De stuwkracht moet uitgaan van het eiland zelf.
RIJSWIJK Z.H., 4 Juni 1936. Geestbrugweg 20.
Aan de Vereeniging van Burgemeesters en Secretarissen in Goeree en Over* flakkee. MIDDELHARNIS. Mijne Heeren, Hoewel het reeds bijna negentien jaren geleden is, dat ik Middelharnis verliet, zoo heb ik toch een levendige belangstelling be* houden voor alles wat Uw eiland betreft. In verband hiermede veroorloof ik mij, het volgende onder Uw aandacht te bren* gen. Wanneer ik aan iemand, die in de streek bekend is, de vraag zou 'stellen of het verkeer tusschen Goeree en Overflakkee( en het overige deel van Zuid*HolIand (spe* ciaal Rotterdam) op alleszins bevredigende wijze geregeld is, dan is de kans op een bevestigend antwoord vrijwel uitgesloten. En terecht, want vergeleken bij de overige Zuid* HoUandsche eilanden, komt Flakkee inder* daad zeer ten achter. ( Ten einde niet misverstaan te worden^ merk ik op, dat ik vol bewonderingl ben voor de energie, waarmede de veerverbin* ding Ooltgensplaat*Dinteloord is tot stand gebracht. Mijn betoog ridht zich echter op het verkeer met Rotterdam. Pogingen tot verbetering zijn herhaalde* lijk beproefd, doch zij leidden niet en konden door de richting, waarin zij zicji bewogen (verbetering van de veerverbinding) niet leiden tot een radicale oplossing. Het eenigie middel, waardoor Flakkee afdoende kan wordein gieiholpen, is een verbinding met den vasten wal door middel van een BRUG. Toen in 1909 de tram in gebruik werd gesteld, heerschte groote vreugde. Men mee!n= de daarmede bereikt te hebben, wat voor Flakkee te bereiken was. Sindsdien is ech* ter veel veranderd. Dat de aanlegplaats bij Ooltgensplaat, die verbinding gaf met Numansdorp en Zeeland, door verzanding van het vaarwater al spoedig niet meer te gebruiken was en dat bij zwaren ijsgang niet meer via Stellendam, gevaren wordt of gevaren kan worden,', is op zichzelÉ beschouwd reeds achteruitgang. Hierover wil ik echter niet spreken. Er zijn belangrijkelr redenen waarom Flakkee niet kan berusten in den thans bestaanden toestand. Sinds 1909 heeft de auto een totale om* wenteling in het verkeer gebracht. Was deze in den beginne enkel luxe*voertuig, meer en meer is zij in dienst getreden van landbouw, tuinbouw, handel en nijverheid en is zij een krachtig, feitelijk onmisbaar hulpmiddel in het zakenleven geworden. Een algemeen gebruik van de auto, dus ook buiten het eiland, is voor Flakkee on«« mogelijk. In den regel wordt het tariei voor het vervoer |over het Haringfvliet de groote belemmering genoemd, doch dit is niet het voornaamste. Het bijzondere voondeel van de auto — het ^nelle v^rvowr nog daargela,: ten — is, dat men eir elk uur van' iden dag en den nacht gebruik van kan maken, zonder afhankelijk ia zijn van «enig openbaar middel van vervoer. En juist van het profiteeren van dit voor* deel, dit middel tot welvaartsverhooging, is Flakkee, althans voor 'het verkeer buiF« ten het eiland, ten eenenmale uitgesloten. Alleen een brug kan hierin de zoo noodige verbetering brengen. Zou verder een vaste. verbinding niet in belangrijke mate kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van Ouddorp als badplaats? Zoo zijn nog tal van moge* lijkheden te noemen. Wie uit eigen ervaring kennis draagt van de moeilijkhedeiij idie b'ij' herhaling door storm, mist, ijs, hoog en laag water worden ondervonden, len die een toestand van onzekerheid scheppen, belemmerend voor het zakenleven, moet overtuigd zijn.
