Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren en Zijn Naam IMMÁNUËL heten. Jesaja 7:14

6 minuten leestijd

Geliefde lezer,

Jeruzalem is omsingeld door vijandelijke legers. Het leger van de Syriërs en het tienstammenrijk zijn opgetrokken naar Jeruzalem om koning Achaz te vervangen door een Syrische vazal. Daarmee poogde satan te bereiken dat de koninklijke scepter van Juda zal wijken en dat de Silo, de Christus, niet zal komen. Echter, ook nu zal blijken dat Christus de Verwinnaar in de strijd is.

Achaz en het volk waren zeer bevreesd. Hun hart was bewogen zoals de wind de bomen des wouds beweegt (vers 2). De Kanttekening geeft weer dat deze angst voortkomt uit ongeloof en wantrouwen tegenover de Heere maar ook vanwege een sprekend geweten. Echter, ondanks zijn sprekende geweten zocht Achaz niet de toevlucht bij de Heere maar bij de koning van Assyrië (2 Kon. 16:7).

Ondanks het wantrouwen, het ongeloof en het hulp zoeken buiten de HEERE, zendt de HEERE in Zijn nederbuigende goedheid toch Jesaja naar koning Achaz om de verlossing van Jeruzalem aan te kondigen. Achaz mag een teken ter bevestiging van de verlossing vragen: Eis u een teken van den HEERE uw God, eis beneden in de diepte of eis boven uit de hoogte (vers 11). Met andere woorden: welk teken u ook vraagt, de HEERE zal het geven. Hiermee opent de HEERE de schatkamer van Zijn almacht om het zondige Juda te lokken op de weg van behoud! Wordt Achaz hierdoor verbroken? Nee! Hij trekt zijn vrome jas aan en zegt huichelachtig: Ik zal het niet eisen en ik zal den HEERE niet verzoeken (vers 12). In het aangezicht van de dood veracht hij de Heere en verwerpt Zijn genade. Geliefde lezer, stel u niet boven de goddeloze koning Achaz. We zijn allen van dezelfde lap gescheurd. Wat blijkt hier de ontzaglijke macht van de zonde en de onbeschrijfelijk grote vijandschap die we van nature tegen de Heere en tegen Zijn genade hebben. De HEERE zou ons, vanwege onze verwerping en verachting van Hem, naar recht voorbij kunnen gaan met Zijn ge nade. Echter, omdat Hij een welbehagen heeft in Zijn volk zendt Hij nog knechten uit met de liefelijke Evangelie-boodschap opdat Zijn huis vol worde. Daarom is er ondanks ons nog hoop voor de Kerk.

De ongelovige Achaz heeft geen teken nodig. Toch geeft de HEERE een teken. Waarom? De Kanttekening schrijft het zo teer: ‘omdat de gelovigen versterking van het geloof van node hebben’. Moge dit teken ook tot versterking van Gods kinderen zijn die dit nu lezen.

Welk teken geeft de HEERE? Zie, een maagd zal zwanger worden. De HEERE vraagt hier aandacht voor het grootste wonder dat ooit heeft plaatsgevonden. Jesaja blikt door de Geest honderden jaren vooruit. Hij ziet die maagd (zoals het in het grondwoord staat) die zwanger zal worden zonder toedoen van een man. Toen de engel die maagd, Maria, aankondigde dat zij Gods Zoon zou baren, bevatte ze het ook niet. Ze vroeg: hoe zal dat wezen dewijl ik geen man beken? (Luk. 1:34). Merkt u op dat ze niet vraagt: “hoe kan dat wezen”? Maria geloofde dat de Heere dit wonder kan werken maar ze vroeg om nader onderwijs. En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Wat is deze Evangelieboodschap een oorzaak van eeuwige verwondering en aanbidding voor een zondaar die door het ontdekkend licht van de Heilige Geest leert dat zijn ziel gans melaats is van de zonde. Die nadat hij zich heeft gewassen met salpeter en veel zeep, niet schoner maar onreiner wordt. Wat is er nood in de ziel als geleerd wordt nooit meer God te kunnen bedoelen en alleen maar te kunnen zondigen tegen God, Die men zo lief gekregen heeft. Dan kan men zich niet boven koning Achaz stellen die God verachtte en verwierp. Wat een genade als in een weg van buigen onder het oordeel het Evangeliewoord klinkt: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren. Als dan het ge-loofsoog gericht wordt op de Zoon Die geboren wordt uit de maagd, dan wordt naar de mate van het geloof ervaren dat Hij door Zijn onschuld en volkomen heiligheid ‘mijn zonde waarin ik ontvangen en geboren ben voor Gods aangezicht bedekt’. Dan zingt men van Christus wat Zacharias zong van Johannes: ‘O dierbaar kind, o stof van vreugd, Geschenk van ’t Alvermogen!’

Hoe dieper de Kerk aan het lichaam der zonde ontdekt wordt hoe groter wonder het Evangeliewoord van onze tekst is. Hoe meer men ingeleid wordt in het wonder van de menswording van Gods Zoon, hoe meer men mag belijden wat een kerk - vader zegt over dit wonder: “hier past slechts aanbiddend stilzwijgen”. Wat krijgt de Zoon van de maagd een dierbare naam! Immánuël: God met ons. Door onze val zijn wij tegen God en moet God tegen ons zijn. Doordat Christus de menselijke natuur aannam kon Hij de eeuwige toorn van de Vader doordragen en is de Vader weer tevreden met Zijn kinderen. Daarom zal Hij ze in Christus niet begeven en niet verlaten. Ook niet in wegen die tegen het vlees zijn. Want Christus is die weg voor hen gegaan. Ook niet als ze in de hoogste aanvechtingen zijn. Want Christus heeft voor hen onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling ondergaan. Ook niet als ze ongelovig zijn. Want Christus heeft voor hen gebeden dat hun geloof niet zal ophouden. Ook niet als ze verdrukt worden door de (godsdienstige) wereld. Want Christus heeft de wereld overwonnen. De hele Kerk is gegraveerd in de beide handpalmen van Immánuël. Daarom is Immánuël altijd bij hen.

Achaz wilde geen teken hebben. Maar de Heere gaf het teken dat de maagd zwanger zal worden en een Zoon zal baren. Er zal geen Syrische koning op de troon van koning David komen, maar de Zoon zal gebaard worden, Die over het huis Jakobs Koning zal zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn (Luk. 1:33). Als de Kerk mag afzien van de vijandelijke legers van binnen en van buiten en op de Koning in Zijn schoonheid ziet, dan wordt het hart vervuld met heilbespiegelingen en roemt men: ‘Beminlijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven, Gaat al het schoon der mensen ver te boven.’

Zoals Pekah en Rezin zullen verliezen, zal het slangenzaad het verliezen van het Vrouwenzaad. Want de Zoon van God is gekomen om de werken des satans te verbreken. Geliefde lezer, van nature zijn we als Achaz. We verachten en verwerpen God en Zijn genade. Als we geen verloren zondaar zijn, hebben we geen teken van verlossing nodig. Toch wordt nog iedere zondag het Teken van verlossing aangewezen. ‘Zo gij Zijn stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord, Verhardt u niet, maar laat u leiden’.

Volk, mocht u verder ontdekt worden aan uw Achaz’ bestaan opdat een nadere openbaring van de gegeven Immánuël u in een nog hogere toon mag doen roemen in de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 december 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's