De gevangenis gevankelijk gevoerd
Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd … Psalm 68:19
Geliefde lezer,
Na Zijn diepe vernedering is Christus uitermate verhoogd. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is (Filipp. 2:9). Als Borg en Middelaar heeft Hij door Zijn diepe vernedering aan Gods recht voldaan en de zaligheid verdiend voor Zijn uitverkorenen. Hij heeft hun zonden op Zich genomen, hun schuld betaald, het handschrift uitgewist, de vloek weggenomen, de toorn Gods gedragen, satans kop vermorzeld.
Na Zijn bitter lijden en sterven is Hij ten derden dage wederom opgestaan van de doden. Hij heeft dood, hel, graf en satan overwonnen. Hij is opgestaan om de zaligheid door Zijn Geest toe te passen aan Zijn volk.
Hij is verschenen aan de vrouwen, aan de discipelen, aan meer dan 500 broederen op eenmaal. Veertig dagen heeft Hij Zijn apostelen en kinderen als Profeet nog onderwijs gegeven. Ze kregen onderwijs in het Koninkrijk Gods. Hij opende hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden. Hij gaf onderwijs in Zijn Priesterambt, waarom Hij had moeten lijden. Hij leerde hen ook om door het geloof te leven en niet alleen door aanschouwen, zoals bij Maria Magdalena: Raak Mij niet aan….
Maar ook werden de apostelen uitgezonden om te prediken in de gehele wereld: Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb (Matth. 28:19).
Na die 40 dagen is Christus ten hemel gevaren. Met welk doel? Dat lezen we in Psalm 68:19: Gij zijt opgevaren in de hoogte… Opgevaren: dit woord heeft een letterlijke én een hogere betekenis. Beide betekenissen staan in de kanttekeningen boven Psalm 68: ‘Bij het opbrengen van de ark des verbonds in Sion vermaant David, dat men God love over Zijn wonderbare liefde en kracht, door dewelke Hij Zijn volk uit Egypte verlost, door de woestijn geleid, in Kanaän gevoerd en geplant, hun vijanden gedempt en Sion tot Zijn en Zijner arke woonstede verkoren heeft [de letterlijke betekenis]; onder welke zaken hij zich in den geest verheugt over onzen Heere Jezus Christus, bijzonderlijk over Zijn verrijzenis en hemelvaart, mitsgaders de heilzame gaven en weldaden, die de kerk der Joden en heidenen daarvan geniet, zo op aarde als in het hemels Kanaän, om God eeuwiglijk te prijzen [de hogere betekenis].’
David is hier een type van Christus. Christus, de Zone Davids, is de meerdere David, in Zijn diepe vernedering en heerlijke verhoging. Kanttekening 41 zegt: ‘God is wel grotelijks verhoogd door de victories, die Hij Zijn volk Israël in Kanaän verleend heeft, maar dat dit eigenlijk ziet op de victorie van onzen Heere Jezus Christus, Die al Zijn en onze geestelijke vijanden overwonnen en in Zijn hemelvaart als in triomf gevankelijk gevoerd heeft, en (gelijk na de victorie placht te geschieden) uit Zijn troon overvloed van allerlei gaven heeft uitgedeeld in Zijn kerk, zelfs aan ongelovigen, tot hun bekering en inlijving in Gods kerk, daarvan betuigt de apostel, Éfeze 4:8’.
Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd. De kanttekening bij Éfeze 4 zegt: ‘Dat is, degenen die ons gevangen hielden, namelijk zonde, duivel, dood en verdoemenis; over welke alle Christus door Zijn dood, verrijzenis en hemelvaart heeft getriomfeerd, zodat hoewel zij ons nog bestrijden, wij nochtans in Christus de overwinning over alle hebben.’
Kent u het nut van Christus’ hemelvaart? Kent u die gevangenis? Bent u er door Christus uit bevrijd? Toen u ontvangen en geboren werd, zat u al in de gevangenis. Dat geldt voor ieder mens. Door Adams val zijn we onze vrijheid kwijtgeraakt. We zijn slaven en gevangenen van satan geworden, moedwillig en vrijwillig. Satan is die sterkgewapende. Niemand kan zichzelf losrukken uit zijn macht. Daarbij zitten we gevangen in de gevangenis van onze zonde, onze hoogmoed, onze wereldliefde, onze eigen begeerten. We willen en kunnen ons niet bevrijden uit die gevangenis. Zo reizen we naar onze eeuwige gevangenis, de eeuwige dood.
Hebt u dit ingeleefd? Bent u God kwijt? Is de zonde tot een last geworden? Ligt u onder de vloek van de wet? Kent u uw diepe nood en ellende waarin u gekomen bent? Zijn de banden en boeien des doods gaan knellen? Voelt u de macht van satan? Hebt u alles geprobeerd om los te komen? Onmogelijk is het om vrij te komen! Onmogelijk is het om zalig te worden; en dat om eigen schuld. Dan gaat u de dichter begrijpen: De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis (Ps. 116:3). Dan roept u uit de diepte tot God: Voer mijn ziel uit de gevangenis, om Uw Naam te loven (Ps. 142:8). Verlos mij, o God, want de wateren zijn gekomen tot aan de ziel (Ps. 69:2).
Wanneer u dan mag horen dat Christus gekomen is om den gebondene uit te voeren uit de gevangenis, en uit het gevangenhuis hen die in duisternis zitten (Jes. 42:7), dan staat de deur van de gevangenis op een kier. Er komt hoop! U gaat nog harder en sterker roepen. Maar u zit nog steeds vast.
Wanneer u Christus mag leren kennen, als de enige en volkomen Zaligmaker; wanneer Hij spreekt tot uw ziel: Vrees niet, gij wormken Jakobs, gij volksken Israëls; Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israëls (Jes. 41:14), dan mag u zingen en God loven: Gij zijt Uw land gunstig geweest, HEERE; de gevangenis van Jakob hebt Gij gewend (Ps. 85:2).
Al plaagt satan elke keer opnieuw, al bruist ons verdorven bestaan steeds weer. Als het geloof in beoefening mag zijn en we Christus en Zijn volkomen gerechtigheid mogen zien, dan kunnen we met Job zingen, te midden van verdrukkingen en aanvechtingen: Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan; En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen; Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot (Job 19:25-27).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 mei 2025
De Wachter Sions | 12 Pagina's