Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik Geloof In De Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik Geloof In De Heilige Geest

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een magere belijdenis?

In zijn prachtige boekje: "Ik geloof in de Heilige Geest" '), vraagt prof. dr. J. H. Bavinck zich af of de woorden uit het Apostolicum: "Ik geloof in de Heilige Geest" niet wat al te mager zijn. "Ik geloof in God de Vader", dat laat zich ver

"Ik geloof in God de Vader", dat laat zich verstaan: "Zie, God is groot en wij begrijpen Hem niet". Rondom Hem zijn wolken en donkerheid. God bewoont een ontoegankelijk licht. Toch gelóven we in Hem, we leggen vol vertrouwen ons leven in Zijn Vaderhanden.

Hetzelfde mag gezegd worden met betrekking tot de Here Jezus Christus. Niemand van ons heeft Hem persoonlijk gezien of is persoonlijk aangeraakt door Zijn zegenende handen. Toch stellen de gelovigen hun vertrouwen op Hem, op Zijn heilswerk.

Maar mag er ten aanzien van de Heilige Geest niet méér gezegd worden dan: "Ik geloof in de Heilige Geest"? Hij is toch Degene die ingrijpt in ons bestaan? Die in ons woont, die ons gegeven is als Onderpand? Zouden we niet mogen zeggen: "En ik belijd dat in deze keiharde wereld, waarin God bijna afwezig schijnt te zijn, waarin alles schijnt meegesleurd te worden door zuiver aardse krachten zonder dat ooit Gods machtige hand ingrijpt, toch in het werk van de Heilige Geest duidelijk en onmiskenbaar tekenen ook binnen het bestek van mijn eigen bestaan aanwijsbaar zijn van Zijn bekerende, vernieuwende, sterkende tegenwoordigheid"? ^) 130

"Is het nog mogelijk God te ondergaan, door Hem als het ware overstroomd te worden?" ^) Zullen we dat nu eens niet belijden? Hebben wij zulke woorden niet hard nodig in een tijd van Godsvervreemding, Godsverberging vanwege de zonde, en secularisatie, in een tijd waarin ieder de schouders over God ophaalt? Onze cultuur dreigt god-loos te worden; het geloof verwordt tot een privé-aangelegenheid: het mag niet meer als gist de samenleving doortrekken. Is het dan niet heerlijk om in een samenleving die het geloof in God is kwijtgeraakt, met kracht God ter sprake te kunnen brengen? Is dat niet het aantrekkelijke van de pinksterbeweging, waar God, om zo te spreken, zichtbaar wordt gemaakt in Zijn tastbare, merkbare presentie? Is het niet ontzaglijk mager: "Ik geloof in de Heilige Geest"? Is het niet aan dit sobere spreken te wijten dat velen de Geest zo vaag vinden? Ooit zei een ouderling na een dienst op het Pinksterfeest tegen mij: "Met de Heilige Geest weet ik niet zo veel raad, ik weet wel wat be-geest-erd zijn betekent". Is dat niet onze eigen schuld? Is het niet de grote verdienste van de pinksterbeweging en de charismatische beweging dat de Geest veel meer als realiteit beleden en, naar men zegt, beleefd wordt? Ik ben er echter van overtuigd dat het toch zinvol

Ik ben er echter van overtuigd dat het toch zinvol is om de woorden die de eeuwen door beleden zijn, te herhalen: "Ik geloof in de Heilige Geest". Treedt de Heilige Geest wel zo op de voorgrond? Niet alleen onder het oude verbond, maar ook in de nieuwe bedeling? Blijft Hij niet, ook daar waar Hij met grote kracht werkt en aanwezig is, toch Degene die "achter de schermen" Zijn werk doet? Ik kies met opzet voor de woorden: "achter de schermen". Daar zitten twee elementen in, die m.i. onopgeefbaar zijn als we spreken over het werk van de Geest. In de eerste plaats horen wij in deze woorden een verborgen werking. In de tweede plaats geven zij een actieve en onmisbare wer king te kennen In gedachten zie ik een podium voor me met daarop een groot orkest dat op magistrale wijze een symfonie ten gehore brengt onder de bezie lende leiding van de dirigent De dirigent ontvangt na afloop een daverend applaus Toch trad hij slechts anderhalf uur op Maar vele mensen zijn bezig geweest met het opzetten van het podium Zij werkten achter de schermen Zij ontvangen geen applaus Hun werk was verborgen, maar onmisbaar Zonder hun werk had het concert geen doorgang kunnen vinden Dit is nu uitgerekend het werk van de Geest verborgen, maar onmisbaar De Here Jezus zegt in Johannes 16 dan ook "Hij zal het uit het Mijne nemen en u verkondigen " De Geest spreekt niet van Zichzelf Hij heeft geen andere bouwstenen ter beschikking dan de rotssteen Christus Het wordt gevaarlijk als het spre ken over de Geest het kruis van Christus met belicht, maar overschaduwt De werking van de Heilige Geest IS dus een verborgen werking De schijnwerper wordt op Christus gericht Tegelijk is Zijn werking onmis baar Zonder de verlichtende werking van de Heilige Geest blijft het kruis voor ons verborgen en blijft de kracht van Christus' bloed voor ons onbekend Juist daarom mag in ons gebed een ruime plaats ingenomen worden voor de bede om de krachtige werking van de Heilige Geest, opdat voor de wereld en voor ons eigen leven de betekenis van Jezus' dood, opstanding, hemelvaart en ook van Zijn wederkomst tot een levende werkelijkheid wordt

