De tabernakeldienst (292)
Onze aandachtige lezers weten nu wel zoveel, dat het heilige der heiligen de hemelse heerlijkheid afbeeldde, en het voorhangsel de ingang en doorgang tot de hemelse heerlijkheid. Met het kleurrijke voorhangsel wordt de menselijke natuur van Christus bedoeld die Hij zonder zonde aannam, geboren uit de maagd Maria. De hemel kan alleen opengaan voor verloren doch verkoren zondaars als Christus voor hen zou sterven. God zij geprezen, dit is gebeurd! Maar onze Heere Jezus Christus is gezeten in het midden van de troon en zal straks een ontelbare menigte aan verloste zondaars in lange witte klederen vóór de witte troon plaatsen. Alle ogen zullen staren op Christus en in Hem zien zij ook God de Vader en God de Heilige Geest. Zij zullen alle drie Goddelijke Personen aanbidden tot in alle eeuwigheid! U ziet dat het kleurrijke voorhangsel en het heilige der heiligen nooit van elkaar gescheiden kunnen worden. De hemel zou géén hemel zijn als Christus de weg tot de hemel niet had bereid, en de hemel zou géén hemel zijn als Christus Zelf niet in de hemel zou zijn.
Komt en ziet: Het prachtige veelkleurige voorhangsel
Ziet het prachtige veelkleurige voorhangsel, gemaakt van fijn getweernd linnen, met daarin borduurwerk van hemelsblauwe, purperen en scharlaken draden, versierd met afbeeldingen van cherubs. Dit voorhangsel was van dezelfde materialen en kleuren gemaakt als het onderste dekkleed van de tabernakel (Exod. 26:1). Van de vier dekkleden diende het eerste kleed als plafond. Het bestond uit twee delen die beide samengesteld waren uit vijf banen in bovengenoemde kleuren. De tien banen en de twee delen werden met striklusjes en gouden haakjes aan elkaar verbonden. Aan beide zijden ziet u de afbeeldingen van geweven cherubs. Het voorhangsel moest onder de haakjes hangen waar het eerste dekkleed eindigde. Daaronder hing het prachtige voorhangsel. Toen we dit eerste dekkleed beschreven, hebben we uitvoerig benadrukt dat de verschillende kleuren Christus’ schoonheid en heerlijkheid afbeeldden 1 . Omdat dit al weer geruime tijd geleden is, willen we in het kort uw aandacht hiervoor vragen. De ondergrond van het voorhangsel was gemaakt van fijn getweernd linnen.
Komt en ziet: Het voorhangsel is gemaakt van fijn getweernd linnen
Dit was gemaakt van een bijzonder soort linnen, bestaande uit zesmaal gedubbeld byssusgaren, gesponnen van vlas. Dit linnen wees op de heerlijkheid, reinheid en onschuld van Christus’ menselijke natuur. Christus noemt Zich de blanke Lelie der dalen, van Wie de engel Gabriël tot Maria zei dat Hij heilig ontvangen en geboren zou worden (Hoogl. 2:1; Luk. 1: 35). Christus zei van Zichzelf: Wie van u overtuigt Mij van zonde? (Joh. 8:46). Hij was de volmaakt Heilige, de Zoon van God, de Middelaar Gods en der mensen. We lezen van fijn getweernd linnen, hetwelk voortreffelijk Egyptisch byssusgaren was. Hoe treffend is dit op Christus van toepassing. Komt en ziet en stemt in met de bruid: Mijn liefste is blank en rood, Hij draagt de banier boven tienduizend (Hoogl. 5:10). Elk hoofdstuk in Gods Woord is dierbaar, en het 5 e hoofdstuk uit Hooglied is zeker zo dierbaar, omdat hier iemand aan het woord is die de voortreffelijkheid van Christus probeert te omschrijven. We zouden het hele hoofdstuk wel willen opschrijven, maar we raden u aan om dit straks te lezen en u zult zien hoe voortreffelijk Jezus, de Heiland en Zaligmaker is. Zoals Zijn hoofd; Zijn haarlokken; Zijn ogen; Zijn wangen; Zijn lippen; Zijn handen; Zijn buik; Zijn schenkelen; Zijn gestalte; Zijn gehemelte, om dan te erkennen dat zij Zijn voortreffelijkheid niet recht in woorden kon uitdrukken. Zij vat Christus’ voortreffelijke schoonheid samen in acht woorden: En al wat aan Hem is, gans begeerlijk (Hoogl. 5). We roepen onze lezers nu op: Komt en ziet! We hopen dat u niet achterblijft maar door genade komt en ziet, en u zult met ons instemmen: Zulk een is Mijn Liefste, ja, zulk een is mijn Vriend (Hoogl. 5:16).
