Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods Werk En Ons Werk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods Werk En Ons Werk

(Vooraf te lezen Filippenzen 2 12—3 1)

6 minuten leestijd

Blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om Zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt Filippenzen 2 12 en 13

Jaren geleden stond op de voorpagina van een christelijk blad een hoofdartikel, dat een opvallend opschrift droeg- "Ladder of roltrap'^" Het bleek te gaan over de vraag hoe wij, mensen, onze eeuwige bestemming kunnen bereiken Moeten wij met veel inspanning langs een hoge ladder proberen op te klim men naar de hoge hemel'' Of mogen wij ons op ons gemak door middel van een roltrap naar boven laten brengen'' Dat probleem is niet nieuw Het is feitelijk alle eeuwen door een twistpunt geweest, waarover godsdienstige mensen het nooit samen eens werden Wie heeft er gelijk'' De schrijver van het bewuste artikel verdedigde de

De schrijver van het bewuste artikel verdedigde de mening, dat beide opvattingen eenzijdig zijn en daarom ook onjuist Werkheiligheid en valse lijdelijkheid zijn allebei uitersten, waarvoor wij op onze hoede moeten zijn Mij dunkt, dat deze man zich voor zijn opvatting kon beroepen op de bekende uitspraak van Paulus in zijn brief aan de Filippenzen "Blijft uw be houdenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om Zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt'"Ons behoud is volgens de apostel zowel ons eigen werk als Gods werk Hoe dat precies in elkaar grijpt, is een geheimenis dat wij niet kunnen doorzien, maar dat wij wel hebben te erkennen *

*

"Blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven'" bindt Paulus de gemeente van Filippi op het hart HIJ heeft hen destijds geestelijk mogen activeren, toen hij hun het evangelie kwam verkondigen Laten zij ervoor oppassen, dat zij tijdens zijn afwezig heid met weer terugvallen tot stilstand en werkeloos heid Het is nodig, dat zij onverminderd werk blijven maken van hun behoud En hoe dienen zij dat dan aan te leggen'' Dat heeft hij hun in zijn prediking en onderricht wel voldoende uitgelegd Het komt erop neer, dat zij de goede strijd van het geloof blijven voeren en dat zij blijven grijpen naar het eeuwige leven Daarmee zijn zij goed en wel begonnen en daarmee mogen zij niet meer ophouden

Voor Paulus zelf is zijn bekering het startpunt ge weest van deze geloofsactiviteit En sindsdien is hij ook rusteloos in actie gebleven Zijn hele leven zal daarmee zijn gemoeid Het kost niet alleen inspanning om tot het geloof te komen, maar ook om in het geloof te blijven Wijlen professor Van Ruler zei dan ook terecht, dat de bekering geen punt maar een lijn is Wij kunnen onszelf nooit de luxe veroorloven om geestelijk te gaan rentenieren, omdat wij onze schaapjes goed en wel op het droge hebben "Blijft uw behoudenis bewerken", is het consigne Het valt wel op, dat deze geloofsstrijd met alleen met volharding moet worden gevoerd, maar ook "met vrees en beven" Betekent dat zoveel als "met angst in het hart", omdat de uitslag erg onzeker is'' Nee, de apostel wil daardoor beklemtonen, dat wij het onszelf niet gemakkelijk mogen maken alsof alles wel als vanzelf in orde zou komen Hij waarschuwt tegen valse gerustheid en geestelijke overmoed Het moet ons heilige ernst zijn met het bewerken (of uitwerken) van ons behoud Het gaat om grote dingen om ons eeuwig heil' Laat niemand daar oppervlakkig of lichtvaardig over denken

