Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geplant in het Huis des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geplant in het Huis des Heeren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die In het huis des H^ren geplaint win, dien zal gegreven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods.(Ps. 92 : 14.)

Van nature leeft elk, die uit eene vrouw geboren is, naar het goeddunken van zijn eigen hart. Hij vindt zijn leven in de dingen dezer aarde; hij heeft zijn vermaak in de wereld en het wereldsche; hij bekommert zich niet om de dingen, die het inner, lijke van het Koninkrijk Gods aangaan; hij leeft zonder God in de wereld. De een op meer grove, een ander o.p meer verfijnde wijze toont de natuurlijke mensch zich een vijand van God en Zijn dienst en Zijn volk. . Dat dit waar is van hen,' die zonder

. Dat dit waar is van hen,' die zonder 03nigen vorm van godsdienst voortleven en volop de wereld dienen, wil ieder, die Gods Woord niet verwerpt, nog wel toegeven. Maar dat dit evenzeer waar is van hen, die zich zoo hoogst godsdienstig openbaren, die nooit een kerkdienst zullen verzuimen, die zelfs trouw ten avondmaal gaan, omdat zij toch belijdenis des geloofs hebben afgelegd, die ijveren — zooals zij zeggen — voor den Naam en de eere Gods op alle terrein des levens, dat is voor zeer velen te scherp gesproken. En toch — waar de genade der wedergeboorte gemist wordt, daar wordt het ware geestelijke leven gem.ist. Daar kan n­j2n op alle levensterreinen zich met een godsdienstigen mantel omhangen, daar kan men zich sieren met allerlei opsmuk, dje wat lijkt voor de buitenwereld, maar daar blijift het hart Jccg van al jdatgenc, wat met de ware vreeze Gods gepaard gaat. Die niet in het huis des Heeren geplant is, die kent ook geen behoefte aan die geestelijke, innerlijke .zaken, die daar verkrijgen zijn. te

Wat daar dan te verkrijgen is? Dat werd in tabernakel en tempel afgeschaduwd door de voorwerpen, die daar stonden. In den voorhof stond het brandofferaltaar en het waschvat. In het heilige stond de gouden kandelaar, de tafel der toonbrooden en het gouden reukaltaar. In 't heilige der heiligen stond de ark des verbonds met het verzcendeksel. Welnu, die in het huis des Heeren geplant wordt, krijgt behoefte aan wat daar afgebeeld werd.

Het brandofferaltaar toch wijst op de voldoening van het recht Gods, dat door de zonde is geschonden. Dat door de zonde Gods recht is geschonden, leert ieder verstaan, 'die wede^­barende genade ontvangt. Niet maar door de zonde in het algemeen, maar door eigen persoonlijke overtreding. Want genade leert met alles wat Gods Woord leert, to^ het eigen, persoonlijk leven inkeeren. En de Geest des Heeren doet de beteekenis der zonde kennisn en de vrucht der zonde gevoelen en de veroordeelende kracht van Gods heilige wet verstaan. Maar leert ook roepen om genade en ontferming.

Het waschvat wijst op afwassching, op heiliging, op reiniging. En die knjgt elk noodig, die genade ontvangt. Hij loert bij het onderwijs des Geestes verstaan de zwartheid der zonde, de verdorvenheid der natuur, de onreinheid van het eigen bestaan, de onmogelijkheid van zelfverbetering. Maar de Geest leert ook vragen naar reiniging des harten.

De kandelaar wijst op de verpUchtende genade des Heiligen Geestes. En die wordt begeerd door ieder, die door den Heere wordt bearbeid. Want zij allen leeren zien hoe blind zij zijn in zichzelven, hoe dwaas en onkundig; hoe onbekwaam om uit zich ?elven eenige wijsheid te verkrijgen, waarom het hen een innige behoefte wordt: en dat Uw Geest mij ware wijsheid leer, mijn oog~ verlicht, de nevels op doe klaren; dat mijne, ziel de wond'ren zie en eer, die in Uw wet alom zich openbaren.

De tafel der toonbrooden wijst op de noodzakeUjkheid der vereeniging met Christus. En waar het onderwijs des Geestes wordt genoten, daar wordt voor dien hoogheerlljken Persoon plaats gemaakt in het hart, om Hem te begeeren als het deel des levens. En eveneens daar wordt de noodzakelijkheid Zijner voorbede gevoeld, afgeschaduwd in het gouden reukaltaar in 's Heeren huis.

En eindelijk: 'de ark des verbonds met het verzoendeksel wijst op den genadetroon Gods, die uit vrije ontferming wil wonen als een God van gunst en goedheid bij heif, die Hem noodig krijgen. En die genade ontvangt, krijgt Hem noodig. Zij leeren de beteekenis zien van een leven buiten God. Zij gevoelen zich die,p ongeluk­kig zonder Hem. Zij leeren er iets van verstaan wat het zegt: Zijn gunst te missen en daarsntegen Zijn ongunst te gevoelen. En het wordt door hen van harte nagestameld wat David zegt: als een hert dorst naar de waterstroomen, alzoo dorst mijn ziel naar God!

Die in het huis des Heeren geplant zijn, krijgen noodig wat in het huis des Heeren te vinden is. Zij krijgen dat altijd meer noodig, want. zij groeien in de voorhoven Gods, zegt Psalm 92.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 december 1942

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Geplant in het Huis des Heeren

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 december 1942

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's