11 e Psalm. Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten. In dit artikel wil ik eerst kort het beeld van Psalm 11 uitleggen 1 , om vervolgens de vergelijking met de ontwikkeling van onze samenleving te maken.

Het beeld van Psalm 11

Psalm 11 verplaatst ons naar de tijd van koning Saul. David heeft zich volledig gegeven voor het herstel van Saul, waardoor hij koning kon blijven van Israël. De gevoelens van Saul ten opzichte van David zijn echter omgedraaid: haat, wrok en moordzucht beheersen steeds meer het hart van Saul. Recht, gerechtigheid, trouw en waarheid, als fundamenten van een samenleving, komen in het gedrang. Niet alleen David lijdt daaronder. Straks verzamelen zich honderden mannen bij David in de spelonk van Adullam, die zuchten onder het beleid van de van God verlaten koning. Als David in Psalm 11 over deze wantoestanden schrijft, gebruikt hij niet het beeld van bijvoorbeeld een paslood om aan te duiden dat een muur scheefstaat. Nee, hij gaat dieper. Het gaat niet om scheuren in een muur of gaten in een gevel. Het kwaad zit in de diepte: de fundamenten worden omgestoten. Er is niet alleen sprake van verval waarbij herstel mogelijk is: de fundamenten worden omgestoten. Het proces van afbraak is onomkeerbaar. De ondergang krijgt een definitief karakter. Dit beeld dringt zich op bij een beschouwing van onze huidige Nederlandse en West-Europese beschaving. Er is meer aan de hand dan enkele scheuren en afwijkingen. De fundamenten liggen bloot en worden omgestoten. Ik noem vier zaken ter illustratie.

Het gezin ontmanteld

Eeuwenlang is het gezin aangeduid als de hoeksteen van onze samenleving. Dat gezin heeft weliswaar ook een ontstaansgeschiedenis. In het verleden was de hoeksteen van de samenleving breder en was er meer sprake van familieverband. De verbondenheid van een man met zijn vrouw en hun kinderen was echter wezenlijk. Deze hoeksteen van de samenleving vond haar fundament in de Bijbel. Genesis spreekt reeds over de man, die zijn vader en moeder verlaat, en zijn vrouw aanhangt. Meer dan ooit ergens anders wordt deze hoeksteen van de samenleving ontmanteld en omgestoten. Basale structuren als het levenslange huwelijk zijn vervangen door opzegbare samenlevingscontracten. Het primaat van de verbinding van man en vrouw is omgeworpen door ook het samenleven van twee mannen of twee vrouwen als huwelijk te erkennen. De ontbinding zet nog dieper voort door de gendergekte, waarbij de meest wezenlijke onderscheiding die er onder mensen bestaat wordt omver gestoten: het geslacht kan worden gewijzigd, ontkend etc. De samenleving schudt op haar grondvesten.

Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten.

De bevolking ontwricht

Ons Nederlandse volk is als volk in de loop der eeuwen ontstaan, waarbij de politieke verhoudingen rond de 80-jarige oorlog (1568-1648) van beslissende betekenis zijn geweest. In dat Nederland was weliswaar plaats voor vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden en elders, maar werd het volkskarakter daardoor niet bedreigd. Nederland was en bleef gestempeld door enerzijds haar protestants-christelijke wortels en anderzijds het Bijbels humanisme dat onder invloed van mannen als Coornhert en Erasmus is ontstaan. Sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw is daar echter een wending in gekomen door de komst van grote aantallen gastarbeiders met een Islamitische achtergrond. Op 1 januari 2021 telde Nederland bijna 2 miljoen mensen die kinderen van migranten zijn. Zij hebben een of twee in het buitenland geboren ouder(s).

Voor wat betreft de godsdienstige achtergrond: meer dan de helft van ons Nederlandse volk geeft aan niet-gelovig te zijn, terwijl tegelijk bijna 1 miljoen mensen aangeven aanhanger te zijn van de Islam.

Deze ontwikkelingen vormen een aanslag op de fundamenten van ons volksbestaan. Daar voegt zich in de 21 e eeuw het vluchtelingenvraagstuk bij. Je kunt ook zeggen: het asielvraagstuk. Paus Paulus VI zei ooit, dat de tegenstelling op de wereld niet allereerst wordt bepaald door de verhouding tussen het oostelijk en het westelijk halfrond, maar door de verhouding tussen het noordelijk en het zuidelijk halfrond. Daar komen we achter. In 2021 werden in de EU 630.500 verzoeken tot asiel ingediend, een stijging van 33% ten opzichte van 2020. Zodoende namen in 2021 bijna 35.000 vluchtelingen de toevlucht tot Nederland. We weten in de praktijk niet meer hoe we jaarlijks voor tienduizenden instromers een onderkomen moeten vinden. Terwijl de grenzen open blijven staan, zucht ons eigen Nederlandse volk reeds onder een ongekend woningtekort. Onze samenleving raakt mede hierdoor totaal ontwricht. Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten.

Onze verloren soevereiniteit

Ons land is ontstaan als een zelfstandige natie. De Nederlanden hebben zich, onder Gods zegen, letterlijk los moeten vechten van de heerschappij van Spanje. Na de Tweede Wereldoorlog is er echter een begin gemaakt met samenwerking met andere Europese landen, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat we onze beslissingsbevoegdheid op veel terreinen verloren hebben. We hebben ons klem onderhandeld binnen de Europese Unie en met diverse klimaatakkoorden. De hele stikstofcrisis is mede ontstaan door de verplichtingen die we internationaal zijn aangegaan. Wrang is daarbij dat een deel van de besluiten als voldongen feiten aan het Nederlandse parlement zijn voorgelegd, waaronder recent de toelating van Oekraïne tot de Euro pese Unie, waar in 2016 door een meerderheid van het Nederlandse volk in een referendum tegen was gestemd. Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten.

Onze herschreven geschiedenis

De wijze waarop met onze geschiedenis wordt omgegaan staat symbool voor de omverwerping van de fundamenten van onze samenleving. Niemand heeft behoefte om zwarte bladzijden in de geschiedenis van ons Nederlandse volk te ontkennen. Maar het getuigt van een leugenachtige geest als we keer op keer pogingen ondernemen om de geschiedenis van ons land te herschrijven, feiten te ontkennen, personen als non-grata te verklaren en andere dwaze handelingen meer, tot en met de dwaze kritiek op afbeeldingen op de Gouden Koets. Het getuigt ook van een verschrikkelijke onderwaardering van het verleden als we belangrijke personen uit de geschiedenis van ons volk nu gaan aftekenen als twijfelachtige winstbejagers, vechtersbazen, overspelers etc.

De fundamenten worden omgestoten

Ons land bevindt zich in talloze crisissen: een stikstofcrisis, een wooncrisis, een koopkrachtcrisis, een energiecrisis en zo we kunnen doorgaan. Het verraderlijke van het woord crisis is, dat we bij het gebruik van dit woord vaak denken aan een tijdelijke situatie. We erkennen de problemen, maar we verwachten dat ze binnen niet al te lange tijd zijn opgelost. Het is echter te vrezen dat we de huidige periode in de geschiedenis van ons land onjuist typeren door alleen te spreken over crises. We doen er beter aan om de Bijbelse woorden uit de 11 e Psalm te hanteren. Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten.


Noot

1. Misschien is het leerzaam om Psalm 11 vandaag nog eens te lezen, inclusief de uitleg van de kanttekening, de Bijbel met uitleg of met een andere bijbelverklaarder.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De fundamenten worden omgestoten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2022

De Wachter Sions | 12 Pagina's