Het werk van de Heilige Geest in het leven van de gelovigen

Na deze inleidende opmerkingen willen wij graag enkele gedachten van Kohlbrugge doorgeven over het werk van de Heilige Geest in het leven der gelovigen Drie dingen vallen in zijn prediking over de Heilige Geest op

De Heilige Geest als Trooster

In de eerste plaats benadrukt Kohlbrugge voortdurend dat de Heilige Geest de Trooster is, zoals de Here Jezus Hem heeft genoemd Dat is voor hem het eigen lijke werk van de Heilige Geest, omdat de discipelen van Christus de Trooster nodig hebben' In een preek naar aanleiding van Johannes 14 16, 17 zegt hij daar over het volgende

"Terwijl ZIJ (Jezus' discipelen van alle eeuwen) zonder Zijn zichtbare tegenwoordigheid m de we reld zouden zijn, zou allerlei nood over hen komen en zouden zij allerlei droefheid smaken tot aan Zijn wederkomst, want om Zijns Naams wil zouden ZIJ door allen gehaat worden ( ) Maar hoe zouden de arme discipelen door zulke noden heenkomen'^ Hoe volharden'^ Hoe de overwinning be halen'' De Here belooft hun een andere Trooster " "Het werk van deze Trooster geeft alle reden tot diepe dankbaarheid Voorwaar, als wij eens recht overwegen en bedenken, hoe wij tot nu toe in al onze noden en angsten zijn geleid, gedragen en geschraagd, en hoe deze Geest bij ons is gebleven niettegenstaande onze blindheid en de hardheid van ons hart, ons versaagd-zijn en twijfelen, ons ongeloof en onze duizenden zonden, hoe deze Trooster voortdurend de liefde opgewekt, het ge loof versterkt, de hoop op de zaligheid levend gehouden heeft, en ons tot nu toe over elke tegenstand heengeholpen heeft, hoe Hij ons tegenover wet, zonde, dood, duivel en wereld voortdurend de genade van Jezus Christus en de liefde des Vaders heeft te aanschouwen en te genieten gegeven, en hoe WIJ Hem van de Vader en van de Zoon als een vrijwilhge gave ontvangen hebben, wat kunnen wij dan anders dan aanbidden en in dit vaste vertrouwen leven de trouwe God zal het ook verder wel maken en ervoor zorgen, dat wij op de weg niet omkomen'^" ^)

De Geest troost, als nood en druk van buitenaf hoog oplopen Als de wereld, ook de vrome wereld, van het kruis van Christus met wil weten en de gelovigen probeert te schande te maken De Geest troost zwakke zondaren, in zichzelf blind en verhard, vol ongeloof en twijfel Hij troost tegen alle aanklachten van de duivel en van het eigen geweten m Hij wekt de liefde op. HIJ versterkt het geloof en houdt de hoop op de eeuwige zahgheid levend Hij opent de ogen voor de liefde van de Vader Zo is Zijn werk weliswaar verborgen, maar uiterst actief en onmisbaar

Waarmee troost de Heilige Geest? In de tweede plaats benadrukt Kohlbrugge waarmee

In de tweede plaats benadrukt Kohlbrugge waarmee de Geest de gelovigen troost Kohlbrugge houdt ons voor "HIJ vertroost ons met Christus en met alle beloften Gods ( )" ^) HIJ zal het immers uit het Mijne nemen, volgens het Woord van Christus, en u verkondigen'' De Heilige Geest is de enige grote Chnstusverkondiger'

Dat IS tegelijk het geheim van Kohlbrugges eigen prediking Wat kon hij troosten, bemoedigen, door schuld verslagen harten oprichten door hun de woorden en beloften Gods voor te houden, door Christus in al Zijn heerlijkheid te verkondigen In een leerrede over Johannes 14 26 beschrijft hij hoe en wanneer de Heilige Geest de aangevochten gelovigen vertroost in de hitte der droefenis, in het vuur der aanvechting en m de angsten des doods We lezen dan een indrukwekkend aantal woorden uit de Heilige Schrift, beloften Gods Even ontstaat bij ons de neiging om de aangehaalde schnftplaatsen maar over te slaan en te lezen wat Kohlbrugge zelf schrijft Maar wie Kohlbrugge goed verstaat, begrijpt dat hij daarmee een fundamentele fout begaat met Kohlbrugge troost, de Heilige Geest troost Waarmee'' "Hij vertroost ons met Christus en met alle beloften Gods"'

Wanneer wij de gestalte van Christus ontdekken en de beloften Gods een voor een voor ons opengaan, is dat het werk van de Heilige Geest Verborgen, Hij spreekt niet van Zichzelf Hij spreekt van Christus, en in Hem van de liefde van de Vader Onmisbaar is deze Trooster'

(Het tweede en laatste gedeelte volgt)


1 J H Bavmck, Ik geloof in de Heilige Geesl Den Haag, z j

2 J H Bavinck, a w p 8

3 J H Bavinck, a w p 9

4 H F Kohlbrugge Feesistoffen 's Gravenhage 1982 p 278 v

5 H F Kohlbrugge, Feesistoffen p 302 Zie ook W Aalders en 131

D. van Heyst, Hermann Friedrich Kohlbrugge (1803-1875), zijn leven, zijn prediking, zijn geschriften, Den Haag 1976, p. 251.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1993

Ecclesia | 8 Pagina's

Ik Geloof In De Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1993

Ecclesia | 8 Pagina's