�Wij protesteeren�
Consciëniiekreet der Belijdeniskerken in Duitschlanid-
Een scherp manifest van de kansels voorgelezen.
Het nationaal*socialisme heeft allen te* genstand in Dutschland volslagen gebro* ken, ... behalve in de kerk. Het heeft ge* makkelijk werk gehad met alle partijen met links en rechts, met Joden, Marxisten, ka* tholieken enz. en het is over de geheele linie totaal heer en meester.
Maar zelfs deze geweldige staatsmacht heeft voor de muren der kerk halt moeten maken en voor de zooveelste maal rlevert de ge* schiedenis het schouwspel van geestelijke krachten, die door wereldsch geweld niet ge* broken kunnen worden.
Predikanten der z.g. Belij'dende Kerk in Duitschland, die blijven strijden, voor de vrijheid van Godsdienst en Kerk, zijn in de gevangenissen geworpen en naar concen* tratie*kampen gebracht en velen hunner ver toeven daar nog en andtrenl dreigt hetzelfde lot, doch deze strijders geven hun verzet riiet op en Zondag 23 Aug. is zelfs van alle kansels der protesteerende Evangelische kerk, die niet wil buigen voor een staats* regime, dat de onderwerping van kerk en evangelie aan het staatsbelang eischt, een manifest voorgelezen, dat een aanklacht en een conscientie*kreet is.
In de stampvolle Berlijnsche kerk van Dahlem, waar de bekende ds. NiemöUer, voorgaat, is uit den brief van Paulus, van uit de gevangenis en de verdrukking aan de Filippensen geschreven, voorgelezen.
Hierin waarschuwt Paulus tegen de val* sehe leeraars en valsche apostelen en ver* maant hij om in Gods kracht staande te blijven, tegen alle verleiding en moeilijkhe* den. Door de kurk, die zoo gevuld was, dat velen slechts buiten voor de open deuren konden luisteren, klonken de woor* den van den apostel: Wan^ u is uit ge* nade ge geven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te gelooven maar ook voor Hem te 1 ij d e n.
En verder: „Want velen wandelen an* ders van welken ik u dikwijls gezegd heb en nu ook weenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn, welker einde is het verderf... welk'Cr heerlijkheid is in hun schande, dewelke aardsche dingen be* denken.
Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk de Hesere Jezus Christus."
Voordat over deze teksten een korte preek werd gehouden werd in de kerk van ds. Niemöller en Verder in alle Belijdenisker* ken een manifest voorgefezen, van de kan* sels. Hierin T*ordt het volgende gezegd:
„Het Duitsche volk staat voor een grooite historische beslissing. Men moet thans weten of het Christelijk geloof in Duitschland kan blijven bestaan. Het evangelie van Christus wordt thans bij ons bestreden, niet alleen door atheïsten, doch ook door 1 ieden, die zonder het bestaan van een God te ontkennen, de Christelij* ke openbaring weigeren te er* kennen. Staat en Part ij gebruiken hun macht tegen het evangelie en de aanhangers hiervan. Lang hebben we gezwegen en we heb* ben den Führer met deze onder* drukking in kennis gesteld. Thans zijn we
in. naam van Christus
verplicht ons zw ij gen te verbre* ken. In het nationaal*sociaIistisch kamp leert men de mythe van Rosenberg en beperkt men de mogelijkheid van actie van de kerk. Men onderdrukt het geweten, bespioneert de christenen en vernielt alle moreele ver* plichtingen.
Tot onze diepe droefheid zijn we ver* plicht deze dingen te aeggen. We zijn bereid ons bloed te offeren voor het Duit* sehe volk, doch wdj willen' het evangelie verdedigen. We vragen vrijheid van Gods* dienstoefening en vrijheid voor de Christe; lijke pers en voor de Christelijke liefdadig* heid. We vragen, dat de Duitsche jeugd niet zal worden belemmerd door politieke oefe* ningen in het Christelijk familieleven. We vragen alle burgerlijke machten in Duitsch* land er aan te denken) dat zij voor God verantwoording af moeten leggen en smeken u niets te doen tegen Zijn geboden en tegen de vrijheid van geweten van hen, die in God gelooven. We vragen de dienaars en diena* ressen van de kerk zonder vrees voor de menschen het evangelie te bekennen. Ver* scheidene predikanten en leeken zij'n 10m hun geloof gevangen ge* nomen en in concentratiekam pen opgesloten. We weten niet wat onS "wacht. Wat
We weten niet wat onS "wacht. Wat ook gebeure, laten wij gehoorzamen aan onzen Hemelschen Vader. Laten wij de handen opheffen tot God. O God, wees barmhartig voor ons volk, dat Uw waar* heid bij ons blijve, help ons te overwinnen. Amen."
