De tabernakeldienst (335)
De voornaamste reden waarvoor de Heere de tabernakel liet oprichten was de árk in het allerheiligste of het heilige der heiligen. Boven de ark was het verzoendeksel, de troon van God. Op dit verzoendeksel rustte een wolk, waarmee de Heere aangaf dat Hij daar woonde tussen de twee afgebeelde cherubijnen (Exod. 25:22; Lev. 16:2; Num. 7:89; Ps. 80:2). Deze wolk wordt de ‘schechinah’ genoemd: de heerlijkheid des HEEREN.
De twee stenen tafelen van de wet binnen in de ark
In Hebreeën 9:4 staat de inhoud van de ark beschreven: De gouden kruik, waar het manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds. Over het eerstgenoemde tweetal hebben we geschreven. We vragen nu uw aandacht voor de ‘tafelen des verbonds’, waarop de tien geboden van de wet stonden geschreven met Gods vinger.
Wij kunnen de wet niet gehoorzamen en de straf op de ongehoorzaamheid niet wegdragen. Daarom is Christus als Borg op aarde gekomen om de Wet met de liefde van Zijn hart te gehoorzamen en de straf op Zich te nemen om arme zondaars vrij te kopen door Zijn bloed en voor hen het eeuwige leven te verdienen. De hele tabernakeldienst is afgeschaft doordat Christus, op Wie de ark wees, de zaligheid heeft verdiend. Maar de geestelijke lessen zijn voor ons nog van grote betekenis. Als wij het heilige der heiligen vergelijken met Gods volk op aarde, dat straks in het huis des Vaders wordt overgebracht, dan behoeven we er niets aan toe te voegen.
Het heilige der heiligen op aarde
Voordat we over de twee stenen tafelen schrijven, willen we eerst een korte overdenking geven over ‘het heilige der heiligen op aarde’, en ‘het heilige der heiligen in de hemel’. Elke plaats is heilig waar de Heere het gebed van de smekelingen in hun benauwdheid op aarde verhoort en Zijn liefde aan hen schenkt. Of dit nu in de kelder of in de slaapkamer, op zolder of in Gods huis is, maar u stemt dan met de bruid in: De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren; wij zullen ons verheugen en in U verblijden (Hoogl. 1:4).
We achten het een groot voorrecht als onze gedachten worden opgetrokken tot in de hoogste hemel. We zouden de hemelpoort zien openstaan, zodat er geen afstand is tussen de aarde waarop we zijn en tussen de hemel waar onze Heere en Zaligmaker woont. Christus als de dierbare Koning geeft Zijn volk de liefdesopdracht om de dingen die boven zijn te overdenken (Kol. 3: 1-3). Een bedrukte zondaar die tot Christus’ volk behoort, kijkt reikhalzend naar de hemel, of Hij nog niet verschijnt, want Hij zal hem verlossen van duivel, zonde, nood, dood en smarten!
Als Christus, de dierbare Koning, onze gedachten gevangen neemt en op Hem richt, belijden we met Hiskía: Heere, bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest (Jes. 38:16). Wie van ons kan zo over de Heere spreken met dezelfde zielsgesteldheid als Hizkía? Hebt u dan niet eerst met Hizkía uitgeroepen: O HEERE, ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg? (Jes. 38:14). Was u dan geen arme van geest die naar troost verlangde? Die zich schuldig voelde omdat u heel Gods wet had overtreden en daarom vloekwaardig was? Veroorzaakte uw zonde geen droefheid omdat u tegen een heilig en een goeddoend God gezondigd had?
Gaf Christus uw zielsgesteldheid niet duidelijk weer in de gelijkenis van de verloren zoon die met boetvaardige voeten terugkwam en erkende: ‘Ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden’? (Luk. 15:21). Gaf Christus u daarop geen pelgrimsschoenen aan de voeten en nodigde Hij u niet uit om dicht bij Hem aan Zijn ronde tafel te zitten, naast andere zondaars, om met Hem de maaltijd te nuttigen? (Luk. 15:1, 22). Zag u niet hoe goedertieren en barmhartig Christus was toen Hij Zijn doorboorde handen en voeten toonde, en daarmee Zijn eeuwige zondaarsliefde aangaf dat Hij Zich voor u had doodgeliefd en u met God de Vader had verzoend! Hoe goed is het te vertoeven in het heilige der heiligen op aarde, in de bruiloftszaal van de Bruidegom in Zijn huis of in uw binnenkamer!