dat alleen een brug uitkomst kan geven. In den tegenwoordigen crisistijd, waar«" in zooveel wankelt, moet elk middel wor* den aangegrepen, dat er toe kan bijdragen om den zwaren concurrentiestrijd het hoofd te bieden. Voor Flakkee is dit niet moge* lijk, zoolang ten opzichte van het verkeer de ongelijkwaardigheid met de overige dee* len des lands blijft voortbestaan. Flakkee met zijn vruchtbaren bodem, mag roemen op een krachtige, nijvere befvol* king, die vooruit w|il, die in staat is het eiland tot grooter welvaart te breng'en, en dit ook zal djO^n wannleer de Overheid toont oog te hébben voor de belang'e'n van dit te weinig bekende en afgelegeftl deel van ons Vaderland. Is het b.v. niet teekenend, dat zij die de eilanden slechts bij naam kennen, bijna vast Flakkee tot Zeeland rekenen? Stelt men de vraag of het inderdaad wel verantwoord is aan te dringen op de tot« standkoming van een zoo belangrijk en kostbaar werk, dan schroom ik niet hierop bevestigend te antwoorden. In Zuid*Holland zijn Ysselmonde, het Dordtsche eiland, de Hoeksc|he Waard en Voorne en Putten in het bezit van een brug. In Zeeland zijn Walcheren, Zuid* Beveland, Tholen en St. Philipsland met den vasten wal verbonden, terwijl voor Scliouwen en Duiveland en NoordBeveland brugplannen aanhangig zijn. Midden tus* sehen de genoemde eilanden ligt eenzaam Goeree en Overflakkee met zijn ruim 30.000 inwoners, en wacht berustend af. Wordt het geen tijd, dat men( zelf de hand aan den ploeg slaat en doet blijken wat het werkelijk belang van het eiland eischt? Er is toch niets onredelijk in te vras gen, wat door andeiien reeds lang vers kregen is. Wie niet voor eigen belangen opkomt, wordt vast vergeten. Het versje „Kinderen, die zwijgen, Die zullen alles krijgen," is niet meer van dezen tijd. Zeker, de wateren, die Flakkee omringen zijn breed en de kosten van overbrugging zullen hoog zijn. Maar een „onmogelijk" valt niet uit te spreken, zoolang niet door een nauwgezet deskundig onderzoek is vast* gesteld hoeveel de kosten zullen beloopen'. Eerst wanneer de uitkomsten van een onder* zoek als bedoeld bekend zijn, kan over* legd worden of aan een directe uitvoering is te danken. Blijkt dit onverhoopt niet mogelijk, dat men wachte tot de ruste* loos voortgaande aanslibbing. van het Ha* ringvliet den toestand gunstiger heeft ge* maakt. En, dat die tijd eenmaal ko^en, moet, staat vast. Men kan, al wachtende, streven naar verbeteringen in het bestaande verkeer, dit is /vanzelfsprekend. Doch men vergete nieit dat het slechts lapmiddelen zijn en verlie* ze het groote einddoel, de brug, geen oogenblik uit het oog. Met Flakkee heeft men van Overheids* wege altijd omhoog gezeten en niet gewe* ten, waarbij het eigenHjk ingedeeld moest worden. In mijn tijd Ijehoorde het: voor het Kadaster bij Brielle, voor de Rechtbank bij Rotterdam, voor de Militie bij Dor* drecht, voor eventueele mobilisatie bij Wiil«' lemstad en voor 4e Tweede Kamer bij Zierikzee. Kan men zich bonter versc|!iei* denheid denken? Maar, hiervan mag geen verwijt gemaakt worden; in den Haag weet men nu eenmaal niet alles. ledere streek behoort vooreijgen belangen op te komen, brengt men hetgeen aan levensbehoefte wordt geoordeeld opi de juiste wijze (ter kennis van de Over* heid, dan zal men in den regel — Flakkee heeft dit ervaren — m,iet te vergeefs eein beroep op haar doen. De stuwkracht moet edhter van het eiland zelf uitgaan en deze moet zoo sterk zijn,, dat het in den Haag pli,dht wordt daaraan aandacht te schenken. AUeen op die wijze valt iets te bereiken. Men hoede zich echter voor het maken van iets wat op een relletje zou gelijken^ dit zou niet anders dan schaden. De actie moet krachtig gevoerd worden, dodh men blijve zakelijk en waardig; er zijn argu* menten te over, die overtuigend kunnen' werken. Met opzet stel ik de zaak in handen
Met opzet stel ik de zaak in handen Uwer Vereeniging. Vele jaren was ik haar Voorzitter en op dit oogenblik geniet ik nog het voorrecht als haar Eere*Voorzitter te fungeeren. Ik weet, dat deze zoo^ uiterst <, belangrijke aangelegenheid bij U in goede handen is.
