Zie, de Bruidegom komt (4)
Jezus heeft Zijn discipelen op meerdere plaatsen vermaand om waakzaam te zijn, de tijden te doorgronden, en zo uit te zien naar Zijn wederkomst. We hebben uit Zijn woorden en uit Paulus’ brieven zes tekenen der tijden willen aanduiden. In dit laatste artikel noemen we het vijfde en het zesde teken, om daarna dit onderwerp af te sluiten.
5. Het tijdsbeeld: Zware tijden
Hoe ziet het tijdsbeeld er uit in de laatste dagen voor Christus’ wederkomst? Paulus spreekt op verschillende plaatsen niet alleen over de grote afval, maar ook over zware tijden in het laatste der dagen (2 Thess.2:3, 1 Tim. 4:1, 2 Tim. 3:1). De kanttekenaren schrijven bij zware tijden: ‘Zwaar, vol droefheid en gevaren zullen de tijden zijn voor de godzaligen’.
Paulus gaat ook aangeven wat hij bedoelt met die zware tijden. Laten we meelezen met de apostel. Het is alsof je onze huidige tijd ziet. En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig; zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen (2 Tim. 3:1-5).
Het voert te ver om in dit artikel woord voor woord te ontleden en toe te lichten. Een enkele opmerking. Geldgierig. Materialisme. Halen, hebben, houden. Liefhebbers van zichzelven. Hedonisme. Pluk de dag. Geniet er vooral van. Den ouders ongehoorzaam. De gezagscrisis is in alle lagen van de samenleving doorgedrongen. Zonder natuurlijke liefde. De stroom van echtscheidingen veroorzaakt zoveel ontwrichting. Denk ook aan de ver doorgevoerde genderideologie. Wreed. Vanaf het ontkiemende leven (abortus) tot aan het einde van het leven (euthanasie) innerlijk verzet. En let op: zonder liefde tot de goeden. Een innerlijk of openlijk verzet tegen ieder die zegt dat het Woord en de wet van God ook voor de ander geldt. Dan respecteer je de ander niet. Dan gun je de ander zijn vrijheid niet. Dan wordt het hoog tijd dat religie nog nadrukkelijker uit het publieke domein verdwijnt. En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
6. De toebrenging van gans Israël
Te midden van al deze oordelen volvoert God Zijn raad in de toebrenging van Zijn uitverkorenen. Dat geldt ook voor het laatste teken dat ik wil noemen. Wie spreekt over de tekenen der tijden kan niet om het volk Israël heen. Regelmatig zijn gebeurtenissen rond het volk Israël als het belangrijkste teken der tijden genoemd. Het krachtigste symbool daarvan is, dat na 19 eeuwen ballingschap in 1948 de Joodse staat is gesticht. Nadat Jeruzalem voor de Joden eeuwenlang verboden terrein was geweest, is bij de stichting van de staat Israël in 1948 weer een gedeelte van Jeruzalem in Joodse handen gekomen. Tijdens de oorlog in 1967 veroverden Israëlische troepen de tempelberg. Dat was een historisch moment, dat door elke gelovige Jood als een wonder van God is ervaren. Dát deze terugkeer een teken der tijden is, blijkt uit Jezus’ en Paulus’ spreken.
Als Jezus in Lukas 21 spreekt over de dagen van de verwoesting van Jeruzalem en over de dagen van de eindtijd, verbindt Hij deze aan elkaar in vers 24. En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn. De kanttekenaren verwijzen naar Paulus’ uiteenzetting over het Joodse volk, dat een belangrijke plaats heeft gekregen in Romeinen 9-11. Paulus beschrijft in Romeinen 11 dat het Joodse volk de Christus heeft verworpen. Daardoor is het evangelie daarna aan de heidenen gepredikt. In Romeinen 11:25 wordt gezegd dat de verharding van het volk Israël voortduurt totdat de volheid der heidenen is ingegaan. Met andere woorden: als het overgrote deel van de uitverkoren heidenen zal zijn toegebracht, zal God Zich wenden tot het volk Israël.
Paulus opent vervolgens het perspectief op het herstel van Israël. Als door de verwerping van Christus vele heidenen bekeerd zijn, wat zal het dan niet zijn als de Joden de Christus door het geloof aannemen. We lezen in het twaalfde vers: En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid! De kanttekenaren schrijven bij dit vers: ‘Dat is, wanneer de Joden met grote hopen en menigte het Evangelie zullen aannemen, namelijk zal hetzelve wezen de rijkdom der heidenen.’
Ditzelfde herhaalt Paulus met andere woorden in het vijftiende vers: Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden? Bij het woord aanneming zegt de kanttekening: ‘Namelijk tot de gemeente van Christus, wanneer de Joden met grote menigte zich tot Christus zullen bekeren.’ Daarna trekt de apostel in vers 25 en 26 de conclusie, waarbij hij de lijn naar de eindtijd legt: Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden. Bij de woorden geheel Israël zeggen de kanttekeningen: ‘Dat is, niet enige weinigen, maar een zeer grote menigte, en gelijk als de ganse Joodse natie.’
Samenvattend mogen we stellen dat de apostel Paulus sterke verwachting had voor de bekering van vele Joden in het laatste der dagen. Die toebrenging zal plaatsvinden als de volheid der heidenen zal zijn ingegaan. Als het overgrote deel van de uitverkorenen onder de heidenen is toegebracht, zullen er velen uit het Joodse volk worden toegebracht.
Hoewel we soms signalen krijgen over de bekering van Joden in Israël en over een grotere ruimte voor het Woord van God in de Joodse samenleving, is het nog te vroeg om te spreken over bekering van zeer grote menigten. Dat mag geen argument zijn om te denken dat het nog wel lang zal duren eer dat Christus wederkomt. De Heere is in staat om in een zeer korte tijd grote menigten Joden te bekeren. Hij deed dit eerder rondom het eerste Pinksterfeest. Als we nog leven zoals we geboren zijn, mocht dit wel een aansporing zijn om de Heere te zoeken, terwijl Hij nog te vinden is, eer dat de volheid der heidenen is ingegaan.
Zie, de Bruidegom komt!
Dwars door alle wereldweeën heen horen we de voetstappen van de Bruidegom Die komt. We mogen, kunnen en willen niet profeteren. Maar we mogen toch wel tegen elkaar zeggen dat het geluid van Zijn voetstappen sterker wordt. Daarom is het goed om elkaar tenslotte voor te houden: Waakt dan te allen tijde, biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen (Lukas 21:36). Tegelijk zij er in het hart van elke ware gelovige het verlangen naar Christus’ wederkomst. Zou een vrouw, van wie de man op zee vaart, niet uitzien naar zijn thuiskomst? Zo zij er in het hart van al Gods pelgrims het verlangen naar de eeuwige gemeenschap met Christus, en worde de bede in het hart gevonden: Ja, kom Heere Jezus! (Openb. 22:20).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2023
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2023
De Wachter Sions | 12 Pagina's