Wie geeft aan wie?
…en zij boden Hem geschenken aan … Matth. 2:11 m
Basel is de poort naar Zwitserland. Wie op weg naar de Zwitserse bergen een tussenstop maakt en de oude stad bezoekt, loopt op een gegeven moment als vanzelf tegen de Baseler Münster aan. Behalve het graf van Erasmus is daar ook een crypt met enkele middeleeuwse gewelfschilderingen. Vóór de Reformatie was deze kathedraal een Maria-kerk. Iets daarvan zien we terug in het fresco waar Maria als Koningin des Hemels een kroon in haar aureool draagt. Hier ontmoeten twee werelden elkaar: Israël en de volkeren; Maria met het Kind Jezus en de drie koningen uit het Oosten. Als je met het hoofd in de nek naar boven kijkt, zie je hoe een engel heel geconcentreerd de ster boven het aardse gebeuren laat zweven. Op het eerste gezicht doet dit kunstwerk een beetje primitief aan, maar als je langer kijkt, ontdek je dat er wel degelijk sprake is van een stuk karakteruitbeelding. Terwijl de oudste koning als eerste knielt, wijst de tweede, die de middelbare leeftijd vertegenwoordigt, met zijn hand naar de ster en kijkt daarbij achterom naar de derde, alsof hij deze nog eens extra attent wil maken op de betekenis van hun ontdekking. De jongeman echter maakt een enigszins gereserveerde indruk, gezien het korte streepje van zijn mond en de wat teruggetrokken armen. Alsof hij het nog niet helemaal vertrouwt. De overgave van de oudste koning evenwel is evident. Hij heeft zijn kroon afgelegd en biedt het Kind een soort kelk aan. Maar… wie is nu in werkelijkheid degene die iets geeft? Wie geeft aan wie? Lijkt het niet alsof het Kínd de gouden kelk aan de grijze man geeft en hem zo het geheimenis van de Menswording van God deelachtig maakt? Deze gedachte is niet zo vreemd, als je bedenkt dat er in het Louvre te Parijs een schilderij is van Bellini (ca. 1440) waar het Kind Jezus de donor van het schilderstuk aankijkt met een zegenend handgebaar. Ook op Griekse iconen zie je dat het Kind Zijn Hand zegenend uitstrekt over het hoofd van de oudste koning. Niet wíj geven Hem een geschenk, maar Hij heeft óns alles te geven! Zijn genade, Zijn zegen, Zijn vergeving, Zijn verlossing!
Je vraagt je af: zou deze anonieme kunstenaar misschien geïnspireerd zijn door het verhaal over kerkvader Hiëronymus? Hij was het, die rond 400 de Bijbel in het Latijn vertaalde, de Vulgata. Deze monnik woonde aan het eind van zijn leven dichtbij Bethlehem. Telkens wanneer hij het dorp zag, hield hij in gedachten een gesprek met het Kind in de kribbe. Heel eenvoudig vertelt hij daarvan: ‘Dan zeg ik: ik wil U zo graag iets geven, een geschenk geven! En dan hoor ik het Kind zeggen: Ik verlang niets. Ik wil nog veel armer worden in de hof van Gethsemané en aan het Kruis, Dan zeg ik weer: ik móet U iets geven, ik wil U al mijn geld geven. Het Kindeke antwoordt: Dat heb ik niet nodig, want de hele wereld is van Mij, Ik heb jouw geld en goed niet nodig, geef het aan de armen. Dan zeg ik: dat zal ik doen, maar ik wil U toch iets geven. Dan hoor ik het antwoord: wil je Mij écht iets geven, geef dan je zonde maar, je schuld en je hele rugzak met zorgen. Dan vraag ik: Maar wat wilt U daar dan mee doen? Het Kindje antwoordt: Dat wil Ik allemaal op Mijn schouders nemen en Ik wil het dragen, weg-dragen. Toen gleed er een traan van ontroering over mijn gezicht. En ik zeg: O, Kindeke, ik dacht dat ik U iets dúúrs, iets moois moest geven. En nu vraagt U mij, of ik U mijn moeilijke en verdrietige dingen wil geven? En het Kind antwoordt dan: Ja, dat is het mooiste cadeau wat je Mij kunt geven. Geef het maar… alles wat je dwars zit… Ik weet er wel raad mee, leg het maar neer bij de kribbe. En daarvoor in de plaats geef Ik aan jou: Mijn vrede, Mijn troost, Mijn liefde, Mijn vreugde!’
Wie zó de komende Kerst tegemoet leeft, in gebed en meditatie, is verzekerd van een gezegend Kerstfeest, zelfs in corona-tijd!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020
Ecclesia | 12 Pagina's