O, hadden al Gods knechten een ziel die brandt van liefde voor het Evangelie om de heerlijkheid van de verhoogde Middelaar te eren! Hoe dierbaar is Christus, dat Hij Zijn knechten als musici wil gebruiken om de lofzangen over Hem uit te galmen. Ach, wat weten we toch weinig van die alles-overtreffende Zaligmaker en nog minder om Hem recht te eren. Al zouden wij niet verder komen dan de eerste toon, dan achten we dit al groot. Maar een teugje van Christus’ wijn geeft geloofsvrijmoedigheid om Gods heerlijke werken met onze stem te verheffen (Ps. 149: 6). De dichter van Psalm 69 riep alle schepselen op om Hem te prijzen:
Gij hemel, aard’ en zee, vermeldt Gods lof;
Laat al wat leeft Zijn trouw en goedheid prijzen.
Komt en ziet: Het voorhangsel is geborduurd met hemelsblauwe kleur
Deze kleur wijst ons op de hemel, omdat de Drie-enige God ervoor gezorgd heeft dat Christus als de Ladder hemel en aarde met elkaar verbond, om verbannen zondaars in Adam, in Gods gemeenschap terug te brengen. Jakob kon tot anderen zeggen: Komt en ziet, want deze woorden heeft Christus tot mij gesproken middels een droom toen ik op de vlucht was voor mijn broer Ezau. Daar in het open veld ontving ik een bijzondere Godsontmoeting. Ik zag Christus als de Ladder Die hemel en aarde met elkaar verbond. Ik zag hoe God de Vader als Verbonds-God boven aan de Ladder stond en hoe Hij Zijn engelen naar beneden stuurde langs Christus, de Ladder, om mij te vertroosten. Werkelijk, dit was voor mij een Bethel, een huis van God, de poort van de hemel (Gen. 28). Als u zo’n hemelse ontmoeting krijgt van God in Christus, dan wordt u hemelsgezind. We weten dat u niet altijd een blauwe hemel ziet. Vaak is de hemel bewolkt of het is volslagen duister in uw ziel. Maar wanneer Christus als de hemelse Zon op u schijnt, dan kan satan u niet langer plagen, de duisternis is van u geweken en ziet u het licht in Zijn licht (Ps. 36:10). De luchtblauwe hemel zal straks uw volkomen deel zijn als u op de stranden van de eeuwigheid in het volle licht achter of naast Christus loopt. Ach, we geloven dat anderen veel beter in staat zijn om over Christus te schrijven dan wij. Wel willen we er nog van schrijven dat Jezus Christus, onze Heere en Heiland ons zeer dierbaar is, het nooit vermoeiende Thema. Help ons om Christus nog meer te loven en te prijzen. Laat al Gods volk en knechten Christus, de hemelsblauwe Zaligmaker eren en verheerlijken totdat u daar mag komen waar geen nacht meer is! (Openb. 22: 5). De volgende keer hopen we iets te schrijven over de purperen draden waarmee het voorhangsel was versierd.
Voor wie van ons is de hemel toebereid?
Ter afsluiting stellen we u de indringende vraag: Wilt u naar de hemel gaan? We moeten eerlijk met u omgaan. U sterft voor eeuwig zonder Christus als u denkt langs een andere weg naar de hemel te kunnen gaan. U hebt de mening dat de weg die onze Heidelbergse Catechismus ons voorstelt één weg is, namelijk om éérst uw zonde te leren kennen middels de wet. Volgens u is het ook mogelijk om éérst tot Christus te komen en pas daarná uw zonde te leren kennen? U wenst dus een ándere weg naar de hemel? Bij uw sterven staan echter twee wachters bij de hemelpoort die alle ongelovigen tegenhouden. De ene portier heet ‘Rechtvaardigheid’ en de andere ‘Heiligheid’. De portier ‘Rechtvaardigheid’ zegt: ‘Ik eis volkomen genoegdoening’, en de portier ‘Heiligheid’ zegt: ‘Ik eis volkomen gehoorzaamheid’. U denkt toch niet dat u dan durft te zeggen dat er nog een andere weg is naar de hemel? Nee, u zult met stomheid geslagen zijn zoals die man die geen bruiloftskleed had. De hemeldeur blijft voor eeuwig gesloten. Vreselijk! U daarentegen die door genade op de smalle weg bent gebracht en door het kleurrijke en gescheurde voorhangsel bent ingegaan, u zult bij uw sterven een ruime ingang vinden in het hemelse Koninkrijk. Uw Zaligmaker zal bij de hemelpoort u opwachten en tot beide portiers zeggen: ‘Doe de hemelpoort maar open en laat hem of haar binnengaan, want Ik heb de schuld betaald en de straf weggedragen’ (Ps. 118:18,19). Christus zal u welkom heten en zeggen: ‘Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld (Matth. 25:34). Wat een onderscheid als Christus zegt: En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven! (Matth. 25:46).
Noot
1. Zie nummer 143-147
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 december 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 december 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's