Uit het Kijkvenster
Saloimo's Prediker onschrMtuurlijk ? Vergelijk tussclien menschen len dieren — Een accoord 'met de dood — Memento mori.
Daar js niets, dat meer onzeker is al het leven en ook niets, dat zekerder i dan de dood. Er zijn menschen, die zich aan he
Er zijn menschen, die zich aan he woord van Salomo geërgerd hebben wanneer hij spreekt: ,,Wat den kinderen der menschen wedervaart, dat wedervaart ook Ö3n beesten, en eenerlei wedervaart hun beiden: gelijk die stei<ft alzoo sterft deze, en zij allen hebben eenen adem en de uitnemendheid der menschen boven de beesten is geene want allen zijn zij ijdelheid. (Pred 3 vers 19.) Van oude tijden vond dit woord tegianspraak: Salomo zou hier eerï materialist zijn, hier loochent hij een leven na dit leven, de onsterfelijk, heid der ziel. Zijn boek is dus in strijd met de bijbel. Duidelijk staat hier toch dat de menschen als de beesten zijn!" Er is veel over te zeggen, om dit te weerleggen. Eet b.v. het eene dier het andere op, dan is dat in orde, maar bij menschen mag dat niet voorkomen. Na. tuurlijk niet. De kannibalen zouden dan de zuiverste menschensoort zijn. Maar — waarom kunnen menschen de sterkste diereu temmen, en het eene dier het andere niet? Dieren verbeteren hun werk .en handelingen niet. Geen dier van dezelfde soort, kan ooit iets anders maken. De zwaluwbouwt eenzelfde nest, de vos graaft eenzelfde hol. De schranderheid der dieren hangt af van de ont. wikkelde werktuigen der zinnelijke waarneming, bij de menschen niet. Dieren hebben instinct, menschen zijn redelijke wezens, hebben verstand en oordeel.
Toch is het zoo, dat wij in de dier.3n niets ontdekken, dat met de natuurwetten strijdt. En hoe dikwijls vinden wij dat niet bij menschen? We geven hier geen natuurkundige verhandeling, maar dikwijls overtreffen ons de beesten: het wilde Zwijn in gehoor, de spinnekop in gevoel, de gier in reuk, de arend in gezicht, de aap in smaak, de leeuw in kracht, de hond in trouw. Soms ontleent de mensch hulpmiddelen aan de dieren, zooals spijs en kleeding. Anderzijds brengen dieren verschrikkelijke ziekten onder de menschen, pokken en ..pest, cholera en typhus, denk b.v. aan het gif van een adder. Indien de beesten met verstand konden handelen tegen de men sehen, wij zouden niet bestaan. En toch is er dikwijls grooter eendracht onder slangen en haaien dan onder menschen.
.Wfaarom komt Salomo zoo, om de menschen met de beesten te vergelijken? De mensch is sterfelijk evenals de beesten. De Prediker doet dit om te doen zien, hoe nietig en ijdel hij js. De mensch is, als het dier, uit het stof der aarde geschapen. Omdat hij zondaar werd, keert hij tot het stof. Dat, wat de mensch tot een levend wezen maakt, heeft hij met het dier gemeen. Dies is de mensch even afhankelijk. Waarop, zoo bedoelt de Prediker, zult gij U dan verheffen, als gij niets zekerder van het leven zijt dan het vee? Allen sterven als de adem wordt weggenomen. Uit stof tot stof. Daaraan dieniden wij meer te gedenken.
Daar was een man, die een accoord gesloten had met de dood. Die zou hem waarschuwen, éér hij kwam. Dat kan niet, zult ge zeggen. We zullen zien hoe het verliep. Hij werd op het ziekbed geworpen en de dood grijnsde hem tegen.
—. „Je hebt me niet tijdig gewaarschuwd," zei de man — „Dat heb ik wel," zei de dood. „Ik heb je grijs laten worden, dat was er een voorteelfen van. Je tanden zijn uit de mond gevallen, je bent stram geworden, gebogen, het licht dringt niet meer uit je oogen, ik heb je afgetakeld."
De dood voerde hem naar het graf, waar geen verzadigen aan js. Zoo worden we allen gewaarschuwd — wij moeten allen naar de dooden toe. Dat is misschien ,,eng", maar een vaststaand feit. Noodzakelijk om er op te wijzen, bereidt uw huis want gij zult sterven. Salomo treft het vergelijk nie in 't leven, maar in 't sterven. Ook niet in de dood — want dood is niet dood als bij de dieren — daar is een leven nä dit leven. Het is den mensch gezet eenmaa te sterven en daarna het oordeel. De levensvraag hoe dat zal uitvallen. Wat we ook kunnen weten. Memento mori! WAARNEMER
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 augustus 1943
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 14 augustus 1943
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's