Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De betekenis van huwelijk en gezin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De betekenis van huwelijk en gezin

4 minuten leestijd

De bekende theoloog Dietrich Bonhoeffer schreef in mei 1943 in de gevangenis te Tegel een trouwpreek voor zijn nicht en haar verloofde, die weldra in hef huwelijk zouden treden. In deze preek schetst hij naar aanleiding van Efeziërs 1: 12 de rijkdom die God in het huwelijk aan het mensdom gegeven heeft.

De recente besluiten die in de Nederlandse hiervormde Kerk genomen zijn met betrekking tot het huwelijk bepalen er ons op een bedroevende wijze bij hoe belangrijk hef is om het authentiek christelijke getuigenis van mensen als Bonhoeffer steeds weer te laten horen. Enkele passages uit deze preek, die de lezer kan vinden in hef boek Verzet en Overgave geeft de redactie graag aan onze lezerskring door De trouwtekst uit Efeziërs 1:12 luidt: Opdat wij zouden zijn tot lof Zijner heerlijkheid...

Het huwelijk is meer dan jullie wederzijdse liefde. Het huwelijk heeft meer gewicht, meer waarde; want het is Gods heilige instelling, waardoor Hij de mensen tot het einde der dogen wil behouden. In je liefde zie je op de wereld alleen elkaar, in het huwelijk ben je een schakel in de keten der geslachten, die God tot zijn eer laat komen en gaan en roept tot zijn Rijk. In je liefde zie je alleen de hemel van je eigen geluk, door je huwelijk aanvaard je de verantwoordelijkheid tegenover de wereld en de mensen. Je liefde is van niemand dan van jullie alleen. Ze is persoonlijk. Het huwelijk is iets bovenpersoonlijks, het is een levensstaat, een ambt. Pas de kroon maakt de koning en niet de wil om te heersen; zo maakt pas het huwelijk en niet je wederzijdse liefde jullie tot een echtpaar voor God en de mensen. Je hebt de ring eerst aan elkaar gegeven en toen opnieuw ontvangen uit de hand van de predikant; de liefde komt voort uit jullie zelf, het huwelijk komt van boven, van God. Zover God staat boven de mens, zover staat de heiligheid, het recht en de belofte van het huwelijk boven de heiligheid, het recht en de belofte van de liefde Jullie liefde droogt niet het huwelijk, van nu af droogt het huwelijk jullie liefde. Vrij van alle onzekerheid, die steeds in de liefde woont, mogen jullie nu zonder twijfel en met vol vertrouwen tot elkaar zeggen- wij kunnen elkaar nooit meer verliezen, wij horen door Gods wil bij elkaar tot dood.

De plaats die God de vrouw heeft toegewezen in het huwelijk is het huis van de man. Wat een huis betekenen kon zijn de meesten vergeten, maar ons is het juist nu (in oorlogstijd) bijzonder duidelijk geworden Het is midden in de wereld een eigen domein, een burcht in de storm van de tijd, een toevluchtsoord, een tempel; het rust niet op de wankele basis van wisselende gebeurtenissen in het openbare leven, het rust in God; van God kreeg het zijn zin en waarde, zijn wezen en recht, zijn eigen doel en waardigheid. Het is een stichting van God in de wereld, een plaats waar - wat er ook gebeurt in de wereld - vrede moet heersen, stilte, vreugde, liefde, reinheid, beheersing, eerbied, gehoorzaamheid en in dit alles geluk. Het is de roeping en het geluk van de vrouw, in de wereld deze wereld te bouwen voor de man en daarin te werken. Gelukkig de vrouw die begrijpt, hoe groot en rijk hoor roeping en opdracht is. Niet het nieuwe moor het blijvende, niet het wisselende maar het bestendige, niet het luidruchtige maar het stille, niet de woorden maar het doen, niet het bevelen maar het winnen, niet het begeren maar het bezitten en dit alles gedragen en bezield door de liefde tot de man, dat is het rijk van de vrouw. Het geluk dat de man vindt in een goede of zoals de Bijbel het zegt in een 'degelijke', 'wakkere' vrouw, wordt in de Bijbel steeds weer geprezen als het hoogst denkbare aardse geluk. 'Haar waarde gaat koralen ver te boven'. 'Een degelijke vrouw is de kroon van hoor man'. Maar even duidelijk spreekt de Bijbel over het onheil dat een slechte, 'dwaze' vrouw brengt over hoor man en het hele huis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 juli 2002

Ecclesia | 8 Pagina's

De betekenis van huwelijk en gezin

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 juli 2002

Ecclesia | 8 Pagina's