Vertrouwen
“Wie uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen.” Psalm 9 : 11a
WWe kennen de geschiedenis van Leidens ontzet in 1574. Benarde omstandigheden gingen eraan vooraf. De hulp van de prins van Oranje en de moed van Leidens burgemeester leken tevergeefs. Toen echter draaide de wind en kon de geuzenvloot “opstomen” naar de stad. De Spanjolen vluchtten. Leiden was vrij en de honger voorbij. Vervolgens trok men naar de Pieterskerk. Daar is toen Psalm 9 gezongen: “In U wil ik wezen verblijd, / dat is mijn vreugd in deze tijd, / omdat door uwe grote macht / mijn vijand wijkt en vliedt met kracht.”
Ook Davids omstandigheden waren benard, blijkt uit Psalm 9. Het gaat namelijk over vijanden en haters, over ellende en leugen. En onze omstandigheden? Ook wij zijn kwetsbaar. Persoonlijk. Als gemeente. Zeker nu de epidemie rondwaart. Hoeveel ranken worden momenteel afgesneden? Kan ík straks zeggen: “Ik heb de goede strijd gestreden en het geloof behouden”?
Onze tekst steekt ons een hart onder de riem: “Wie uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen.” Daarom laat God telkens zijn Naam horen: “Here, Ik ben die Ik ben.” Een raadselachtige naam op het eerste gehoor. Dat is met opzet. Want hoe zijn wij? We hebben graag iets in de hand, zetten graag iets náár onze hand. Ook God. Maar dan onttrekt Hij zich aan ons en laat ons weten: “Ik ben die Ik ben.” Als wil Hij zeggen: Ik ben meer dan een God die goed genoeg is om in bepaalde gevallen achter de hand te hebben.
Kunnen we God echter niet meer uit ons leven weg denken, dan is dat “Ik ben die Ik ben” een naam om ons hart aan op te halen, vooral als prangende vragen ons bezighouden en de waaroms de weg van het geloof versperren. Want deze wonderlijke Godsnaam betekent vooral: Ik bén er! Ik ben jou nabij op al je wegen, met mijn raad en troost en zegen. Laat dat diep in je ziel doordringen! Lukt dat niet, zijn er blokkades – grijp juist dan de Naam van God vast. Dan grijpt die Naam ons vast. Ja, die Naam hééft ons al vast op het moment dat hij in onze oren klinkt.
We kunnen nooit hoog genoeg opgeven van Gods Naam. Om de kennis daarvan draait het in ons leven. Daartoe zijn wij geschapen. En gedoopt, in die Naam! Zulk kennen kun je dan ook het best “vertalen” met liefhebben.
Door zijn Geest wint God ons in voor zijn Naam. Aan de hand van Psalm 9 ontdekken we dat het een Naam is die een vaste burcht biedt; een Naam die ons de Here doet loven; een Naam die ons opheft uit de poorten van de dood; een Naam die ons vertrouwen geeft: “Wie uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen.” Want daar loopt de kennis van Gods Naam op uit: op vertrouwen.
Is de mens daar niet voortdurend naar op zoek? Vertrouwen in ... Vertrouwen op ... Vertrouwen in bijbelse zin is bouwen op de vaste grond van Gods beloften en van zijn verbond. Dat is dus iets anders dan dat wij onszelf groothouden. Het is ook niet hetzelfde als optimisme. Vertrouwen staat of valt evenmin met onze goede of minder goede argumenten. Vertrouwen staat of valt met wat wij geven voor de Naam van Christus. Beter: vertrouwen staat of valt met Christus, met zijn kruis en zijn (lege) graf. Als Hij van zich laat horen, dan weet je het ineens: Híj is die Naam! In Hem is God volop aanwezig.
Dat je daar alles voor geeft, dat je voor Hém alles geeft, al denk je meer dan eens dat het onlogisch is of oppervlakkig – je kunt dat amper voor jezelf verklaren. Maar dit ene kun je niet nalaten: om heel je hebben en houden en niet minder al je lek en gebrek in zijn handen te leggen. Ook als Hij de vijand toestaat het beleg rond ons leven te slaan. Nochtans, Hem vertrouwen we, Hem hebben we lief.
Het is maar welke feiten we onder ogen willen zien: die van alle dag óf de feiten van Christus’ kruis en opstanding. Terecht worden ze héilsfeiten genoemd. Dat wil zeggen: feiten die ons geluk bewerken, feiten die een vlammetje van vreugde laten branden in ons soms zo moedeloze hart, feiten waardoor de dood voor ons de poort wordt naar het Vaderhuis. Kortom, feiten die ons vertrouwen inboezemen. “Wie op de hoge God vertrouwt, / heeft zeker op geen zand gebouwd.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2020
Ecclesia | 8 Pagina's