*

Intussen zal deze aansporing van Paulus wel enige vragen oproepen bij mensen, die zichzelf enigszins hebben leren kennen "Hoe brengen wij dat op"^ En hoe houden wij dat voP" De goede strijd van het geloof IS een zware, een te zware opgave voor zwakkelingen zoals WIJ zijn Waar halen wij de kracht vandaan, die WIJ zelf te kort komen'' De apostel heeft het antwoord bij de hand Het is voor christenen mogelijk om hun behoud met vrees en beven te blijven bewerken "Want het is God, die om Zijn welbehagen zowel het willen als hel werken in u werkt'" Wij staan er niet alleen voor en zijn niet op onszelf aangewezen WIJ hebben een machtige Bondgenoot aan onze zijde Meer nog wij mogen rekenen op een Goddelijke Inspirator, die door Zijn Geest in ons werkt Hij wekt in ons de wil tot geloven en stelt ons ook in staat tot de daad van het geloven

En waaraan hebben wij die gunst en genade te danken'' HIJ doet dat met om iets in ons, maar alleen "om Zijn welbehagen" Het is Zijn onverdiende goedheid, die Hem daartoe beweegt Hij wil mets liever dan ons behoud en heeft daar alles voor over Zijn liefde voor zondige mensen is toch duidelijk aan het licht gekomen in de zending en overgave van Zijn enige Zoon'' Hij stelt ons geen onvervulbare eisen, waaraan wij ons vertillen Maar Hij geeft ons wat Hij van ons vraagt Het geloof waardoor wij behouden 153 moeten worden, is niet alleen een opgave voor ons, maar ook en bovenal een gave van Hem!

* Wij moeten proberen deze beide kanten van de

Wij moeten proberen deze beide kanten van de zaak in evenwicht te houden: "het geloof is ons werk en het is Gods werk". Een bekende spreuk luidt: "God geeft de vogels te eten, maar zij moeten er wel zelf voor vliegen!" Met een variatie daarop mogen wij zeggen: "God brengt ons behoud tot stand, maar wij moeten ons er wel zelf voor inzetten". Onze voorouders hadden daarvoor zo'n sprekende zegswijze: "God behandelt ons niet als een stok en een blok". Hij eerbiedigt onze menselijke verantwoordelijkheid. Hij schakelt ons niet uit, maar Hij schakelt ons in. Dat komt in talloze bijbelverhalen zonneklaar naar voren. Een paar voorbeelden als illustratie zullen voldoende zijn om dat aan te tonen. God bevrijdt Zijn volk Israël uit de slavernij van Egypte, maar zij moeten wel zelf door de Schelfzee heentrekken. God houdt hen in de woestijn in leven met brood uit de hemel, maar zij moeten wel de moeite nemen om het elke morgen in te zamelen. God geeft hun het beloofde land als woonplaats, maar zij moeten wel de strijd aanbinden tegen de Kanaanieten. Zou deze zelfde dubbelheid ook niet van kracht zijn bij de verwerkelijking van ons behoud? Laten wij daar dan ook niet aan tornen!

*

"Wat moet ik doen om behouden te worden?" Die noodkreet van de gevangenbewaarder van Filippi is en blijft de grote levensvraag voor iedereen. Helaas komt zij bij veel mensen buiten de kerk zelden of nooit in het hart op. En helaas schijnen veel mensen binnen de kerk er ook niet meer zo zwaar aan te tillen. Een predikant moet zijn gemeente eens vanaf de kansel hebben toegeroepen: "Met onze zieltjes komt het wel in orde!" Wij doen er beter aan om naar de apostel Paulus te luisteren: "Blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven; want God is het, die om Zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt!" Het is levensgevaarlijk om onszelf niet te bekommeren over de vraag naar ons behoud. Van ons wordt gevraagd, dat wij ons daar ernstig mee bezighouden. Het is ook onverantwoord, als wij onszelf er gemakzuchtig vanaf maken met een beroep op onze zwakheid en onbekwaamheid. God is wel al-werkzaam, maar niet alleen-werkzaam. Werkt aan uw behoud, omdat God in u werkt!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 1990

Ecclesia | 8 Pagina's

Gods Werk En Ons Werk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 1990

Ecclesia | 8 Pagina's