Niets kan Gods volk in deze huilende wildernis meer vertroosten dan de gemeenschap met en de liefdesuitlatingen van hun dierbare Borg en Zaligmaker. Zij zijn de zoete voorproefjes van de eeuwige gelukzaligheid die Hij hier op aarde u wil geven in al uw strijd en tegenheden, zodat u met goede moed Zijn wil opvolgt en Hem gewillig navolgt.
Deze voorproefjes van de eeuwige gelukzaligheid zijn mede oorzaak dat u Christus zeer hartelijk liefhebt en verlangend uitziet om eeuwig bij Hem te zijn. Merk de tijden dat Christus u in Zijn binnenkamer leidt aan als bijzondere hoogtijden, als verkwikkende oases in de woestijn, waar u rust in God vindt en al uw moeilijke zaken in Zijn handen geeft. U roept dan in stille verwondering uit: ‘Hoe dierbaar bent u voor mij Heere Jezus, hoe gezegend is Uw tegenwoordigheid voor mij, te midden van allerlei stormen van tegenheden en satans verzoekingen!’
Weet dat Christus hier op aarde een binnenkamer geeft, die we kunnen aanmerken als de voorkamer of het voorportaal van de hemelse heerlijkheid. Zie dit afgebeeld in de tabernakel. De eerste kamer van de tabernakel wordt ‘Het heilige’ genoemd. Een andere benaming voor ‘Het heilige der heiligen op aarde’ is: ‘de schaapskooi’. Alle verloren schapen die door Christus worden opgezocht en gevonden, zullen in de schaapskooi geleid worden. Christus beschermt hen en voedt hen buiten de schaapkooi in de weide van het heilig Evangelie (Joh. 10: 7-9).
Het heilige der heiligen in de hemel
Maar ‘het heilige der heiligen’, de tweede kamer van de tabernakel, beeldde daadwerkelijk de hemel af. Christus brengt Zijn volk op Zijn tijd in de hemelse heerlijkheid, waar zij onthaald worden op Zijn eeuwige liefde, Zijn onbezweken trouw, het horen van Zijn lieflijke stem en het staren op Zijn vriendelijk aangezicht in Wie zij ook de onuitsprekelijke heerlijkheid van de twee andere Goddelijke Personen aanschouwen. Zoals God in Christus Zich aan Jakob in een droom bekendmaakte als de God van Bethel, en hij uitriep: Dit is niet dan een huis Gods, dit is de poort des hemels (Gen. 28:17), zo kunt u vanuit uw Bethel-huisje de voorsmaken van de eeuwige gelukzaligheid proeven. Ja, uw Bethel-huisje is de binnenkamer van de Koning waarin u geleid wordt; het is de poort van de hemel die voor u openstaat, ofwel de voorkamer van de heerlijkheid waarnaar u verlangt. Welnu, het heilige der heiligen, de tweede kamer van de tabernakel, beeldde de hemelse heerlijkheid af, waar God en Christus woont met de heilige engelen en de verloste menigte die behoort tot de triomferende Kerk. Christus zal vanuit Zijn hemels heiligdom verloren zondaars verlossen uit de macht van satan.
Zolang u op aarde bent, voert u in Christus’ kracht de strijd tegen uw doodsvijanden, Die u in Zijn Naam de overwinning geeft. U stemt met de dichter in: ‘Die, na kortstondig ongeneugt, mij eindeloos verheugt’. Als Christus op de wolken des hemels komt, zal dit de volkomenheid van Gods Koninkrijk zijn, waarin God alles zal zijn in allen. In de hemelse bruiloftszaal, in ‘het heilige der heiligen in de hemel’, in het huis des Vaders zal het huwelijk tussen Christus en u als Zijn bruidsvolk voltrokken worden. De liefde waardoor u hier in beginsel één met Jezus, uw Zaligmaker bent geworden door het ware geloof, zal dan volkomen zijn. O, wanneer zal het toekomstige hemelse heilige der heiligen, de bruiloftszaal van de Bruidegom en Zijn binnenkamer werkelijkheid voor Gods volk zijn? Heere, mijn ziel verlangt naar U!
Hoe arm bent u als u nog zonder Christus leeft. Gods Geest opene uw ogen voor uw nameloze ellende en bereide u in Christus voor op het hemelse heilige der heiligen! Ziet u op de verdrukkingen die Gods volk op aarde ondervindt? Hoe dwaas bent u. Verdrukkingen zijn niet aangenaam, maar u weet niet hoe vriendelijk Jezus is. Mary Winslow schreef het volgende: ‘Hoe dikwijls is een onvriendelijke blik of uitspraak voor mijn ziel een zegen geweest. Het heeft mij tot Christus doen vluchten, en bij Hem heb ik geen onvriendelijkheid gevonden!’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2025
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2025
De Wachter Sions | 12 Pagina's