Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereedschap voor Gods Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereedschap voor Gods Woord

Van Mourik: Maak het bijbelgedeelte tot je gebed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“O ja, we moeten nog lezen.” “Niet te lang hoor, ik moet zo weg.” Snel, snel na het eten een stukje lezen of ’s avonds met een slaperig hoofd nog net de paar verzen die het dagboek aangeeft doornemen… Zo wil je als ouders toch niet dat je kinderen met de Bijbel omgaan. Maar hoe dan wel? Welke invloed kunnen ouders uitoefenen op het bijbellezen van jongeren? Typisch vragen voor drs. J. van Mourik, docent godsdienst op het Calvijn College in Goes en adjunct-directeur Hbo-opleiding van de Cursus Godsdienst Onderwijs.

Gedreven vertelt Van Mourik. Nee, een dagboek is niet het eerste hulpmiddel waar hij aan denkt. Het geeft weliswaar een bepaalde structuur aan het lezen, maar het blijft consumeren. Datgene wat een ander in de tekst gezien heeft, neem je klakkeloos over.

Als opvoeder moet je gereedschap aanleveren, zodat jongeren min of meer zelfstandig de Bijbel kunnen lezen en bestuderen. Eén van de gereedschappen is het lezen aan de hand van de volgende vragen: Zoek in de tekst of in het gelezen Bijbelgedeelte op wat het zegt voor jou en je ouders, voor jou en je vrienden.

Andere vragen aan de tekst kunnen betrekking hebben op wat het gedeelte te zeggen heeft over hoofd, hart en handen. Wat moet je weten? Hoe ervaar je in je eigen hart wat er geschreven staat en wat zijn de consequenties voor jouw leven?

Ook het lezen en bestuderen van de Bijbel volgens de DEP-methode is een mogelijkheid. D staat voor Dogmatiek (de leer), E voor Ervaring en P voor Praktijk.

 

Gereedschap

Van Mourik heeft meer pijlen op zijn boog. “Weet je wat ook een aardige manier van lezen is? Niet alleen aardig, maar ook vruchtbaar en verrijkend. Zoek voor jezelf een kernwoord op. Neem bijvoorbeeld het kernwoord gerechtigheid. Waar staat dat woord in de Bijbel? Wat betekent het daar? Wat betekent het voor jou in je relatie met God en de anderen om je heen? En voor jouw staan in de maatschappij?

Of kies een bijbelse persoon en onderzoek zijn of haar karakter. Barnabas bijvoorbeeld geeft graag mensen een tweede kans. Hij verkocht zijn land en deelde de opbrengst uit aan armen. Hij introduceerde Paulus in de apostelkring en wilde zijn neef Markus een nieuwe kans geven mee te gaan op zendingsreis. Hoe sta je daar nu zelf tegenover?

Tenslotte kun je ook kiezen voor een thema. Liefde kent drie verschillende woorden: Eros – draait om jezelf en je eigen lusten; Philia – daarin gaat het om jou en de ander (geven en nemen) en Agape – de gevende liefde. Elk van deze woorden geven een andere lading aan een tekst of bijbelgedeelte. Ook hierin valt veel te ontdekken voor het dagelijks leven.”

Naast het gereedschap voor het persoonlijk bijbellezen van jongeren, is er ook veel materiaal voorhanden om bijbelstudie te doen met een groep. Van Mourik legt de Zweedse methode uit. De bijbelstudiegroep krijgt een kaartje met vijf vragen: wat zegt de tekst over God; over de mens en zijn relatie met God ; wat valt mij op? Ik heb een vraag over de tekst en wat moet ik doen? Zo geef je structuur aan het bezig zijn met de Bijbel.

 

Een vaste tijd

Structuur is belangrijk bij het Bijbellezen. Daarom pleit Van Mourik voor een vast tijdstip om de Bijbel te lezen, te bestuderen en om te bidden. Ofwel: om stille tijd te houden. “Doe dat het liefst ’s morgens vroeg. Dan ben je nog fris en gaat het mee de dag in. Begin met het lezen van de Bijbel. Een kort stukje. Maak dat Bijbelgedeelte tot je gebed. Gaat het daarin over zonde, belijd dan je zonden en bid om vergeving. Gaat het over Gods Geest, bid of God Zijn Geest wil geven. Ga moeilijke bijbelgedeelten niet uit de weg. Maar lees ze en wees actief betrokken op wat je leest.”

Goed voorbeeld doet goed volgen. Een ouder die zo stille tijd houdt, kan het ook zijn kinderen leren.

 

Buigen

Ouders moeten weten wat er leeft. En weten wat er staat. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan: de CGO-man pleit voor het volgen van één van de CGO-cursussen. “Wanneer jongeren persoonlijk of in een groepje de Bijbel bestuderen, heb je als opvoeder – ouder, jeugdwerkleider, docent – de taak dit te coachen.

Er moet een zeker evenwicht zijn in de gedeelten die gelezen en bestudeerd worden. Wie alleen bezig is met Alzo lief had God de wereld, houdt zich bezig met één kant van de waarheid. Probeer niet het Oude en Nieuwe Testament tegen elkaar uit te spelen. Het Nieuwe Testament is de vervulling van de belofte van het Oude Testament. Laat Schrift met Schrift vergeleken worden.

Leef voor dat de Bijbel het geïnspireerde Woord van God is. Dat je als ouder onvoorwaardelijk gelooft wat God in Zijn Woord zegt. En dat je buigt onder het gezag van de Bijbel. Wie de Bijbel opendoet, bevindt zich in de adem van God. Wie dat beseft, zal eerbiedig en aandachtig lezen. Dat zal door het werk van de Heilige Geest zeker zijn vruchten afwerpen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 2009

Eigenwijs | 28 Pagina's

Gereedschap voor Gods Woord

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 2009

Eigenwijs | 28 Pagina's