Vraagt pien mij, hoe nu verder te bande* len, dan zou mijn advies zijn om Keit denkbeeld van een brug door woord en geschrift bij de bevolking ingang te doen Vinden. Een artikel in de locale bladea zou hiertoe het begin zijn. Daarbij ware het verzoek te doen om bij instemming daarvan door het zenden van een kaartje of op andïirc wijze te doen blijken. Onder leiding van Uw Vereeniging ware dan een vergadering bijeen te roepen van allen, die adhaesie betuigden om zoodoende te gera* ken tot de oprichting eener Vereeniging» die zich het bevorderen van de totstand;* koming eener brug ten doel stelt. De oon* tribuiie zou uiterst laag moeten zijn. ten einde het lidmaatschap voor velen mogelijk te maken.
Het later te kiezen Bestuur moet zijn kracht ontleenen aan de zekerheid, dat het de groote meerderheid van de bevolking achter zich heeft. Vópr alles is eendrachtige samenwerking noodig, en deze is mogelijk, wanneer men slechts bet groote doel voor oogen houdt, dat voor Flakkee feitelijk een levensbelang is. Doch, laat men zich vooralsnog hoeden t6 spreken over de plaats, waar de brug eventueel zou behooren te komen. Men moet de huid van den beer niet verkoopen vóór hij geschoten is, zegt het spreekwoord en zoo is het ook hier. Besprekingen over de plaats voor de brug, ontijdig gevoerd, kunnen niet anders dan verdeeldheid in de hanid werken, terwijl de eendracht zoo hoog en hoog noodig is. Ten opzichte van dit punt moeten de des* kundigen zich na grondig onderzoek eerst een gefundeerd oordeel vormen, daarna is het woord aan anderen. Nu kan de zaak er slechts door geschaad worden.
Na ae reeds met U gevoerde besprekin* gen, geloof ik, ten deze geheel op U te mo* gen rekenen. Ten zeerste beveel ik deze zoo uiterst belangrijke aangelegenheid in Uw krachtigen steun aan. Een groote volharding en inspanning zullen gevorderd worden van hen, die ten deze de leiding op zich nemen. Laat mij de hoop uitspreken, dat de in het werk te stellen pogingen, zoo niet direct, dan toch op den duur, met succes zullen worden bekroond en dat daarvan door Goeree en Overflakkee, ons allen lief, in de toekomst de rijke vruchten mogen worden geplukt.
Rusteloos voorwaarts en het oog op de toekomst gericht, zij het consigne. Door geen aanvankehjke tegenspoeden late men zich afschrikken. De strijd geldt een goede zaak; de zege kan en moet eenmaal volgen!
Op mijn verdere medewerking, voor zoo* ver die mocht worden gewenscïht, kunt U ten volle rekenen. Bij voorbaat machtig ik U om van dit schrijven het gebruik te ma* ken, dat U jnuttig en noodig zal voorko* men.
Met de meeste hoogachting. Uw dw. ,
^ ULBO J. MIJS
Oud*Burgemeester van Middelharnis.
Onze vereeniging betuigt gaarne adhaesie aan boven vermeld schrijven, omdat bij| uitvoering van dit plan alle verkeersmoeV lijkheden zouden opgelost zijn.
Blijken van instemming en sympathie be* tuigingen worden gaarne ingewacht bij ons bestuur.
Het bestuur der Vereeniging van Burgemeesters en Secretarissen van Goeree en Overflakkee.
L. J. den Hollander, Voorzitter. F. Nieborg, Secretaris.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 juni 1936
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's