Persoonlijk Bijbel lezen
Reformatorische mbo-jongeren die thuis geen voorbeeld in persoonlijk Bijbellezen hebben, lezen de Bijbel zelf ook minder vaak. Ouders zijn van groot belang bij het stimuleren van Bijbellezen, hoewel zij weinig van die stimulans verwachten. Het nut van dit voorbeeld en de stimulans van ouders bij het Bijbellezen van jongeren is echter moeilijk te overschatten, blijkt uit onderzoek van de werkgroep Identiteit & Vorming van het Hoornbeeck College. Een kleine 2000 mbo-studenten, 2000 ouders en ruim 350 docenten vulden hiervoor een enquête in. De uitslag van dit onderzoek werd onlangs op de voorpagina van het Reformatorisch Dagblad toegelicht.
Voorbeeld
Bijna een kwart van de reformatorische mbo-jongeren mist thuis een (zichtbaar) voorbeeld in persoonlijk Bijbellezen. Onder studenten die dit voorbeeld missen, is het deel dat zelf niet uit de Bijbel leest twee keer zo groot als gemiddeld. Bijna vier op de tien mbo’ers zonder voorbeeldfiguren lezen maximaal eens per maand (!) uit de Bijbel. Jongeren worden vooral gestimuleerd om de Bijbel te lezen door erover te praten en door het voorbeeld van hun opvoeders, geven de meeste mbo’ers aan. Een derde van de ouders stimuleert hun kind echter soms of nooit. Sommigen van hen zeggen dat dit averechts werkt of dat hun kinderen niets met lezen hebben. Een andere opvallende uitkomst is dat de rol van docenten stukken kleiner is dan die van ouders. Die uitkomst bevestigt de grote betekenis van de ouders in de godsdienstige opvoeding, een gegeven waar het doopformulier ons ook op wijst.
Bijbelvertaling
Hoewel er in het onderzoek wel vragen zijn gesteld over de gebruikte Bijbelvertaling is daar in de krant weinig aandacht aan besteed, omdat men de focus op het persoonlijk Bijbellezen wilde leggen. Er is echter wel een verband. Aangegeven werd dat ongeveer de helft van de respondenten de Statenvertaling (al of niet met kanttekeningen of Bijbel met Uitleg) leest, en een kwart de Herziene Statenvertaling. Het andere kwart leest een moderne vertaling als de NBV, Bijbel in Gewone Taal of Het Boek. Nu zouden de lezers van De Wachter Sions kunnen denken dat de uitslagen van het onderzoek sterk beïnvloed worden door studenten en ouders van andere kerkverbanden. Immers, op het Hoornbeeck College zitten studenten vanuit de breedte van de gereformeerde gezindte. Om die reden heb ik de onderzoeksgegevens nader bekeken. Van de bijna 2000 studenten die meededen met het onderzoek is ruim tien procent dooplid van onze gemeenten. 69% van deze doopleden gebruikt voor het persoonlijk Bijbellezen de Statenvertaling, de rest leest een andere vertaling. Maar het Bijbellezen vindt vooral aan tafel plaats, zo blijkt uit het onderzoek. Aan tafel wordt in de gezinnen van onze gemeenten door 72% de Statenvertaling en in 4% van de gezinnen de Herziene Statenvertaling gelezen. In 15% van de gezinnen wordt er voorgelezen uit een kinderbijbel en voor het overige deel wordt er voorgelezen uit andere vertalingen. Het zou als positief geduid kunnen worden dat onze gemeenten vergeleken met andere kerkverbanden boven het gemiddelde zitten, maar de cijfers zijn op zichzelf genomen bedroevend.
Persoonlijke Bijbelstudie
Overigens heb ik geen bezwaar tegen het gebruik van een kinderbijbel, maar die mag het lezen van de Bijbel na de maaltijd niet verdringen. Het is erg belangrijk dat aan tafel niet alleen voorgelezen wordt uit de Statenvertaling, maar dat ook -met behulp van de kanttekeningen / uitlegtoegelicht wordt wat er staat. Het tekstbegrip neemt ook toe als er ook persoonlijk uit de Bijbel gelezen wordt. Persoonlijke Bijbelstudie als voorbereiding op de gezamenlijke Schriftlezing maakt het ook eenvoudiger om de tekst te verstaan en een toelichting te geven. Om die reden ga ik wat dieper in op het persoonlijk Bijbellezen.
