Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zie, de Bruidegom komt (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zie, de Bruidegom komt (3)

6 minuten leestijd

In de redevoering van de Heere Jezus over de laatste dingen (Markus 13, Matthéüs 24 en 25 en Lukas 21) worden diverse tekenen der tijden genoemd als hoorbare voetstappen van de naderende Bruidegom. In dit artikel behandelen we het tweede, derde en vierde teken.

2. Verleidende geesten

De wereldwijde verbreiding van het evangelie (waarover we de vorige keer schreven) gaat gepaard met het optreden van vele valse profeten. Dat is een tweede opmerkelijk teken. Dan denken we niet allereerst aan de verbreiding van de Islam over de wereld en in ons eigen land. We denken ook niet allereerst aan politieke leiders die soms goddelijke eer voor zichzelf opeisen, zoals we in Noord-Korea zien. Dat bedoelt Jezus niet als Hij in Matth. 24:5 spreekt: Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. Jezus doelt dus op personen of bewegingen die zich onder de Naam van Christus en met de toevoegsels van christelijk, gereformeerd of evangelisch zullen aandienen.

We gaan dat niet uitdiepen. We moeten altijd maar het meest bang zijn voor onszelf. Maar tegelijk geldt: is er op geestelijk terrein ooit een verwarrender tijd geweest dan de onze? Ook in onze gereformeerde gezindte is er enerzijds een verminderend besef van de leer die naar de godzaligheid is, en tegelijk een zoeken naar van alles en nog wat dat zich als geestelijke koopwaar presenteert. De infiltratie van het evangelisch gedachtengoed is groot en vormt een bedreiging van de gereformeerde belijdenis.

Deze onderwaardering van de gereformeerde belijdenis moeten we ook betrekken bij sommiger roepen om kerkelijke eenheid. De roep om meer kerkelijke eenheid kan positief zijn als dat gepaard gaat met inwendig verdriet over de gescheidenheid van Gods kinderen. Maar als de roep om kerkelijke eenheid gepaard gaat met een relativering van de leer van Schrift en belijdenis, kan het eerder bedreigend zijn.

Dezelfde vermindering van liefde tot de waarheid zien we ook in ander verband. Jezus zegt in hetzelfde hoofdstuk: En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigt, zo zal de liefde van velen verkouden… (Matth. 24:12). Onze kanttekenaren spreken bij deze tekst onder meer over het verminderen van de liefde tot de waarheid des Evangelies. 1 Mij dunkt: dit teken der tijden dwingt ons allen om te waken.

3. Wereldwijde gebeurtenissen

Als tekenen der tijden zijn vaak genoemd ‘oorlogen, geruchten van oorlogen, hongersnoden’, etc. Dat is Bijbels. Jezus heeft het ons voorgehouden. En gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet, Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen (Matth. 24:6 en 7).

Jezus tekent in Zijn onderwijs over de eindtijd een kreunende en kermende schepping. Een schepping die bedreigd wordt door totale en gruwelijke oorlogen, als teken van haat en agressie. Wie denkt in deze winter niet aan de oorlog in Oekraïne? Of geldt het ook van die oorlog: Maar nog is het einde niet?

De mensheid heeft, ondanks de hoge vlucht van wetenschap en techniek, de honger niet uit de wereld kunnen bannen. Dat zal dus, lettend op Jezus’ woord, niet gebeuren. Wat woeden van tijd tot tijd hevige hongersnoden in Afrika.

Jezus noemt pestilentiën. Wie denkt daarbij niet aan pandemieën als corona, ebola, en andere bedreigende ziekten? Aardbevingen in verscheidene plaatsen. Als er over aardbevingen wordt gesproken denken we aan de klimaatdiscussies, de opwarming van de aarde, de extremen in ons weerbeeld, orkanen, overstromingen en tsunami’s. Verschijnselen die ons confronteren met de zekerheid dat onze wereld oud wordt. Artikel 37 gebruikt ook deze woorden: ‘… deze oude wereld in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren’.

Nu kan iemand opmerken dat dit soort tekenen van alle tijden zijn. Dat is in zekere zin waar. Wat echter niet van alle tijden is, is de áánspraak die Jezus bij deze tekenen doet. Hij zegt: En gij zult horen… Nooit is er een tijd geweest, waarin dit zo letterlijk in vervulling gaat. Als aan de ene kant van de wereld een aardbeving plaatsvindt of een oorlog begint, horen we dit, dankzij alle communicatiemiddelen, nauwelijks twee uur later. Het is beslist een treffend teken van de tijd: En gij zult horen….

4. De grote afval en de openbaring van de antichrist

Afval van de kerk en van de waarheid is van alle tijden. Er wordt terecht wel eens opgemerkt: het evangelie is wel vóór de mens, maar het is niet náár de mens. In de prediking van het evangelie wordt de mens niet gevleid, maar wordt de mens getekend als een opstandig en verloren Adamskind. Zonder het ontdekkend licht van de Heilige Geest is het evangelie niet naar de zin van de mens. Daarom worden mensen geërgerd en haken af. Jezus heeft gezegd dat in de laatste dagen velen geërgerd zullen worden. Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken om Mijns Naams wil. En dan zullen er velen geërgerd worden en zullen elkander overleveren en elkander haten (Matth. 24:9 en 10).

Wat heeft de algemene afval in de westerse wereld ontzaglijke vormen aangenomen. De fundamenten van onze klassieke en christelijke westerse wereld worden razendsnel en onomkeerbaar afgebroken. De apostel Paulus legt een verband tussen de grote afval en de wederkomst van Christus. Dat u niemand verleide in enigerlei wijze; want die komt niet tenzij dat eerst de afval gekomen is, en dat geopenbaard is de mens der zonde, de zoon des verderfs (2 Thess. 2:3).

Paulus wijst aan, dat de grote afval gepaard gaat met de openbaring van de mens der zonde, de zoon des verderfs. Het gaat daarbij volgens onze kanttekening over de antichrist, en we moeten volgens de kanttekenaren daarbij niet denken aan één bepaalde persoon, maar aan een voortdurende opvolging van mensen, die hun ‘ambt, macht en heerschappij’ zullen gebruiken tégen God, tegen Christus, tegen Zijn Woord. Zo kan het gaan in een land. Naarmate de internationale betrekkingen sterker worden en de verbonden tussen landen sterker, zal dit verzet grootschaliger vormen aannemen. Waakt dan!


Noot

1. Overigens hebben deze woorden over de verkilling natuurlijk ook te maken met de verhoudingen in de samenleving.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Zie, de Bruidegom komt (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's