Beroep Op Hitler,
Herinnerd wordt aan een poging om Hitler persoonlijk op de hoogte te stellen door een brief, die hem nooit bereikt zou hebben. Reeds op 10 April' van dit jaar, zoo wordt gezegd, hebben de toenmalige voorloopige leiding der Duitsche evangeli* sehe kerk en de broederraden een schrijven tot den Führer gericht. Daarin wordt gezegd: „Het is in het Duitsche volk zoo ver geko* men, dat de eer van Duitsche staatsburgers met voeten wordt getreden, omdat zij chris* tenen zijn. De christelijke bevolking van Duitschland ondervindt met verontwaardi* ging dat zij ter wille van haar christelijk geloof op iedere wijze, in de pers, in het theater, in lezingen en massavergaderingen wordt bespot en gehoond. Alle pogingen hierin verandering te brengen zijn vergeefsch geweest, vooral omdat ons in toenemende 'mate bijna iedere mogelijkheid om ons in het lopenhaar te weer te stellen, wordt ont* no men."
Wij moeten het recht hebten voor het Duitsche volk van het geloof zijner vade=> ren in alle openbaarheid en vrijheid te getuigen. De voortdurende bespionneering van het kerkeUjk werk moet ophouden. Het verbod van kerkelijke vergaderingen in openbare zalen moet worden opgehe* ven. De banden, die de kerkelijke pers en de christelijke liefdadigheid in haar werk hinderen, moeten losgemaakt wor« den. Vópr alles moet er een eind aan komen, dat staatsinstanties zich onafge» broken in het innerlijk leven der kerk mengen ten gunste van hen, die door hun leven en handelen de vernietiging van de Evangelische Kerk beoogen. Er moet een eind aan komen, dat het door op« tochten, feesten, demonstraties en andere betoogingen juist op Zondagochtenden ve« len evangelischen christenen onmogelijk wordt gemaakt de godsdienstoefening te be« zoeken.
In dit uur der beslissing wil Christus oprechte belijders en vastberaden jongeren hebben. Thans geldt het woord: „Wie Mij belijden zal voor de menschen, dien zal Ik belijden voor Mijn hemelschen Va« der." Wij roepen de dienaren der kerk op, vastberaden en openUjk, zonder compromis« sen en zonder vrees voor menschen, te ge« tuigen van het Evangelie van Christus. V o len hebben in dezen tijd in gev an« genissen en concentratiekampen gezetien, uitwijzing en andere verdrukking moeten dulden. Wij weten niet, wat ons nog wacht. Maar wat ook moge komen, wij zijn geroepen tot gehoorzaam« heid jegens onzen Hemelschen Vader.
Wij vreezen God alleen.
Met het fiere woord van Bismarck: „Wir Deutsche furchten Gott und sonst nichts in der Welt" (Wij Duitschers vreezen God en anders niets in de wereld) sluit het manifest, waarvan de voorlezing in de kerken groote ontroering teweeg bracht. Daarna rezen allé kerkgangers van hun plaatsen en zongen het Lutherlied:
Een vaste burcht is ,onze God,
Een toevlucht voor de Zijnen.
' Al drukt het leed, al dreigt het lot
Hij doet Zijn hulp verschijnen.
De vijand rukt vast aan
Met opgestoken vaan. Hij draagt zijn rusting nog
Hij draagt zijn rusting nog
Van gruwel en bedrog.
Maar zal als kaf verdwijnen.
In alle kerken hebben beambten der Ge« heime Staatspolitie deze openlijke demonstra« tie tegen het staatsgezag meegemaakt zonder in te grijpen, hoewel reeds lang van te voren bekend was, dat het manifest; voorgelezen zou worden. Men vraagt zich af, wat dit be« teekent. Vreest de nat.«soc. regeering deze geestelijke machten, de eenige in het Derde Rijk, die haar nog durven tegenstaan, of meent zij deze oppositie het best te kunnen overwinnen door alle optreden met geweld verder te vermijden en de beweging in stilte aan haar lot over te laten?
(Spatieering van ons, Red.) (Tw. Z.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 1936
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 1936
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's