In het boek ‘Christen-zijn in het dagelijks leven’ schrijft J.C. Ryle, die bekend staat om zijn sterk appellerende en indringende wijze van spreken en ook wel met onderscheid gelezen moet worden, uitvoerig over het nut en de noodzaak om persoonlijk uit de Bijbel te lezen. De Bijbel wordt volgens hem vaak op de verkeerde manier gelezen. ‘Als het gevaar van alle kanten op de loer ligt, dan moet u overwegen wat u te doen staat aan de hand van de gids die God u ge geven heeft. Ik roep u op, ik vermaan u nu een eerlijk antwoord te geven op mijn vraag. Wat doet u met de Bijbel? Leest u die? Hoe leest gij?’ Wat onze levensstijl betreft moet de Bijbel maatgevend zijn. ‘We moeten ons horloge niet gelijk zetten naar de klok van de buurman, maar naar de zonnewijzer van het Woord.’
Ryle roept op om de Bijbel dagelijks te lezen en na te denken over wat het gelezene te zeggen heeft voor de eigen situatie over onze woorden en daden. De persoonlijke genademiddelen zijn iedere dag voor onze ziel net zo nodig als voedsel en kleding voor het lichaam. ‘Maak u er niet haastig van af. Geef de Bijbel het beste en niet het slechtste deel van uw tijd. Maar welk plan u ook nastreeft, laat het een vaste regel zijn in uw lezen om dagelijks de troon der genade aan te lopen en de Bijbel te lezen.’
Adviezen van Ryle
Ryle geeft een aantal adviezen voor het persoonlijk Bijbellezen. Allereerst door vandaag nog te beginnen met het dagelijks persoonlijk Bijbellezen, met het oprechte verlangen de Bijbel te begrijpen. Het gaat niet om het aantal hoofdstukken wat gelezen wordt, want dan gaat het om de vorm, het ritueel, en dat leidt tot sleur. Bij het lezen moet voortdurend naar de betekenis gezocht worden. ‘U moet erin graven zoals een goudzoeker in de grond graaft.’ Ryle roept op tot waakzaamheid bij het dagelijkse Bijbellezen. ‘Laten we terwijl we lezen niet gapend en slaperig over de Bijbel gebogen zijn. Laten we lezen zoals een Londense zakenman de beursberichten in de Times leest, of zoals een vrouw een brief leest van haar man die in buitenland zit. (…) Ik zeg het nog eens, laten we waakzaam zijn. O, dat we zullen lezen met een hongerige geest en een eenvoudig verlangen om gesticht te worden. Laten we ons vast voornemen de Bijbel een grotere plaats in ons gezinsleven te geven. Laten we daaruit iedere morgen en avond lezen voor onze kinderen en laten we ons er niet voor schamen als andere mensen dat zien. Laten we niet ontmoedigd worden als we daarvan geen gevolgen zien. Het lezen van de Bijbel in het gezin heeft menigeen, zo niet voor de hel, dan toch voor de gevangenis behoed.’
Ryle adviseert ook om de hele Bijbel te lezen. Natuurlijk is het goed om in bepaalde omstandigheden toepasselijke Bijbelgedeelten te kiezen. Maar afgezien daarvan is het goed om het Oude en Nieuwe Testament tegelijkertijd te lezen, om beide van het begin tot het eind te lezen en dan weer opnieuw te beginnen. Lees de Bijbel op een ordelijke manier!
Oproep
Ryle eindigt zijn verhandeling met de oproep meer en meer bij de Bijbel te leven en er ook over te spreken. ‘Helaas is de conversatie van Christenen als ze elkaar ontmoeten dikwijls bedroevend onvruchtbaar! Wat worden er een lichtzinnige, alledaagse en liefdeloze dingen gezegd! Laten we meer over de Bijbel spreken.’ Laten we alles aan de Bijbel toetsen om met Gods hulp daarnaar te handelen. ‘O, dat we in toenemende mate mogen leren ‘onze wegen te bewaren’ bij het Woord (Ps. 119:9).’
Ik moet de verleiding om meer te citeren onderdrukken. Dit artikel begon met het gegeven dat onze jeugd persoonlijk weinig uit de Bijbel leest en dat ze weinig goede voorbeelden zien. De adviezen van Ryle hebben ons veel te zeggen. We hebben allemaal huiswerk gekregen. Geve de Heere dat onze huizen een werkplaats van Zijn Geest zijn! Ontwaak, Noordenwind, en kom, Gij Zuidenwind, doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen uitvloeien (Hooglied 4:16).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2025
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2025
De Wachter Sions | 12 Pagina's